رگولاتوری

May 26, 2013
8:57 یکشنبه، 5ام خردادماه 1392
کد خبر: 55243

چهار وزیر ارتباطات در انتخابات آینده نقش پررنگی را ایفا می‌کنند

از 12 وزیری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکیه زدند، 4 نفر در انتخابات پیش رو نقش اساسی ایفا می‌کنند.
 
به گزارش عصر ارتباط، درحال حاضر سیدمحمد غرضی و محمدرضا عارف برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و رضا تقی‌پور برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده و محمد سلیمانی مسئولیت ستاد انتخاباتی باقری لنکرانی را برعهده گرفته است.
 
غرضی؛ مردی برای تمام فصول
 
از میان آن‌ها سیدمحمد غرضی است که از سال 1364 تا سال 1376 وزیر پست و تلگراف و تلفن بود که طولانی‌ترین دورانی محسوب می‌شود که فردی مسئولیت وزارت را برعهده داشته است.
 
او که به وزیر دوران سازندگی در زمان دولت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی مشهور است و بسیاری از مدیران فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های زیرمجموعه آن، از زمان دوران او به عنوان بهترین روزگاران مجموعه فاوای کشور یاد می‌کنند، پس از سال‌ها سکوت و حاشیه‌نشینی در سومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور رسما برای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.
 
غرضی هنوز به طور رسمی در محافل عمومی برای اظهارنظر درباره برنامه‌هایش که بازار فاوای کشور چشم‌انتظار شنیدن آن است،‌ حضور نیافته است. این وزیر دوران سازندگی تنها در حوالی ساعت 9:50 صبح سومین روز از ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری در وزارت کشور اعلام حضور کرده است.
 
غرضی، تاکنون سمت‌های مختلفی در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان بر عهده داشته است و در سال ۱۳۶۰ نیز به عنوان وزیر نفت انتخاب شده بود. او نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز بوده است و حالا برای ریاست جمهوری دولت یازدهم اعلام آمادگی کرده است.
 
عارف؛ رمزگشایی فاوا
 
محمدرضا عارف نیز که از ماه‌ها قبل از حضور خود در بازار داغ انتخابات ریاست جمهوری سال 92 خبر داده بود، دیگر وزیر پست و تلگراف و تلفن کشور است که از شهریور ماه سال 1376 تا خرداد ماه سال 1379 اداره این وزارتخانه را برعهده داشت.
 
او که بیشترین تجربه‌اش در حوزه رمزنگاری است، پس از تجربه دوران وزارت، بین سال‌های 1380 تا 1384 معاون اولی رئیس جمهور دولت اصلاحات را نیز تجربه کرد، حالا اعلام کرده است که به صورت جدی قصد ورود دوباره به دنیای سیاست را دارد.
 
عارف، درحال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است و دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در مهندسی برق و دکترا در آمار از دانشگاه استنفورد آمریکا و عضو پیوسته فرهنگستان علوم است. او بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بود و زمینه تحقیقاتی او نظریه اطلاعات و رمزنگاری است و در تز دکترای خود به بررسی شبکه‌های غیرحلقوی که در فرستنده‌ها، لینک‌های قطعی پخش‌کننده بدون هیچ تداخلی در گیرنده‌ها را دارند، پرداخت و حالا به رسم او به چنین شبکه‌هایی، شبکه‌های عارف می‌گویند.
 
تقی‌پور؛ در راه شورای شهر
 
رضا تقی‌پور، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به جمع کاندیداهای شورای شهر تهران پیوسته است. او که در آذر‌ماه سال 91 در یک اقدام ناگهانی از سوی محمود احمدی‌نژاد از کابینه دولت دهم کنار گذاشته شد، به خانه قدیمی‌اش یعنی صاایران باز نگشته و ظاهرا قرار است همچنان در جمع سیاسیون و تصمیم‌گذاران دولتی و مردمی به فعالیت خود ادامه دهد.
 
او عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی نیز هست. تقی‌پور که پیش از حضور در وزارت ارتباطات، ریاست سازمان فضایی را برعهده داشت، از سوی محمد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات، برای سکان‌داری وزارت ارتباطات دولت دهم به احمدی‌نژاد پیشنهاد شد. درحالی‌که محمد سلیمانی پس از خروج از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کنار دانشگاه در پارلمان نیز حضور یافت تا بنابر توصیه دوستانش در این زمینه نیز ایفای نقش کند؛ گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت ارتباطات دولت دهم نیز حضور در شورای شهر تهران را بنابر توصیه دوستانش پذیرفته است. او در آخرین روز ثبت‌نام از کاندیداهای شورای شهر نسبت به ثبت‌نام و اعلام نامزدی خود اقدام کرد.
 
او درباره مسئولیت‌ فعلی خود در شورای‌عالی فضای مجازی نیز گفته است که  عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی از شغل‌هایی نیست که با عضویت در شورای شهر ممانعت داشته باشد و اگر قسمت و اقبال به راه‌یابی به شورای شهر باشد، در این مجموعه نیز مدافع ICT خواهد بود.
 
سلیمانی؛ به رسم مالوف دوستان
 
محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم است. همان کسی که در دوران او محدودیت واگذاری اینترنت بیش از 128 کیلوبیت بر ثانیه رقم خورد و پس از خروج از وزارت ارتباطات نیز نه براساس میل و برنامه شخصی که به گفته خودش براساس پیشنهاد دوستان و اطرافیانش، راهی مجلس شد.
 
او حالا علاوه بر تدریس در دانشگاه علم و صنعت و ریاست کمیته فناوری‌های نو در مجلس شورای اسلامی، حضور پررنگ‌تری را در بازار داغ انتخابات رقم زده است، اما با همه این احوالات سعی کرده تا در حاشیه امن بیشتری قرار داشته باشد.
 
او این روزهایش را با همکار قدیمی‌اش در دولت نهم، یعنی کامران باقری لنکرانی می‌گذارند و مسئولیت ستاد انتخاباتی او را بر عهده گرفته است تا در این روزها همراهی‌اش کند.
 
سلیمانی درحالی که کانون فعالیت‌هاش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است اما هنوز هیچ خبری از تمرکز کاندیدای ریاست جمهوری آینده روی این حوزه نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.