اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 21, 2013
9:19 سه شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55152

روزانه 200 میلیون نفر در گوگل ترجمه می‌کنند

 

شرکت گوگل روز جمعه در کنفرانس I/O اعلام کرد روزانه 200 میلیارد ترجمه را برای 200 میلیون کاربر در سرتاسر جهان فراهم می‌آورد.
 
براساس گزارش Cnet، گوگل معمولا درباره مقیاس‌های فعالیت‌هایش جزئیاتی را بیان نمی‌کند اما جاش استل، مدیر بخش ترجمه گوگل در این کنفرانس آمار ارقامی درباره خدمات ترجمه گوگل ارائه کرد.
 
وی که هفت سال در بخش ترجمه گوگل فعالیت داشته‌است، در این کنفرانس اعلام کرد 92 درصد کاربرد این خدمات در خارج از ایالات متحده آمریکا است. اینترنت از نخست برپایه زبان انگلیسی بنا شده‌است اما زبان‌های دیگر نیز به  تدریج به آن نفوذ کردند که البته پیشرفت‌های تکنولوژیکی از قبیل پشتیبانی از چپ‌چین یا راست‌چین شدن متن‌ها در مرورگرها و یا امکان نوشتن آدرس‌های وب با استفاده از الفبای غیر‌لاتین تاثیر زیادی در نفوذ دیگر زبان‌ها به اینترنت داشته‌است.
 
خدمات ترجمه گوگل اکنون از 71 زبان مختلف برخوردار است، پنج زبانی که به تازگی به آن افزوده شده‌اند شامل بوسنیایی، سبوانو، همونگی و ماراتی هستند. در ابتدا تنها چند زبان به یکدیگر قابل ترجمه بودند اما از سال 2008 به بعد گوگل اعلام کرد که این سرویس از قابلیت ترجمه هر زبانی به هر زبان دیگری برخوردار است.
 
به گفته استل، میزان متونی که گوگل به صورت روزانه ترجمه می‌کند بیشتر از متن میلیون‌ها کتاب و فراتر از حجمی است که مترجمان حرفه‌ای طی یک سال ترجمه می‌کنند.
 
خدمات ترجمه گوگل پروژه‌ای است که از سال 2001 کلید خورد و اکنون به جایی رسیده که به‌خوبی با هدف این‌ ماموریت، سازماندهی اطلاعات جهان و جهانی کردن دسترسی به آنها، هم‌خوانی پیدا کرده‌است. گوگل می‌تواند 71 زبان مختلف جهان را به هر زبان دیگری ترجمه کند و در عین حال تلفظ صحیح آنها را بیان کند،‌در این نمودار می‌توان عملکرد 66 زبان اولی که در این سرویس وجود داشت را مشاهده کرد:
 
نمودار گوگل
 
از عوامل پیشرفت می‌توان به اپلیکیشن ترجمه گوگل در اسمارت‌فون‌ها اشاره کرد، با این اپلیکیشن می‌تواند متن تصویری که توسط دوربین گوشی به ثبت رسیده را ترجمه کند و آن را به زبانی دیگر بخواند و آن را برای زمانی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد،‌ذخیره سازد.
 
این سرویس در ابتدا به صورت مشارکتی آغاز به کار کرد اما در نهایت به برنامه اختصاصی گوگل تبدیل شد. عملکرد این تکنولوژی براساس مقایسه متون در زبان‌های مختلف است. بخشی از داده‌های غنی این سرویس از متون آرشیوی در سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تامین می‌شوند.
 
استل قدم‌های بعدی گوگل را افزوده به تعداد زبانها،‌افزایش کیفیت ترجمه‌ها، افزایش سازگاری و دسترسی این خدمات، و افزایش سرعت ارتباطی آن اعلام کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.