اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 28, 2013
23:15 سه شنبه، 7ام خردادماه 1392
کد خبر: 55308

ادعای مراجعه روزانه 80 هزار کاربر به موتور جستجوی بومی

مدیر پروژه موتور جستجوی فارسی "پارسی جو" با بیان اینکه این موتور جستجو قادر به پوشش 100 میلیون صفحه فارسی است، گفت: این موتور جستجوی بومی، روزانه پاسخگوی حدود 80 هزار پرس و جو از سوی کاربران فارسی زبان است و در صورت تخصیص منابع زیرساختی لازم قابلیت افزایش پوشش 500 میلیون صفحه فارسی و پاسخگوئی به حدود یک میلیون بازدید روزانه را خواهد داشت.
معصومه عظیم زاده در گفتگو با مهر، با اشاره به فعالیتهای پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی اظهار داشت: از مهمترین فعالیتهای صورت گرفته در این پژوهشکده در زمینه بازیابی اطلاعات، اجرای پروژه راهبری و پایش بر پروژه‌های توسعه موتور جستجوی فارسی است که در نتیجه آن، بستر ارزیابی موتورهای جستجو برای اولین بار در کشور ایجاد شد که حتی نتیجه فعالیتهای صورت گرفته در قالب مقالات مرتبط در مجامع معتبر بین المللی و داخلی منتشر شده است.
 
وی با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه موتور جستجوی بومی و روشهای ارزیابی آن گفت: این موتور جستجو تحت عنوان پارسی جو، در حال حاضر به صورت عملیاتی در حال سرویس دهی به کاربران فارسی زبان است براین اساس در جهت ارزیابی عملکرد این موتور جستجو نیز یک بستر ارزیابی شامل مجموعه ای از ابزارها و روشهای ارزیابی توسعه داده شده است.
 
مدیر پروژه موتور جستجوی فارسی با اشاره به کاربردهای موتور جستجوی فارسی در حوزه فضای سایبر افزود: امروزه با توجه به رشد روز افزون اطلاعات و محتوای موجود در وب و همچنین تغییرات زیاد در اطلاعات موجود، موتورهای جستجو نقش مهمی در بازیابی اطلاعات از اینترنت ایفاء می کنند تا جائی که حدود 80 درصد از افراد از طریق موتورهای جستجو به سایتها و اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا می‌کنند.
 
مهندس عظیم زاده تاکید کرد: موتور جستجوی فارسی علاوه بر ارائه خدمات جستجوی متنی قابلیت ارائه انواع جستجوهای چندرسانه ای (صوتی، تصویری و ویدئو) و جستجوی نقشه و همچنین ارائه خدمات جستجوی تخصصی نظیر جستجوی علمی، اخبار، وبلاگ را برای کاربران فارسی زبان داراست.
 
وی با بیان اینکه موتور جستجوی پارسی جو قادر به پوشش 100 میلیون صفحه فارسی و ارائه سرویسهای متنوع جستجوی متنی، تصویری و سایر خدمات ارزش افزوده است، گفت: این موتور روزانه پاسخگوی حدود 80 هزار پرس و جو از سوی کاربران فارسی زبان است که در صورت تخصیص منابع زیرساختی لازم قابلیت افزایش پوشش 500 میلیون صفحه فارسی و پاسخگوئی به حدود 1 میلیون بازدید روزانه را خواهد داشت.
 
عظیم زاده به نتایج حاصل از آزمونهای متنوع صورت گرفته روی پارسی جو به عنوان خروجی پروژه "طراحی و پیاده سازی الگوریتم‌های خزش و رتبه‌بندی اسناد فارسی وب و پیاده سازی یک موتورجستجوی فارسی" اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت مقوله ارزیابی در جهت هدایت صحیح محصولات نرم افزاری در پروژه "راهبری و پایش بر پروژه‌های توسعه موتورهای جستجوی فارسی" بستر ارزیابی موتور جستجوی فارسی برای اولین بار در کشور توسعه داده شد و در طراحی این بستر سعی شد آزمون مهمترین نیازهای کارکردی و غیرکارکردی مورد انتظار موتور جستجو و همچنین ارزیابی مولفه های آن لحاظ شود که این بررسی ها حاکی از برتری موتور جستجوی پارسی جو نسبت به سایر موتورهای جستجوی فارسی موجود است.
 
وی گفت : پژوهش و تحقیقات در زمینه بازیابی اطلاعات و موتور جستجو در پژوهشکده فناوری اطلاعات از پیشینه بلندمدتی برخوردار است به نحوی که نتیجه این پژوهشها و فعالیتهای انجام شده منتج به تعریف پروژه ای تحت عنوان موتور جستجوی فارسی شده که با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی و دانشگاه یزد تحقق پیدا کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.