اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 18, 2013
0:18 شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55051

گران فروشی ۶۶درصدی آهنگ پیشواز توسط همراه اول!

 

خبرگزاری تسنیم: قیمت آوای انتظار همراه اول، ۶۶.۷ درصد بیش از قیمت مصوب کمیسیون تنظیم مقررات است و مشترکان همراه اولی به جای ۳۰۰ تومان برای فعال‌سازی سرویس خود، ۵۰۰ تومان می‌پردازند.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرویس آهنگ پیشواز یا همان آوای انتظاری که در اپراتورهای مختلف با نام‌های متفاوتی برچسب خورده و به عنوان خدمتی در راستای ارج نهادن به سلایق متنوع مشترکان از آن یاد می‌شود، ظاهرا سرویس قابل توجهی برای مشترکان بوده که بانک‌های صوتی اپراتورها سر به فلک می‌کشد.
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که تنها مرجع رسیدگی به درخواست اپراتورهای تلفن همراه و شکایات مشترکان از اپراتورهاست در تاریخ 1391/6/5 و در جلسه 147 خود مصوبه‌ای داشته که بر مبنای آن تعرفه ارائه خدمات آوای پیشواز در شبکه‌های تلفن همراه مشخص شده است.
براساس این مصوبه کلیه اپراتورها موظف هستند برای هر یک از آواهای پیشواز خود مجوز لازم را از وزارت ارشاد دریافت کرده و به سازمان ارائه کنند.
در این مصوبه سقف تعرفه خرید هر آوای پیشواز با مدت اعتبار 30 روز مبلغ 3 هزار ریال در نظر گرفته شده است و در صورتیکه مدت اعتبار هر آوای پیشواز بیشتر یا کمتر از 30 روز باشد، تعرفه خرید آن با نسبت خطی محاسبه می‌شود؛ در ضمن مشترکان تنها برای استفاده از این خدمت باید یک بار و آن هم برای خرید، پول پرداخت کنند و برای تغییر تنظیمات و هزینه فعال‌سازی نیاز به پرداخت مجددی نیست و درخواست حذف آهنگ پیشواز نیز رایگان است.
در دیگر مفاد ذکر شده این مصوبه آمده است که این خدمت تنها باید با درخواست مشترک فعال شود و اپراتور مجاز به فعال‌سازی خودکار نیست و ﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﻫﺎ ﻣﻮﻇف هستند ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺤﻮه ﻓﻌﺎﻝ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻓﻌﺎﻝ ﺷﺪﻥ سرویس ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﮔﺎه ﺳﺎﺯﻧﺪ.
اما با این حساب شاهد هستیم که همراه اول در ارائه سرویس آوای انتظار که به قول خود آوایی دلنشین به مخاطب هدیه می‌دهد، مفاد این مصوبه را رعایت نکرده و هزینه فعال‌سازی را 5000 ریال در نظر گرفته است.
این خدمت به ظاهر دلنشین که حدودا 66.7 درصد بیشتر از قیمت عادی ارائه می‌شود، لغو صریح دستورالعمل کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و مشترکان همراه اول با قیمتی بیشتر از نرخ معمول باید پول بپردازند تا آوای دلنشینی را به تماس گیرندگان خود هدیه دهند.
رگولاتوری که مسئول نظارت بر این حوزه است باید با رسیدگی به این تخلف دلیل را به مشترکان همراه اول ارائه کند و بعد از آن نحوه جبران این شرکت برای کاربرانی که خواسته یا ناخواسته پولی بیش از حد معمول را پرداخت کرده‌اند باید مشخص شود.
سرویس آوای انتظار باعث می‌شود کسی که با شماره‌ای تماس می‌گیرد به هنگام انتظار به جای بوق معمولی، آهنگ انتخابی مشترک را بشنود و مشترکان همره اولی هم می‌توانند سه عمل فعال‌سازی، تغییر آهنگ و غیرفعال‌سازی سرویس آوای انتظار را با استفاده از سه روش دلخواه (پیامک، تلفن‌گویا، کدهای دستوری) انجام دهند.
جدول مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات به شرح زیر است:
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.