اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

May 28, 2013
22:35 سه شنبه، 7ام خردادماه 1392
کد خبر: 55294

کندی اینترنت؟ شیب؟ بام؟

گلسـا ماهیـان – روزنامه خراسان : دیگر لازم نیست بگوییم که حتما شما هم طی هفته‌های گذشته از پایین بودن سرعت اینترنت و یا قطعی‌های پی‌در پی آن شاکی شده‌اید! زیرا به طور حتم این شرایط برای همه یکسان بوده است و همه کاربران باز هم این احساس ناخوشایند کندی سرعت اینترنت را تجربه کرده‌اند.
جالب است که همه چیز یک‌باره اتفاق می‌افتد و معمولا هم شرایط به این صورت است که هیچ کس دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است و بعد از این که از هر مسئول یا مقام مرتبطی در این رابطه سئوال می‌شود، همه از این مشکلات اظهار بی‌اطلاعی کرده و تمایل دارند که خودشان را به بی‌خبری بزنند.
البته این مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار باب شده است و تنها به مسائل و مشکلاتی که در عرصه فناوری اطلاعات وجود دارد، خلاصه نمی‌شود.
به هر حال این که یک نفر از سرعت اینترنت خود راضی بوده و بدون هیچ مشکلی به کار و زندگی مجازی خود بپردازد موضوعی است که در این روزها برای کاربران ایرانی به یک رویای محال تبدیل شده است، مسئله‌ای که در واقع حق آن‌هاست و نباید به خاطر داشتنش با این همه دردسر مواجه شوند.
شاید اگر دلیل این مشکلات به روشنی توضیح داده می‌شد و برای مثال اعلام می‌شد که کاربران به مدت یک ماه باید این شرایط را تحمل کنند تا اوضاع کمی بهتر شود، این همه اعتراض و سردرگمی وجود نداشت.
مشکل اصلی همین است که همه اصل ماجرا را زیر سئوال برده و به صورت کلی آن را نقض می‌کنند.
وقتی صحبـت از سرعـت پایین اینترنت می‌شود با تکرار سئوالات خودمان و با اظهار تعجب از این که ایـن مشکلات وجود دارد و هیچ مدیری دلیلی برای آن ندارد، بیشتر مردم به جای ایـن که پاسخ روشنی برای سئوالاتشان بگیرند، دچار یک سرگرمی می‌شوند.
کار نکردن وی‌پی‌ان‌ها و پروکسی‌ها، باز نشدن هیچ یک از نرم‌افزارهای پیام‌رسان یا مسنجر و در دسترس نبودن خدمات و سرویس‌های شرکت گوگل مانند جیمیل همه جزو مواردی هستند که وقتی از مسئولی در رابطه با آن‌ها پرسیده می‌شود تنها جوابی که می‌شنوید، این است که "جدا؟ ما که از این مشکلات نداریم".
بعد از شنیدن این صحبت‌ها بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که سکوت کرده و مثل همیشه با شرایط کنار بیایند تا این که دورانش سپری شود. ما نیز به این شرایط جدید عادت می‌کنیم چرا که این هم جزئی از روال زندگی‌مان شده تا این که آن چه که باعث ایجاد این شرایط شده است، بگذرد و دوباره همه چیز به روال سابق خود بازگردد.
به هر حال مسئله‌ای که مشخص است این است که اعتراض ما نتیجه پررنگی نخواهد داشت. زیرا ما برای گرفتن جوابی در این رابطه تنها بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف پاس کاری خواهیم شـد و جوابی نمی‌گیریم و در نهایت هم باید صبر کنیم.
اما حـدس که می‌توانیـم بزنیـم؛ بسیـاری از مردم فکـر می‌کننـد شاید این قطعی‌ها و کندی سرعت اینترنت به خاطـر این است که به زمـان بـرگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم.
مسئولان با قطعیت این احتمال را رد کرده و گفته‌اند در زمان برگزاری انتخابات هیچ مشکلی در شبکه‌های ارتباطی کشور به وجود نخواهد آمد. تنها می‌توانیم بگوییم که امیدواریم این مشکل نیز به زودی بگذرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.