اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 19, 2013
12:55 یکشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55087

ساختمان پژوهشگاه فضای مجازی با توسل به زور به تسخیر وزارت ICT درآمد!

ITRC.jpg

از امروز صبح برخی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ساختمان پژوهشگاه فضای مجازی آمده و ضمن ممانعت از کار کارمندان این مرکز افراد خود را در هر اتاق مستقر کرده است.

مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانع فعالیت های عادی پژوهشگاه فضای مجازی شدند.
 
سیدمحسن مروجی مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی در گفتگو با ایلنا، ضمن تایید این خبر گفت: از امروز صبح برخی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ساختمان پژوهشگاه فضای مجازی آمده و ضمن ممانعت از کار کارمندان این مرکز افراد خود را در هر اتاق مستقر کرده است.

از امروز صبح برخی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ساختمان پژوهشگاه فضای مجازی آمده و ضمن ممانعت از کار کارمندان این مرکز افراد خود را در هر اتاق مستقر کرده است.

وی ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی که در سال 90 با حکم رهبری ایجاد شد یک مرکز فراقوه ای است که با ریاست سه قوه کشور اداره می شود. در سال گذشته رئیس جمهور طی حکمی اخوان بهابادی را به عنوان دبیر مرکز فضای مجازی انتخاب کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته در شورای عالی اداری این مرکز مصوب شد مرکز تحقیقات مخابرات به زیر مجموعه مرکز ملی فضای مجازی تبدیل شود و با نام جدید پژوهشگاه فضای مجازی خوانده شود که در این ساختمان ضمن کارهای پژوهشی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی نیز قرار دارد حال بعد از گذشته یک سال گویا مخابرات از این حکم پشیمان شده در حالی که این امر به صورت حکم در شورای عالی اداری تصویب شده است.
 
مروجی خاطرنشان کرد: حال از صبح امروز مسئولان وزارت ارتباطات  وارد ساختمان شده و عملا با یک رفتار بدی در هر اتاق را باز می کنند و می گویند افراد قبلی باید بیرون بیایند و افراد جدید جایگزین شوند،این در حالی که این حکم در شورای عالی اداری ایجاد شده و چگونه می توان تنها با یک نامه آن را نقض کرد.
 
وی ادامه داد:این شورا یک نهاد فراقوه ای است و همه باید با آن همکاری کنند. حال چگونه می توان بدون هیچ حکم حقوقی با این رفتار از کار کردن کارمندان قبلی خودداری شود.
 
وی در پایان گفت: ما منتظر حکم قضایی از مراجع بالاتر هستیم و تا زمانی که این حکم نیامده است محل کار خود را ترک نمی کنیم.
 
در این زمینه ایسنا هم گزارش داد: برخی مسوولان وزارت ارتباطات از جمله مدیرعامل سابق مرکز تحقیقات مخابرات از صبح امروز برای پس گرفتن ساختمان قدیمی مرکز تحقیقات مخابرات که در حال حاضر تحت عنوان پژوهشگاه فضای مجازی و زیر نظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند به محل این ساختمان مراجعه کرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا مرکز تحقیقات مخابرات که پیش از این ریاست آن به عهده مهدی اخوان بهابادی بود پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی و انتخاب اخوان به عنوان دبیر این شورا مورد بحث قرار گرفت و در نهایت پس از مدتی کشمکش قرار شد ساختمان آن به عنوان پژوهشگاه فضای مجازی و زیر نظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت خود را ادامه دهد.
 
ما منتظر حکم قضایی از مراجع بالاتر هستیم و تا زمانی که این حکم نیامده است محل کار خود را ترک نمی کنیم.
مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی
 
البته در تمام این مدت بحث‌های مختلفی درباره این ساختمان مطرح بود و حتی روند جابه‌جایی آن با حاشیه‌های متعدد اتفاق افتاد. اکنون پس از گذشت چند ماه بار دیگر وزارت ارتباطات برای بازپس گیری این ساختمان و این مرکز اقدام کرده است.
 
سیدمحسن مروجی – مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی – در این باره اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی شورای فراقوه‌ای است که اعضای آن متشکل از سران سه قوه محسوب می‌شوند و درواقع به طور مستقیم این شورا زیر مجموعه دولت محسوب نمی‌شود و قرار بر این بوده است که دولت و زیرمجموعه‌های آن نهایت همکاری را با این مرکز داشته باشند.
 
وی ادامه داد: پیش از این زمانی که مهدی اخوان بهابادی با رای اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد، در حکمش این گونه اشاره شد که از ظرفیت مرکز تحقیقات مخابرات برای عملیاتی کردن اهداف شورا استفاده کنیم. حتی چند ماه پس از این موضوع با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، در شورای عالی اداری این گونه مصوب شد که پژوهشگاه فضای مجازی ایجاد شود که تشکیل این پژوهشگاه به تصویب مقام معظم رهبری هم رسید.
 
مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی همچنین عنوان کرد: بدین ترتیب با تصویب شورای عالی اداری این مرکز به زیر مجموعه مرکز ملی فضای مجازی منتقل شد و قرار شد که با عنوان پژوهشگاه فضای مجازی فعالیتهای خود را ادامه دهد اما پس از چند ماه و با پیگیری‌های وزارت ارتباطات نامه‌ای با تایید ریاست جمهوری گرفته شد که به موجب آن لازم بود این مرکز دوباره به وزارت ارتباطات بازگردانده شود.
 
مروجی در پاسخ به اینکه اگر چنین نامه‌ای صادر شده چرا این اتفاق نیفتاده است، توضیح داد: حتی در زمانی که این ساختمان به زیرمجموعه‌های مرکز ملی فضای مجازی پیوست، حکم شورای عالی اداری برای آن ابلاغ شده بود و پس از تایید نامه رییس جمهوری توسط شورای عالی اداری این اتفاق صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این چندی پیش و در دوره‌ای که بحث ادغام وزارت ارتباطات مطرح شده بود، مجلس مصوب کرد که از این پس هر گونه جابه‌جایی باید با تایید مجلس صورت بگیرد که اکنون این اتفاق هم نیفتاده است.
 
مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی همچنین مدعی شد شورای عالی فضای مجازی و زیرمجموعه‌های آن فراتر از قوه مجریه محسوب می‌شوند و این شورا حالت فراقوه‌ای دارد.
 
وی در عین حال یادآور شد: وقتی که این شورا زیرمجموعه قوه مجریه حساب نمی‌شود حتی با این وجود که رییس جمهوری به عنوان رییس شورا فعالیت می‌کند باید برای جابه‌جایی آن حکمی صادر شود که به تایید شورای عالی و مجلس رسیده باشد و البته مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تایید کرده باشند.
 
مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرد:‌ برای در اختیار گرفتن ساختمان و تجهیزات مرکز تحقیقات مخابرات که پیش از این برای مدتی در اختیار پژوهشگاه فضای مجازی قرار گرفته بود، مصوبه شورای عالی اداری را در دست داریم.
 
مروجی در پایان گفت: حتی اگر تمام این مراحل هم طی شود دوباره برای این‌که آیا می توان یک مجموعه دولتی که به بخش فراقوه‌ای سپرده شده را دوباره بازپس گرفت، موضوعی است که حالت حقوقی دارد و در هیچ یک از این موارد حکم قانونی مدغنی از سوی یک مرکز ذی‌صلاح صادر نشده است و برای این جابه‌جایی‌ها مباحث حقوقی مطرح است.

 
واکنش وزارت ارتباطات
مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرد:‌ برای در اختیار گرفتن ساختمان و تجهیزات مرکز تحقیقات مخابرات که پیش از این برای مدتی در اختیار پژوهشگاه فضای مجازی قرار گرفته بود، مصوبه شورای عالی اداری را در دست داریم.
 
محمد حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ برای باز گرداندن مرکز تحقیقات مخابرات و تحویل گرفتن ساختمان و تجهیزات آن حکم شورای عالی اداری را در دست داریم؛ در واقع اکنون این شورا حکمی که پیش از این درباره این ساختمان و نوع عملکرد آن داده بود را اصلاح کرده است.
 
وی در عین حال از تایید شدن این مصوبه توسط نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: برای طی شدن قانونی این امر ما موضوع را از مجاری مختلفی از جمله شورای عالی امور اداری، مجلس نیز پیگیری کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: اگر شورای عالی فضای مجازی علاقه‌مند به در اختیار داشتن پژوهشگاه فضای مجازی است قطعا می‌تواند این پژوهشگاه را ایجاد کرده و فعالیت‌های خود را در آن دنبال کند اما در ساختمان فعلی تجهیزات میلیاردی مختلفی وجود دارد که بسیاری از این تجهیزات از جمله آزمایشگاه آن برای این شورا بی استفاده است و استفاده از آن‌ها تنها در قالب مرکزی مانند مرکز تحقیقات مخابرات محقق می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، رونوشت مصوبه شورای عالی اداری نیز از سوی وزارت ارتباطات برای رسانه‌های کشور ارسال شده است. در متن این رونوشت آمده است:
 
«شورای عالی اداری در یک صد و پنجاه و نهمین جلسه مورخ 1392/2/25 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تصویب نمود؛
 
مصوبه شماره 206/91/40206 مورخ 1391/10/9 شورای عالی اداری به شرح زیر اصلاح می شود؛
 
1-موسسه تحقیقات و فن‌آوری اطلاعات ضمن تغییر نام به عنوان پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به صورت وابسته به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اداره می شود.
 
2-پژوهشگاه موظف است یک واحد پژوهشی در قالب پژوهشکده و یا مرکز به منظور پشتیبانی علمی شورای عالی فضای مجازی با رعایت قانون ایجاد نماید، به نحوی که مدیر پژوهشکده یا مرکز یاد شده توسط شورای عالی فضای مجازی تعیین و منصوب گردد.
 
تبصره: محل استقرار پژوهشکده موضوع این بند خارج از امکان فعلی پژوهشگاه خواهد بود.
 
متن این رونوشت نیز توسط غلامحسین الهام (معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری) به امضا رسیده است.
 
همچنین نسخه‌ای از این مصوبه هم برای دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی، دفتر ریاست جمهوری، دفتر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، دفتر ریاست محترم قوه قضاییه، تمامی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی، استانداری‌های سراسر کشور، دفتر هیات دولت، دفتر بازرسی رییس جمهور، دفتر ریاست دیوان عدالت اداری، کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اداره کل حقوقی ریاست جمهوری ، اداره کل قوانین و مقررات کشوری ریاست جمهوری، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، دفتر هماهنگی‌های ویژه رییس جمهور، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است.
 
اظهارات مدیرکل حراست وزارت ارتباطات

شورای عالی اداری مصوبه قبلی خود را مبنی بر خارج کردن پژوهشگاه ICT از وزارت ارتباطات و تغییر ساختار آن به پژوهشگاه فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی تغییر داد که به دنبال آن امروز مرکز شاهد ناآرامی بود.
به گزارش خبرنگار مهر، این مصوبه شورا در جلسه صد و پنجاه و نهم در تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری بنا به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به تصویب رسید.
 
بر اساس این مصوبه که به امضای غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری رسیده است، موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت ICT با تغییر نام به عنوان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت وابسته به وزارت ارتباطات اداره خواهد شد.
 
همچنین بر اساس این تصویب نامه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است که یک واحد پژوهشی درقالب پژوهشکده و یا مرکز به منظور پشتیبانی علمی شورای عالی فضای مجازی با رعایت قانون ایجاد کند به نحوی که مدیر پژوهشکده یا مرکز یاد شده توسط شورای عالی فضای مجازی تعیین و منصوب شود.
 
همچنین مصوب شد محل استقرار پژوهشکده فضای مجازی خارج از مکان فعلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
 
این در حالی است که شورای عالی اداری دی ماه گذشته حکم به تغییر ساختار و منفک شدن پژوهشگاه از وزارت ارتباطات داده بود.
 
به گزارش مهر، رونوشت این مصوبه که روز قبل به محمد حسن نامی ابلاغ شده به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، دفتر ریاست مجلس، دفتر ریاست قوه قضائیه، تمامی وزارتخانه ها وسازمان های دولتی، استانداری های سراسر کشور، دفتر هیات دولت، دفتر بازرسی رئیس جمهور، دفتر ریاست دیوان عدالت اداری، کمیسیون امور اجتماعی مجلس، اداره کل حقوقی ریاست جمهوری، اداره کل قوانین و مقررات کشوری، روزنامه رسمی، دفتر هماهنگی های ویژه رئیس جمهور، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، دیوان محاسبات و نیز سازمان بازرسی کشور ارسال شده است.
 
با استناد به این مصوبه، صبح امروز مدیران مرتبط وزارت ارتباطات از جمله مدیر کل اداره حراست وزارتخانه، معاون پشتیبانی وزیر ارتباطات، مدیر کل دفتر حقوقی، مدیرکل امور اداری و نیز مدیر کل حوزه وزارتی این وزارتخانه با حضور در پژوهشگاه فضای مجازی این مرکز را از مرکز ملی فضای مجازی پس گرفته و تابلوی مرکز ملی فضای مجازی را از پایین آورده و تابلوی پژوهشگاه ICT را نصب کردند.
 
در پی درگیریهای پیش آمده برای پس گرفتن ساختمان پژوهشگاه ICT از مرکز ملی فضای مجازی رمضان پورقاسم مدیرکل حراست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح توضیحاتی در این زمینه به مهر گفت: این ابلاغیه از روز گذشته از سوی وزیر ارتباطات به دفتر حراست وزارتخانه برای اجراشدن ارائه شد که ما ساعت 9:30 صبح وارد محیط پژوهشگاه شدیم و تاکنون درگیری خاصی در این زمینه نداشته ایم.
 
تمامی این اتفاقات در حالی رخ داده که رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این مرکز مستقر بوده است.
 
 
اظهارات ضد و نقیض در خصوص حوادث دیروز مرکز تحقیقات مخابرات

روزگذشته مسوولان و کارمندان شورای عالی فضای مجازی صبح خود را به شیوه متفاوتی شروع کردند. در اولین ساعات اداری روزگذشته تعدادی از افراد حراست وزارت ارتباطات به همراه معاون امور مالی و اداری این وزارتخانه و تعدادی از مسوولان سابق مرکز تحقیقات مخابرات وارد ساختمان مرکز ملی فضای مجازی شدند و خواستار بازپس‌گیری این پژوهشگاه شدند. 
 
این پژوهشگاه در آذرماه سال گذشته براساس مصوبه شورای عالی اداری به شورای عالی مجازی واگذار شده بود اما حالا ظاهرا شورای عالی اداری ۲۸ اردیبهشت مصوبه جدیدی را به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده و نظر خود را تغییر داده است. بر اساس مصوبه جدید، نام این مرکز به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات تغییر می‌یابد، هر چند یک واحد پژوهشی نیز در این مرکز برای شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شده است. 
 
مسوولان شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» رفتار افراد وارد شده به این شورا را همراه با قانون شکنی عنوان کردند؛ موضوعی که مسوولان وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آن را تکذیب می‌کنند. 
 
اظهارات ضد و نقیض
هر کدام از طرفین این دعوا از ماجرای دیروز روایت متفاوتی را به «دنیای اقتصاد» اعلام می‌کنند.
محسن مروجی، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، درخصوص چگونگی حضور مسوولان وزارت ارتباطات در ساختمان مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: «تقریبا حدود ساعت 9 صبح (29اردیبهشت) مسوولانی از وزارت ارتباطات به همراه مرتضی براری رییس مرکز تحقیقات مخابرات سابق با حضور در این پژوهشگاه و نقض صریح قانون و شکستن قفل در‌ها و همچنین قطع سرویس اینترنت مرکز اقدام به باز پس‌گیری این مرکز کردند.» به گفته وی تمام این اتفاقات در حالی رخ داده است که مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی در این مرکز حضور نداشته است.
اما در واکنش به این اظهارات محمد حسین‌پور، مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات هرگونه رفتار غیراخلاقی هنگام مراجعه مسوولان وزارت ارتباطات به این شورا را رد کرده و می‌گوید: «مسوولان وزارت ارتباطات شامل مسوول حراست و مسوول امور مالی و اداری وزارتخانه به همراه مدیر سابق مرکز تحقیقات مخابرات در ساعات اداری رسمی و با رفتاری کاملا دوستانه اقدام به ابلاغیه شورای عالی اداری کرده اند و هیچ درگیری با مسوولان مرکز ملی فضای مجازی نداشته اند.» حسین پور در واکنش به عدم حضور بهابادی در این مرکز نیز می‌گوید: «از ابتدای حضور مسوولان وزارت ارتباطات در این شورا آقای اخوان در مرکز حضور داشته‌اند.» 
 
مصوبه شورا قابل اجرا هست؟ 
مصوبه جدید شورای عالی اداری در حالی روز 28 اردیبهشت ماه به وزارت ارتباطات برای اجرا ابلاغ شده است که به گفته مسوولان شورای عالی مجازی به هیچ‌وجه قابل اجرا نیست. 
مروجی در این خصوص می‌گوید:‌ این مصوبه از سه منظر غیر قابل اجرا است. اول اینکه مصوبه عقبه قانونی ندارد؛ چرا که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده 114 و 115 مصوبات شورای عالی اداری باید پس از تایید ریاست جمهوری به اجرا در بیاید و این در حالی است که این مصوبه تنها به امضای معاون ایشان یعنی آقای الهام رسیده است. 
در قدم دوم نیز بر اساس وظایف قانونی شورای اداری، این شورا توانایی انتقال یک دستگاه یا مرکز را به دستگاه دیگر دارد، اما صلاحیت باز پس‌گیری آن را ندارد. همچنین براساس مصوبه جدید مجلس در خصوص ادغام‌ها، جابه‌جایی و انحلال هر دستگاه باید با مصوبه مجلس باشد این در حالی است که این جابه جایی هنوز با مصوبه مجلس همراه نشده است. 
اما حسین پور در واکنش به این اظهارات تنها به این نکته اشاره می‌کند که اگر این ادعاها را قبول کنیم پس با چه مجوزی پیش از این آقای اخوان توانستند این مرکز تحقیقاتی را تصرف کنند.
به گفته حسین‌پور در حال حاضر براریان، مدیرسابق مرکز تحقیقات مخابرات، در این مرکز حاضر و مشغول به کار شده است. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.