اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 18, 2013
15:22 شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55060

نتایج جشنواره ملی ICT

 

با حضور رییس جمهوری مراسم اعلام نتایج سومین جشنواره ملی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و پنجمین همایش ملی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.
 
محمدحسن نامی – وزیر ارتباطات – در این مراسم به ذکر توضیحاتی درباره عملکرد وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: هفته گذشته در اجلاس ITU در ژنو حضور داشتیم که در این اجلاس از میان 193 کشور عضو بسیاری از اعضا حضور داشتند و ایران نیز سه پیشنهاد خود را در این مراسم عنوان کرد که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت.
 
نامی بحث دسترسی به اینترنت پاک دریافت مالیات از شرکت‌هایی که به کشورهای مختلف دنیا خدمات ارائه می‌کنند و مشتری دارند و همچنین بحث مالکیت اینترنت که در کنترل آمریکا قرار دارد را پیشنهادات ایران در این اجلاس برشمرد.
 
وزیر ارتباطات در ادامه صحبتهای خود با اشاره به رشد روز افزون کاربران برخی سایت‌های خاص از جمله گوگل ارث اظهار کرد: فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات راهی به سوی توسعه و اقتصاد پایدار است و امروزه فاوا در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ نقشی مهمی ایفا می کند.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر حوزه ICT موتور محرک سایر صنایع محسوب می‌شود و به میزان 85 درصد باعث رشد و شکوفایی آن‌ها می‌شود گفت: سال گذشته 3.2 تریلیون دلار از حجم تجارت دنیا به تجارت دیجیتال مربوط میشد که رقم تجارت نفت و گاز در آن سال حدود 4.2 تریلیون دلار بوده است که بررسی‌ها گویای آن است که در حال حاضر صنعت ICT به سرعت به ژئوپولوتیک انرژی نزدیک شده است.
 
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: به گفته رییس جمهوری لازم است که در حوزه فاوا تغییرات اساسی ایجاد شود و به همین دلیل ما تلاش کردیم در وزارت ارتباطات سازمان‌هایی مانند سازمان تجارت داشته باشیم و حتی پیشنهاد کردیم که سازمانی هم با نام فن‌آوری‌های نوین تشکیل شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این دسترسی به یک سایت بین المللی برای ارائه دستاوردهای ایران در صحنه بین الملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی در ادامه به سایت‌هایی مانند ویکی پدیا، ویکی مدیا و یا گوگل ارث اشاره کرد و گفت: اکنون پنج سایت هستند که استکبار آن‌ها را برای ارائه روش‌های زندگی به سبک غرب مورد استفاده قرار داده و این سایت‌ها بیشترین میزان نیاز جامعه و بخصوص جوانان را برآورده می کنند در حالی که گفته می شود این پنج سایت متصل به سازمان نگاه که از سازمان‌های 16 گانه اطلاعات آمریکا است متصل هستند و حال ما می توانیم با راه اندازی یک سایت قوی در ایران یک جمهوری اسلامی، یک دادگاه، یک مجلس، یک حوزه علمیه و … مجازی را به دنیا معرفی کنیم.
 
وزیر ICT یادآور شد: دسترسی به چنین سایتی نیاز به پرسنلی 260 تا 270 هزار نفر دارد.
 
نامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیشرفت حوزه ICT در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ اگر کمی بررسی کنیم می بینیم که اکنون در برخی زمینه‌ها ضریب نفوذ ما حتی از کشورهای پیشرفته هم بالاتر است.
 
به گفته وی، تا تاریخ 28 اسفندماه سال 91 در کشور بالغ بر 166 هزار سیم کارت به فروش رسیده که این رقم حکایت از ضریب نفوذ بالای 105 درصدی دارد درحالی که در ابتدای دولت نهم ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 24 درصد بوده است.
 
نامی در ارتباط با فیبرنوری هم اظهار کرد:‌ در حال حاضر 64 هزار کیلومتر فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات ایجاد شده که اگر بخواهیم آنچه توسط وزارت خانه‌های نیرو، نفت و راه ایجاد شده را در نظر بگیریم، در کشور بیش از 140 هزار کیلومتر فیبرنوری وجود دارد که این رقم، رقم قابل توجهی است.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پوشش روستاها اشاره کرد و گفت: طبق دستور رییس جمهوری لازم است باقیمانده روستاها نیز تا پایان امسال به شبکه ارتباطی متصل شوند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 81 درصد از روستاهای کشور تحت پوشش شبکه ارتباطی قرار دارند و این درحالی است که از جمعیت هفت میلیاردی جهان 1.7 میلیارد نفر فاقد هر گونه ارتباط هستند.
 
نامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث واگذاری به روز تلفن‌های ثابت و همراه اشاره کرد و اجرای طرح هم کدسازی را از خواسته‌های رییس جمهوری دانست که موجب کاهش هزینه خواهد شد.
 
وی همچنین به مضرات و آسیب‌های حوزه فن‌آ‌وری‌ اطلاعات اشاره کرد و گفت: اکنون استکبار به این حوزه توجه بسیار دارد و پیش بینی ما این است که در نیمه دوم دهه حاضر حملات زیادی بر علیه زیرساخت‌ها و حوزه‌های اجرایی کشور صورت خواهد گرفت.
 
وزیر ICT در عین حال به حملاتی مانند استاکس نت که پیش از این صورت گرفته اشاره کرد و افزود: دو سال پیش میلیون‌ها دلار هزینه شد تا به زیرساخت‌های کشور ما ضربه زده شود اما خوشبختانه با توجه به پتانسیل علمی بالای کشور مشکلی دراین زمینه ایجاد نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.