اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 7, 2013
21:21 سه شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54852

رئیس پلیس فتا از توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در فضای سایبر خبرداد

 

رییس پلیس فتای ناجا گفت: امنیت در فضای سایبر به وجود نمی‌آید مگر اینکه همه کشورها در این فضا با یکدیگر بر طبق یک اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری کنند.
 
به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفردرباره اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در تأمین امنیت سایبری و پی‌جویی جرایم این حوزه اظهارداشت: امنیت در فضای مجازی به وجود نمی‌آید مگر این که همه کشورها در این فضا با یکدیگر بر طبق یک اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری کنند.
 
هادیانفر افزود: رشد همه‌گیر و جهانی زیرساخت‌های فضای سایبری، شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، نامحدودبودن مرزهای جغرافیایی آن، ارزش‌ها و فرصت‌های بی‌پایانی را برای پیشرفت‌های ملی و بین‌المللی به وجود آورده است.
 
وی گفت: نوآوری‌هایی که در زمینه سیستم‌های دفاعی، بانکداری، حمل‌ونقل و سلامت که تنها بخشی از این دریای فناوری هستند، جنبه‌هایی از زندگی امروز جهانی را رقم زده‌اند که ضرورت توجه به آنها بر فردی پوشیده نیست، اما از آنجایی که درعرصه تکنولوژی همواره خطرات گسترده‌ای وجود داشته لزوم توجه به بحث امنیت بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است.
 
رییس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: حملات سایبری امروزه به یکی از دغدغه‌های جامعه جهانی تبدیل شده‌اند، به‌طوری که کشورها به سادگی نمی‌توانند مرزهای خود را در مقابل این حملات ببندند.
 
هادیانفر با بیان اینکه اهمیت تلاش‌ها برای بسط مبارزه با حملات فضای مجازی امری غیرقابل انکار است، گفت: این امر از منظر جهانی آن گونه که شایسته است مورد پیگیری و توجه قرار نگرفته، گرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برگزار شده‌ اما انجام چنین اقداماتی تنها ازعهده دولت‌ها ساخته نیست.
 
رییس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: تهاجمات فضای مجازی در عرصه‌های صنعتی و غیرصنعتی، سازمانی، دولتی، زیرساختی و روبنایی انجام می‌شوند و در این حملات نه تنها یک کشور مجبور است امنیت این فضا را در تمام زمینه‌های ملی خود فراهم آورد، بلکه باید متوجه خطرات احتمالی در عرصه بین‌المللی هم باشد؛ در این راستا اقدامات و پیشنهاداتی برای مبارزه و کاهش این تهاجمات انجام گرفته اما توجه به ضرورت همکاری‌های بین‌المللی امری است که متضمن رویکردهای جدیدتر و مؤثرتری است.
 
وی افزود : همکاری جهانی و بین‌المللی شاید تنها راه حل در مقابل این بحران احتمالی آینده‌ای نزدیک باشد، همکاری‌هایی که لازم است بر اساس الگوهای یکپارچه و کارآمد هدایت و اجرا شوند، توان و بازدهی بالایی را می‌طلبند.
 
رییس پلیس فتای ناجا گفت: همچنین می‌توان با تصویب قوانین بین‌المللی و اجرای قوانین جهانی کشورها را به مثابه اعضای یک پیکر بنگریم و حمله به هر کشور را با اعلان رسمی به تمام کشورها درد مشترک همه اعضاء بدانیم و اقدامات سریع و یکپارچه برای دفع حمله به اجرا درآوریم.
 
هادیانفر ادامه‌داد: گرچه هم‌اکنون قوانین جرایم فضای مجازی در ایران مناسب بوده و مشکلی ندارد، اما از آنجایی که این جرایم با مرور زمان و پیشرفت‌های فناوری، جدید می‌شوند همواره نیاز به تدوین قوانین جدید مطابق با استانداردها و قوانین پی‌جویی سایبری روز دنیا است که بخشی امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در پی تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورهای دوست و شناسایی خلأهای قانونی بوده تا در آینده‌ای نزدیک لوایح پیشنهادی لازم را به مبادی ذی‌ربط ارائه کند.
 
وی تصریح‌کرد: پلیس سایبری ایران همواره در پی تبادل اطلاعات با پلیس سایبری و دستگاه‌های دخیل در مبارزه با جرایم فضای مجازی سایر کشو‌ر‌ها بوده و توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای پی‌جویی سریع این جرایم ازجمله برنامه‌های کلان این پلیس درحوزه بین‌الملل است.
 
رییس پلیس فتای ناجا گفت: پلیس فتا با داشتن نیروهای جوان، فعال، پویا و با انگیزه در تمام عرصه‌ها، دارای اهداف و راهبردهای اساسی به‌ ویژه برای توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی خود درحوزه پی‌جویی جرایم سایبری بین‌الملل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.