فناوری اطلاعات

May 23, 2013
9:55 پنجشنبه، 2ام خردادماه 1392
کد خبر: 55196

یک نوجوان برنده جایزه برتر اینتل شد

 

در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل، بی‌ام‌و، آئودی و فولکس‌واگن، میلیون‌ها دلار برای ساخت فناوری خودروی خودکار با اجزای گران هزینه کرده‌اند، یک جوان 19 ساله رومانیایی توانست سیستمی طراحی کند که تنها 4000 دلار است. 
 
به گزارش ایسنا، طراحی «یونوت بودیستئانو» توانسته جایزه برتر رقابت گوردون مور را در جشنواره بین‌المللی علوم و مهندسی اینتل به مبلغ 75 هزار دلار بدست بیاورد. این جشنواره بزرگترین رقابت پژوهش علمی دبیرستانی جهان بوده که امسال پذیرای حدود 1400 دانش‌آموز دبیرستانی منتخب از 433 نمایشگاه وابسته در بیش از 70 کشور، ناحیه و منطقه بود. در این رقابت جوایزی با هزینه کلی چهار میلیون دلار ارائه شده، اما جایزه گوردون مور به بهترین پروژه برتر در یک مجموعه ارائه شده و معتبرترین جایزه است. به گفته بودیستئانو، هدف وی از این پروژه حذف رادار سه‌بعدی وضوح بالای گران‌قیمت موجود در قلب فناوری خودروی خودکار گوگل برای کاهش هزینه‌ها بوده است. در همین راستا وی از یک رادار سه‌بعدی با وضوح پایین‌تر و ارزان‌تر برای شناسایی اجسام بزرگتر مانند ساختمان‌ها، درختان و خودروهای دیگر استفاده کرده است. در همین حین، از دوربین‌های وب‌کم موجود در بالای خودرو برای شناسایی نشانه‌گذاری‌های خط و جداول و بررسی موقعیت بلادرنگ خودرو استفاده می‌شود.
تصاویر رادار سه‌بعدی و وب‌کم توسط فناوری هوش مصنوعی موجود در رایانه‌هایی که مسیر ایمن را برای خودرو محاسبه می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.