اینترنت و شبکه

فناوری

فناوری اطلاعات

May 20, 2013
21:58 دوشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55142

تولید اولین B/OSS بومی و ملی ایران

 

پس از تلاش‌های مستمر گروه دانش‌بنیان الماس پارس در راستای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، محصول B/OSS کاملا ایرانی مطابق با استانداردهای روز دنیا در حوزه مدیریت سرویس (ITIL و eTOM) و مطابق با شرایط خاص تلکام ایران طراحی و پیاده‌سازی شد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به گفته زمانی -مدیر عامل شرکت الماس پارس-، با گردآوری متخصصان در دو حوزه دانشگاه و شرکتهای تلکامی، هم‌اکنون اولین سیستم مدیریت کسب‌وکار و عملیات به صورت کاملا بومی تولید و در حال بهره‌برداری است. موسسین این شرکت بر این باورند که توان داخلی برای تولید نرم افزار در حوزه تلکام بسیار بالا بوده و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب و استفاده از تجربیات سایر شرکت‌ های جهانی فعال در این زمینه، می‌توان به این مهم دست یافت.
 
به گفته وی با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد تخصیص یافته به شرکت های خارجی و عدم دستیابی به اهداف مطلوب، خبر تولید B/OSS ملی، پایان بسیار مهم و افتخارآمیزی برای سال تولید ملی برای کشور محسوب می‌شود. هم‌اکنون B/OSSالماس پارس از آغاز سال 92 در شرکت‌های بزرگی چون شرکت مخابرات ایران و شرکت داده پردازی فن آوا، پیاده سازی و در حال بهره‌برداری می‌باشد.
 
 
در ادامه مدیر عامل شرکت الماس پارس، مشکلات باالفعل و باالقوه‌ای را که پیش از این گریبان‌گیر تلکام ایران بود را شامل مورادی نظیر وابسته شدن کسب و کار تلکام ایران به نحوه پشتیبانی و راه‌حل های ارائه شده شرکتهای خارجی، توسعه راه‌حل‌های ارائه شده با نظر شرکتهای خارجی و نبود سازوکارمناسب بومی در شرکتهای مخابراتی، متاثر گشتن از مواردی چون تحریم، افزایش هزینه ها( تغییر نرخ ارز)،‌عدم مطابقت راه‌کارهای کمپانی‌های خارجی استفاده شده با آنچه که نیاز تلکام ایران است، دسترسی به اطلاعات محرمانه شبکه‌های مخابرات و همچنین اطلاعات لایه کسب‌و‌کار توسط شرکت‌های خارجی، تجربه ناموفق سالهای اخیر در استفاده از راه‌حل‌های خارجی، نبود NBI و محدودیت لایسنس در سیستم های مختلف و عدم امکان یکپارچه‌سازی، نبود ابزار مناسب برای مدیریت SLA، وجود سیستمهای B/OSS متفاوت برای سرویس های مختلف و عدم وجود سیستمی جامع و یکپارچه برای مدیریت کل سرویس‌ها، نبود ابزار مناسب برای بهینه‌سازی منابع و مدیریت نیروی کار در لایه‌های مختلف کسب‌وکار و عملیات، نبود ابزار مناسب برای مدیریت تضمین کیفیت سرویس‌ها (SQM)، وابستگی شدید راه‌حل‌ها به 3rd party (سیستم های ثالث) نظیر AAA، EMS، صرف منابع سخت‌افزاری زیاد در پیاده‌سازی ابزارهای فعلی، عدم دریافت بازخورد از مشترکین (سنجش اتوماتیک رضایت مشتری از سرویس(CEM)، نبود ابزار مناسب برای مدیریت Product Catalog, Service Catalog و بود ابزار مناسب جهت اجرای فرآیند Fulfillment و طولانی‌شدن فرآیند سفارش تا تحویل سرویس به مشتری برشمرد. 
 
B/OSS بومی الماس پارس
با توجه به سابقه فعالیت‌ شرکت‌های مختلف خارجی در ایران و ارزیابی و مقایسه توانمندی و تحت پوشش قرار دادن نیازهای تلکام ایران، تا به امروز سیستمی کامل، یکپارچه و جامع برای مدیریت پشتیبانی کسب‌وکار و عملیات، به صورت بومی و ایرانی وجود نداشته است و تجربه حضور شرکت‌های خارجی در ایران و عدم ادامه کار بعضی از آنها و نارسایی شرکتهای موجود و نارضایتی شرکت‌های تلکامی ایرانی، موجب جلب نظر و اهمیت سیستمی است که توسط شرکت الماس پارس ارائه گشته و هم اکنون در شرکت‌های بزرگی پیاده و در مرحله اجرا و بهره‌برداری قرار دارد.
 
براساس این گزارش، با توجه به تاکید و اصرار مدیر عامل شرکت الماس پارس بر فراگیری و آنالیز دقیق استانداردهای جهانی تلکام در حوزه B/OSS (استاندارهای TM Forum مانند eTOM, TAM, SID) از ابتدای فعالیت شرکت و همچنین افزایش کیفیت سطح ارائه خدمات و سود بیشتر شرکت‌های تلکام ایرانی، محصول B/OSS کاملا بومی و ایرانی به همراه راه‌کارهای جامع و مناسب مورد نیاز شرکت‌های مخابراتی کشور در امر مدیریت پشتیبانی کسب‌وکار و عملیات، به عنوان اولین B/OSS ایرانی، توسط شرکت الماس پارس ارائه گشته است.
 
با توجه به تجربیات و بررسی‌های علمی تیم دانش‌بنیان الماس پارس، با به بار نشستن سیستم‌ B/OSS استاندارد و جامع با هدف افزایش کیفیت، کارامدی سازوکارها و سود بیشتر شرکت‌ها و همچنین مشتریان که مردم شریف میهن عزیزمان هستند، چه بسا با گسترش نواحی پوشش، درصدد ورود به بازارهای جهانی و صادرات محصولات و خدمات به عنوان یک شرکت ارائه کننده کاملا ایرانی، گام موثری در جهت پیشرفت تلکام ایران و ارتقای توان فن‌افزاری ملی در این زمینه در جهان برداریم. با یاری حق تعالی و رهنمودهای مقام معظم رهبری بر تولید ملی و فعالیتهای دانش‌بنیان، با نهایت تلاش برای رفع تمامی نیازهای تلکامی، رضایت مشتریان داخلی و افزایش کیفیت خدمات، همواره مراحل پیشرفت همه جانبه شرکت ایرانی الماس پارس استوارتر از قبل سپری خواهد شد.
 
سیستم پشتیبانی عملیات و کسب‌وکار
 
یکی از مهمترین مباحث حال روز دنیا در امر مدیریت و تصمیم‌گیری، استفاده از ابزارهایی است که بتواند علاوه بر بهبود سازوکار کسب‌وکار و فروش، در سریعترین زمان و با کمترین هزینه ممکن، کلیه ایده ها و نظرات کارشناسان را در سیستم‌های مورد استفاده آنان اعمال نماید. سیستم‌های مدیریت و راهبری یک شبکه شهری و یا کشوری عموما وظایف گسترده و متنوعی را شامل می‌شوند، در کنار دربرگرفتن فرایندهای موثر در بازاریابی، مدیریت منابع، مدیریت مشترکین و مدیریت درآمد و صورتحسابها، از مدیریت بر کلیه المانهای موجود در شبکه گرفته تا نحوه برخورد و واکنش صحیح نسبت به رخداد ها و وقایعی که در این شبکه رخ می‌‌دهد.
 
در کلیه شرکتها، ارگانها و سازمانهای بزرگ، راه‌حل کامل برای مدیریت و نگهداری یک شبکه عظیم، برآورد صحیح اطلاعاتی از المانهای شبکه و همچنین در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و سرویس‌های موجود در آن شبکه و در نتیجه رسیدن به سیستمی است که با طراحی یکپارچه و ویژگی توزیعی بتواند قابلیت اجرای کلیه درخواست‌های فعلی و ایده‌های نوین فردا را در قالب یک سیستم و بدون توجه به تنوع و تعدد در نوع المانها و روشهای مختلف داشته و این امکان را بصورتی ساده برای اپراتور فراهم نماید.
 
در دنیای فعلی که شبکه‌ها بسیار گسترده شده‌اند نمی‌توان فقط و فقط به علم کارشناسان مقطعی تکیه کرد، بلکه باید این حوزه را فراتر دید و با درهم آمیختن هوش سیستم ها و کارشناسان، توان بالاتری را برای نحوه برخورد با مشکلات و وقایع پیش آمده جستجو کرد. در حال حاضر اکثر شبکه های بزرگ در سازمانها و نهاد های مختلف دنیا دارای سیستم های متنوعی مدیریتی می باشند و فقط خود را به نرم‌افزارهای مدیریت شبکه که توسط شرکتهای سازنده تجهیزات ساخته شده محدود نمی‌کنند.
 
این پیش زمینه شاید بتواند اهمیت موضوع نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت پشتیبانی کسب‌وکار و عملیات و یا (Business/Operation support system) هرچه بیشتر برای شرکت‌ها و نهادها روشن نماید و نوع نگاه به مدیریت کسب‌وکار و مدیریت المانهای شبکه را از حالتی منفعل به حالتی فعال و تصمیم گیرنده تبدیل شود.
 
سیستم مدیریت پشتیبانی عملیات الماس پارس (OSS Diamond)
 
با توجه به ماهیت محصولات و سرویس‌های ارائه شده در حوزه تلکام، مفاهیمی نظیر Fulfillment، Service Assurance و Resource Management نقش بسیار حیاتی را در رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید در بازار رقابتی امروز ایفا می‌کنند. سیستم OSS Diamond کاملا بر اساس استانداردهای TM Forum و ITIL پیاده‌سازی شده و حذف تمام وابستگی‌های ممکن نظیر EMS و AAA و … جز اساسی‌ترین اهداف محصول OSS Diamond می‌باشد.
 
سیستم پشتیبانی کسب و کار (BSS Diamond)
 
عمده وظیفه سیستم BSS Diamond، مدیریت لایه فروش و بازاریابی بوده و به صورت کلی دارای راه‌حل‌هایی در لایه‌های مختلف کسب‌وکار می‌باشد. این سیستم کاملا براساس استانداردهای eTOM و متناسب با وضعیت تلکام در ایران پیاده‌سازی شده و توانایی مدیریت انواع محصولات و سرویس‌ها را از لحظه ورود به سیستم تا تحویل سرویس به مشتری و همچنین حفظ مشتری و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به آن را دارد. هدف اصلی در این سیستم بهینه‌سازی لایه فروش و توسعه بازارهای باالقوه در تلکام می‌باشد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.