امنیت

فناوری اطلاعات

May 16, 2013
14:26 پنجشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55014

پیش نویس برنامه امنیتی گوگل برای پنج سال آینده منتشر شد

 

شرکت گوگل پیش‌نویس برنامه امنیتی خود برای پنج سال آینده را منتشر کرده است. در این پیش‌نویس بر مبارزه با هکرها و استفاده از راهکارهای احراز هویت دو عاملی تاکید شده است.
 
به گزارش وب سایت pcworld، پیش‌نویس برنامه امنیتی گوگل نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد هوشیاری و توانمندی خود را در برابر هکرها و مجرمان سایبری افزایش دهد. این شرکت پیش از این در سال 2008 نیز برنامه مشابهی منتشر کرده بود.
 
در این پیش‌نویس تاکید شده است که در پنج سال گذشته، چشم انداز امنیتی اینترنت دستخوش تغییرات عمیقی شده است. رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند، افزایش خطر هک وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری و تحول تکنیک‌های هک از جمله عواملی است که این چشم انداز را تغییر داده است و مقابله با آنها نیز نیازمند راهکارها و ابتکارات دفاعی خاصی است.
 
گوگل در این پیش نویس بویژه بر روی استفاده از فناوری‌های احراز هویت دو عاملی تاکید کرده است. این شرکت چندی پیش محصولات خود را به این فناوری مجهز کرده بود، اما استفاده از آن برای کاربران اختیاری است. به نظر می رسد گوگل رفته رفته درباره استفاده اجباری از این فناوری ها جدی تر شده است.
 
در حال حاضر استفاده از فناوری های احراز هویت دو عاملی بدین طریق است که عرضه کنندگان خدمات اینترنتی رمز دومی را از طریق تلفن همراه برای کاربرانشان می فرستند تا از آن در هنگام ورود به حساب کاربری خود استفاده کنند. گوگل اما قصد دارد برای این کار از فناوری ان اف سی و یک پروتکل رمزنگاری شده و غیرقابل نفوذ استفاده کند.
 
یکی دیگر از تمهیدات گوگل که در برنامه پنج ساله بدان اشاره شده، این است که قصد دارد از استاندارد باز اوپن آی دی (openID) استفاده کند. استفاده از این استاندارد می‌تواند دسترسی کاربران به وب سایت‌ها و خدمات مختلف را سهولت ببخشد و در عین حال بسیار ایمن و بی‌خطر باشد. گوگل همچنین قصد دارد با استفاده از استاندارد باز دیگری به نام Channel ID از ورود کوکی‌ها به رایانه‌ها و ابزارهای مورد استفاده کاربران جلوگیری کند. استفاده از کوکی‌ها یکی از محبوب‌ترین شگردهای کاربران برای سرقت اطلاعات و هک حساب‌های کاربری است.
 
گفتنی است کارشناسان امنیتی، راهبردهای گوگل را در این زمینه‌ها، قاطعانه و موثر توصیف کرده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.