فناوری اطلاعات

May 17, 2013
9:04 جمعه، 27ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55035

شعار امسال روز جهانی ارتباطات: ICTs و افزایش ایمنی جاده‌ها

 

«فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده‌ها» شعاری است که امسال به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه‌ی اطلاعات در سال 2013 اعلام شده است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر حمدون توره – دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات – در قالب پیامی به این مناسبت نوشته است: "فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات ICT، نقشی بسیار مهم در ایجاد فرصت‌ها در همه جنبه‌های زندگی بشری دارد. امروزه، ما هنگامی که در خودروهای مان در حال رانندگی هستیم، وسایلی در اختیار داریم که با چند اشاره‌ی انگشت به ما، امکان ِبرقراری ارتباط در سراسر جهان، هدایت در ترافیک سنگین و مسیریابی در مناطق ناآشنا را می‌دهند. در عین حال، ما می‌توانیم از میان انبوهی از سرگرمی‌ها، اَعم از موسیقی، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی یا رسانه‌های اجتماعی، گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را در حین رانندگی انتخاب کنیم.
 
در حالی که این فناوری‌ها به طور فزاینده در همه جا حاضر می‌شوند، ما باید این اطمینان را داشته باشیم که به هنگام رانندگی و به منظور پیشگیری از سوانح و آسیب دیدگی، از آنها مسؤولانه و محتاطانه استفاده می‌کنیم.
 
ایمن سازی رانندگی، یک نگرانی جهانی برای بهداشت و سلامت عمومی و پیشگیری از آسیب دیدگی است. همه ساله، به ویژه در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، یک میلیون و 300 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می‌دهند و 20 تا 50 میلیون نفر دیگر نیز مجروح می‌شوند. لذا، در مقیاس اقتصاد جهانی، حدود 518 میلیارد دلار آمریکا به دولت‌ها و افراد زیان وارد می‌شود.
 
حواس پرتی و رفتار رانندگان، نظیر رفتاری که کاربران، به هنگام "ارسال پیامک" و تعامل با سامانه‌های ناوبری یا برقراری ارتباط درون خودرویی در حین رانندگی، از خود بروز می‌دهند، از مهم ترین عوامل دخیل در وقوع سوانح مرگبار رانندگی هستند.
 
پیام من صریح است؛ در حین رانندگی، نگذارید فناوری حواس‌تان را پَرت کند! نه از تلفن همراه استفاده کنید و نه سامانه‌ی ناوبری تان را تنظیم کنید. نگذارید کار با این فناوری‌ها موجب حواس پرتی شما بشود. ارسال یک پیامک در حین رانندگی، بسیار خطرناک است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.
 
در عین حال، از کشورهای عضو و شُرکای صنعتی مان می خواهم به توسعه ابزارهای تماس ایمن دست آزاد در خودروها اقدام کنند همچنین از آنها می‌خواهم اقدام‌هایی در راستای رفع حواس پرتی ناشی از استفاده از فناوری در حین رانندگی اتخاذ کنند. همگام با وضع سیاست‌های ملّی برای ترغیب استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در افزایش ایمنی رانندگی، ما همچنین باید به توسعه و کاربُرد سامانه‌های ترابری هوشمند بپردازیم.
 
این اقدامات نه تنها به پیش گیری از تصادفات رانندگی کمک می‌کند، بلکه کارآمدی‌ها در مدیریت رانندگی را به ابزاری برای مبارزه با آثار سوء دگرگونی آب و هوا و گرمایش جهانی تبدیل می‌کند.
 
افتخار دارم اعلام کنم که اتحادیه‌ی جهانی مخابرات (ITU) استانداردهایی را برای واسط‌های کاربَری و سامانه‌های ارتباطی ِایمن در خودروها طراحی کرده تا با رفع حواس پرتی‌های ناشی از فناوری، عملکرد رانندگان را بهبود بخشد.
 
همچنین اتحادیه‌ی جهانی مخابرات (ITU)، پیش تازتر از سایر مجامع جهانی، تلاش می‌کند استانداردهای روزآمد ICT برای ساخت سامانه‌های ترابری هوشمند و ایمنی راننده را که ترکیبی از فناوری‌های رایانه ای، ارتباطی، مکان یابی و خودکارسازی فرایندها را به خدمت می‌گیرند، پدیدآورد.
 
موضوع روز جهانی مخابرات و جامعه‌ی اطلاعات (WTISD)«فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده‌ها» در سال 2013 خواهد بود، در سال‌های آتی نیز با مشارکت بخش خودروسازی در سراسر جهان، زیر پرچم فدراسیون بین المللی خودرو (F.I.A) پیشرفت خواهد کرد، مجامعی که با همکاری نزدیک با آنها خواهیم توانست برای یکی از ضروری ترین چالشهای جهانی عصرمان چاره جویی کنیم.
 
از شما مصرّانه می‌خواهم، مراسم روز جهانی مخابرات و جامعه‌ی اطلاعات (WTISD) امسال را با توجه ویژه به ضرورت افزایش ایمنی رانندگی از طریق به خدمت گرفتن ICT گرامی بدارید."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.