تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 23, 2013
13:48 پنجشنبه، 2ام خردادماه 1392
کد خبر: 55200

هفته پر از جنجال ارتباطات در ایران!

 

روز 27 اردیبهشت ماه از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده و همه ساله کشورها با فرارسیدن این روز، اقدامات انجام شده خود را در زمینه ارتباطات تشریح کرده و از برنامه های آینده خود سخن می گویند؛ در ایران که این روز به هفته ارتباطات بدل شده، امسال علاوه بر تشریح دستاوردهای ارتباطی و فناوری اطلاعات از سوی مسئولان، با حاشیه هایی همراه بود.
 
اظهارات آقای رئیس جمهور در روز ارتباطات
به گزارش مهر، وزارت ارتباطات و فناوری مانند دو سال گذشته جشنواره ملی فاوا را در روز 28 اردیبهشت ماه برگزار کرد که در این جشنواره محمود احمدی نژاد- رئیس جمهور نیز حضور داشت.
 
وی در این همایش با اشاره به دستاوردهایی که دولت نهم و دهم برای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات رقم زدند گفت: در سال 84 خط موبایل در بازار آزاد یک و نیم میلیون تومان فروخته می شد و دولت با ثبت نام سیم کارت 400 هزار تومانی 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع کرده بود اما الان شاهد وجود سیم کارت های مجانی در بازار هستیم. به نحوی که با 2500 تومان می توان یک سیم کارت خرید با 2500 شارژ و 55 دقیقه مکالمه مجانی شب و نصفه شب! الان شاهد هستیم که بسیاری از افراد 3 سیم کارت دارند و با توجه به ضریب نفوذ بیش از 110 درصدی تلفن همراه در کشور، روزانه بالغ بر 750 میلیون پیامک رد و بدل می شود. خدا بدهد برکت…
 
توضیحات وزارت ارتباطات در مورد اظهارات وزیر
روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اظهارات محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه روز ارتباطات توضیحاتی داد.
 
براساس این توضیحات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که لایه یونسفر به عنوان یکی از 7 لایه پیرامون زمین که لایه ای با بار الکتریسیته است توجه بسیاری از محققان را به خود جذب کرده چرا که این لایه امکان انتقال دیتای صوتی و تصویری و حتی انتقال انرژی الکتریسیته به سایر نقاط زمین و یا فضای ماوراء جو و یا ایستگاههای فضایی را دارد؛ این امر از زمانی شروع شد که متخصصین متوجه این شدند که می توان با میدان القائی نوع دوم فیبرنوری را تحت تاثیر جنگ الکترونیک قرار داد، لذا لایه یونسفر مورد توجه قرار گرفت و برای انتقال دیتای صوتی و تصویری متوجه استفاده از آن شدند و اینکه گفته می شود آقا امام زمان (عج) به هنگام ظهور در میان درب و حجر در مکه المکرمه قیام می فرمایند و در آن زمان هم صدایشان و هم تصویر مبارکشان را همه جهانیان مشاهده می کنند شاید این امکان از طریق انعکاس ترکیب لایه یونسفر و ترپوسفر به وجود آید.
 
جای خالی اپراتورها در برگزیدگان جشنواره ملی فاوا
از برگزیدگان سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور، معاون وی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از فعالان بخش ICT کشور تقدیر به عمل آمد. در این ارزیابی که از میان یک هزار و 250 شرکت در 9 کارگروه تخصصی با هزاران محور خدمت صورت گرفت در بسیاری از کارگروهها و خدمات مورد ارزیابی شده رتبه نخست وجود نداشت و کمیته داوری از میان شرکت کنندگان رتبه های دوم و سوم و شایسته تقدیر را اعلام کرد؛ در همین حال باید گفت در این جشنواره ملی بسیاری از شرکتهای مطرح فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور نداشتند که در این میان به عدم حضور اپراتورهای تلفن همراه در این جشنواره برخلاف سالهای گذشته اشاره کرد.
 
گفته می شود نارضایتی از نحوه داوری در این جشنواره از جمله دلایلی است که اپراتورهای تلفن همراه ترجیح داده اند در این جشنواره حضور نداشته باشند.
 
کشمکش ها بر سر یک مرکز تحقیقاتی
مرکز تحقیقات مخابرات ایران که سابقه ای 50 ساله در عرصه تحقیقات در حوزه مخابرات دارد و در این اواخر با نامهای دیگری (پژوهشگاه ICT و پژوهشگاه فضای مجازی) فعالیت خود را ادامه داده است، در هفته جاری دستخوش ناآرامی هایی به دلیل ابلاغ یک مصوبه از سوی دولت شد.
 
جریان از این قرار بود که شورای عالی اداری مصوبه قبلی خود را مبنی بر خارج کردن پژوهشگاه ICT از وزارت ارتباطات و تغییر ساختار آن به پژوهشگاه فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی تغییر داد که این مصوبه در جلسه صد و پنجاه و نهم در تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری بنا به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به تصویب رسید و بر اساس آن که به امضای غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری رسید از این پس موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت ICT با تغییر نام به عنوان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به صورت وابسته به وزارت ارتباطات اداره شود و بار دیگر از مرکز ملی فضای مجازی جدا شود؛ این مصوبه اما با مخالفتهایی از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی روبرو شد و مهدی اخوان بهابادی رئیس این مرکز، استدلالاتی به دیوان عدالت اداری ارائه داد و دستور توقف این مصوبه را تا اطلاع ثانوی صادر کرد تا اوضاع این پژوهشگاه که طی یک سال اخیر بارها دستخوش تغییر و تحولات ساختاری و اسمی شده است به حالت عادی برگردد.
 
قطع دسترسی به جی میل و بی اطلاعی آقای رئیس
علاوه بر کندی سرعت اینترنت در هفته ارتباطات، دسترسی به برخی سرویس ها از جمله جی میل در اواخر این هفته به طور کل مسدود شد. پیگیری ها برای دلایل این قطع دسترسی و نیز زمان برگشتن وضعیت اینترنت به حالت عادی نیز بی نتیجه ماند؛ به نحوی که علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به مهر درباره این قطع سرویس، اظهار بی اطلاعی کرد. دو سرویس دهنده جی میل و یاهو در ایران از جمله پرکاربردترین سرویس های کاربران ایرانی محسوب می شوند و عدم دسترسی به این سرویسها بسیاری از امور در کشور را که به صورت الکترونیکی و در راستای رسیدن به اهداف تجارت الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه در حال انجام است را مختل می کند.
 
این در حالی است که علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین هفته "نشان درجه یک تجارت الکترونیکی" را از معاون اول رئیس جمهور دریافت کرد و فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز در حوزه های فنی و ارتباطی مرتبط با حوزه تجارت الکترونیکی و اتصال شبکه شباب به شبکه ملی اطلاعات، از جمله دلایل اعطای این نشان بوده است.
 
برکناری مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات
در این هفته مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از سمت خود استعفا داد و وزیر ارتباطات طی حکمی علی افتخاری را جایگزین وی کرد.
 
سید محمد حسین پور در دولتهای نهم و دهم مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشاور وزرای ارتباطات محمد سلیمانی، رضا تقی پور و محمدحسن نامی بود؛ وی در یک بازه زمانی کوتاه مدت در ابتدای ریاست فرهاد دانشجو، مدیرکلی روابط عمومی دانشگاه آزاد را نیز در کارنامه دارد.
 
اعضای جدید هیات مدیره مخابرات تهران معرفی شدند
دکتر بقایی، مهندس شیدایی، مهندس صیدی، مهندس یافتیان و مهندس صادقی به عنوان اعضاء جدید هیات مدیره شرکت مخابرات استان تهران معرفی شدند و طی مراسمی با حضور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، از خدمات مهندس محمد روح اللهی و مهندس نجمی- اعضای هیات مدیره مخابرات تهران تقدیر شد؛ در این مراسم مقرر شد اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات تهران، مدیرعامل جدید این شرکت را انتخاب کنند.
 
همچنین ماموریت جدید شرکت مخابرات استان تهران در چهار موضوع اجرای طرح تحول مخابرات، بازسازی و نوسازی شبکه، بالا بردن سهم درآمد مخابرات ایران از دیتا و مدیریت مالی عنوان شد.
 
تا پیش از این محمد روح اللهی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران بود که گفته می شود از وی در هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران استفاده خواهد شد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.