بازار سرمایه

تلفن همراه

May 31, 2013
14:20 جمعه، 10ام خردادماه 1392
کد خبر: 55341

لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حوزه فن‌آوری و واکنشهای داخلی

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، مقامات آمریکایی گفتند که آمریکا بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو می‌کند تا به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد تلفن همراه، نرم افزار و دیگر فن‌آوری‌هایی که برای ارتباطات شخصی به کار می‌روند را به ایرانی‌ها بفروشند.
 
به گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز گزارش داد: این اقدام به ایرانی‌ها اجازه می دهد به جدیدترین تلفن‌های اپل و جدیدترین نرم افزارهایی دسترسی داشته باشند که از آغاز تحریم‌ها علیه ایران در بازار سیاه در تهران در دسترس بوده‌اند.
 
آمریکا در سال‌های اخیر برای کند کردن توسعه برنامه هسته‌یی ایران تدابیر علیه جمهوری اسلامی را تشدید و طیف گسترده‌ای از شرکت‌های ایرانی و مقامات دولتی ایران را تحریم کرده است.
 
رویترز افزود: ممکن است لغو تحریم فن‌آوری تلاشی از سوی دولت آمریکا برای نمایش حسن نیت به شهروندان ایرانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باشد.
 
آمریکا اولین بار برخی از محدودیت‌ها در زمینه فن‌آوری‌ها را بعد از انتخابات پیشین ایران در سال 2010 لغو کرد و به شرکت‌های آمریکایی اجازه داد برخی نرم افزارهای اصلی و خدمات اینترنتی رایگان نظیر "چت" و "ایمیل" را به ایران صادر کنند.
 
اما به گفته وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و گویی با شبکه خبری بی.بی.سی فارسی که اواخر چهارشنبه انجام شد، این اقدام اخیر فراتر از آن بوده و به شرکت‌ها اجازه می دهد نرم افزار و سخت افزارهایی را به شهروندان ایرانی بفروشند.
 
شرمن که اعلام کننده این خبر بود، گفت: ما هیچ تمایلی نداریم ارتباطات را قطع کنیم. در واقع ما می خواهیم به هر روشی که می‌توانیم ارتباطات را ترغیب کنیم.
 
پایگاه اینترنتی cnet نیز با اشاره به این خبر گزارش داد که این ممنوعیت در رابطه با دولت ایران لغو نمی شود بلکه در ارتباطات با شهروندان ایرانی لغو می شود.
 
لغو تحریم‌های فناوری برای ممانعت از ضرر آمریکا مطرح شده است
مشاور وزیر ارتباطات در امور فن‌آوری و صنعت در رابطه با لغو تحریم‌ها گفت: به نظر من آنها برای جلوگیری از ضرر خودشان این موضوع را مطرح کرده‌اند در غیر این صورت محصولاتشان در بازار ایران وجود دارد، در حقیقت آمریکا می‌خواهد سود واسطه‌ها را به صورت مستقیم خودش ببرد.
 
محمود لیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما در حوزه‌ی فن‌آوری دچار تحریم نیستیم، فقط محصولات را به وسیله‌ی واسطه و با قیمت بالاتر وارد کشور می‌کنیم.
 
وی با اشاره به سود مادی و معنوی این اقدام برای آمریکا گفت: اگر مثلا اپل استور یا گوگل پلی را برای مردم ایران بسته‌اند، کاربران از راه‌های دیگر به نرم‌افزار‌ها دسترسی پیدا کردند و در اینجا تنها خود آنان ضرر کرده‌اند.
 
لیایی در پایان زمان این اقدام آمریکا را معنی‌دار تلقی کرد و گفت: نزدیک بودن تاریخ این تصمیم با انتخابات ایران این پیام را با خود دارد که اگر فرضا رییس جمهوری مورد نظر آنان به روی کار بیاید، تحریم‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد اما نباید چندان هم به این قضیه خوش‌بین بود، باید دید آیا به وعده‌ای که داده‌اند عمل می‌کنند؟ به هر حال این اقدام آنها اثری منفی روی تولید ملی ما خواهد گذاشت.
 
به گزارش ایسنا روز گذشته اخباری منتشر شد که بر اساس آن یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌.بی‌.سی اعلام کرد که دولت واشنگتن تحریم‌ فروش تلفن همراه، لپ تاپ، مودم و نرم‌افزارهای رایانه‌ای به ایران را لغو می‌کند.
 
به گفته وی این تصمیم گرفته شده تا تحریم‌ها مانعی برای استفاده از تکنولوژی‌هایی که مردم برای ارتباط بهتر و سریع‌تر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت‌افزار می‌شود و هم شامل نرم‌افزارهای رایانه‌یی.
 
برخوردار: لغو تحریم تکنولوژی‌های ارتباطی نمایشی است
رییس مجمع واردات، اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعلام لغو تحریم تکنولوژی‌های ارتباطی را نوعی اقدام نمایشی دانست.
 
محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: قبل از این اقدام هم موبایل و لپ‌تاپ وارد بازار ایران می‌شدند و بازار را اشباع کرده بودند. این نوعی بازی سیاسی است تا بگویند ما تحریم‌ها را کمتر کردیم.
 
وی افزود: اگر خواهان برداشته شدن فشار از روی مردم هستند، باید تحریم‌های بانکی را لغو کنند تا بتوان کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را وارد کرد. تا زمانی که نقل و انتقال پول نداشته باشیم، چگونه باید کالاهای اساسی را وارد کنیم؟
 
او به این نکته اشاره کرد که اگر بتوان به صورت مستقیم پول به آمریکا ارسال کرد به دلیل حذف واسطه‌ها، قیمت اقلام IT کاهش پیدا خواهد کرد.
 
برخوردار در پایان گفت: در صورتی که شرکت‌های آمریکایی بخواهند در ایران استقرار پیدا کنند، به علت تحریم‌هایی که به مردم اعمال شده، ممکن است مخالفت‌هایی با آنان صورت بگیرد، اما اگر تجارت به‌صورت غیرمستقیم باشد، مخالفتی با آن وجود نخواهد داشت.
 
به گزارش ایسنا روز گذشته اخباری منتشر شد که بر اساس آن یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌.بی‌.سی اعلام کرد که دولت واشنگتن تحریم‌ فروش تلفن همراه، لپ تاپ، مودم و نرم‌افزارهای رایانه‌ای به ایران را لغو می‌کند.
 
به گفته وی این تصمیم گرفته شده تا تحریم‌ها مانعی برای استفاده از تکنولوژی‌هایی که مردم برای ارتباط بهتر و سریع‌تر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت‌افزار می‌شود و هم شامل نرم‌افزارهای رایانه‌یی.
 
رییس اتحادیه فناوران رایانه‌ تهران: برداشتن تحریم‌های حوزه فناوری تاثیری بر بازار ندارد
رییس اتحادیه فناوران رایانه‌ تهران با اشاره به اخبار اخیر درباره احتمال لغو تحریم‌ها در حوزه کامپیوتر و موبایل از سوی آمریکا معتقد است این اقدام اگر اجرایی هم بشود، تاثیر چندانی بر بازار لوازم در حوزه فناوری اطلاعات نخواهد گذاشت.
 
مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با ایسنا، این تحریم‌ها را دور زده شده دانست و افزود: وارد‌کنندگان ایرانی با دور زدن این محدودیت‌ها اکثر این کالاها را وارد کشور کرده‌اند و اگر این اقدام عملی شود و شرکت‌های غربی خواستار واردات این اقلام شوند، ممکن است در داخل کشور با افرادی مواجه شویم که با این موضوع مخالفت می‌کنند و درگیر خود تحریمی می‌شوند.
 
وی این اقدام آمریکا را نمایشی دانست و گفت: من فکر نمی‌کنم این اقدام ثباتی داشته باشد و تنها یک اقدام نمایشی در قبل از برگزاری انتخابات است؛ به هرحال باید منتظر ماند تا با مصوب‌ شدن این عمل بازتاب آن مشخص شود.
 
به گزارش ایسنا روز پنج‌شنبه اخباری منتشر شد که بر اساس آن یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌.بی‌.سی اعلام کرد که دولت واشنگتن تحریم‌ فروش تلفن همراه، لپ تاپ، مودم و نرم‌افزارهای رایانه‌ای به ایران را لغو می‌کند.
 
به گفته وی این تصمیم گرفته شده تا تحریم‌ها مانعی برای استفاده از تکنولوژی‌هایی که مردم برای ارتباط بهتر و سریع‌تر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت‌افزار می‌شود و هم شامل نرم‌افزارهای رایانه‌یی.
 
لغو تحریم فناوریهای ارتباطی بر اجرای پروژه های ارتباطی ما تأثیری ندارد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا درباره لغو تحریم فروش تکنولوژیهای ارتباطی به ایران گفت: این تصمیم در روند اجرای پروژه های ارتباطی ایران تاثیری نخواهد داشت و ما تاکنون نیز به راحتی پروژه هایمان را انجام می دادیم.
علی حکیم جوادی در گفتگو با مهر، با تاکید براینکه از صحت و سقم این خبر اطلاع چندانی ندارم اظهار داشت: برغم آنکه تصور می شد تحریم ها می تواند در روند اجرای پروژه های ما تاثیرگذار باشد اما خوشبختانه تاکنون مشکلی از لحاظ نبود تجهیزات ارتباطی نداشتیم و برای گسترش شبکه ها به راحتی کارها را پیش بردیم.
 
وی با بیان اینکه تحریم های یکجانبه از نگاه جوامع بین المللی، چهره کشورهایی مانند آمریکا که مدعی دسترسی آزاد هستند را زیر سوال می برد گفت: ایران در اجلاس مخابراتی پاریس نیز اعلام کرد که بحث دسترسی آزاد به اطلاعات که از سوی آمریکا مطرح می‌شود با تحریم تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات مغایرت دارد.
 
حکیم جوادی با تاکید براینکه قطعا آمریکا برای آنکه بتواند جایگاه خود را در عرصه بین الملل حفظ کند این تصمیم را گرفته که البته هنوز مطمئن به این تصمیم نیستیم افزود: این تصمیم عادی به نظر می رسد و اینطور نیست که بتواند در روند اجرای پروژه های ما تاثیر زیادی بگذارد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت به دلیل نبود تجهیزات، پروژه های گسترش شبکه های ارتباطی را متوقف نکرده ایم و پروژه هایی که در کشور شروع شده با همان سرعت قبل ادامه می یابد.
 
وی با بیان اینکه ممکن است این تصمیم به نفع شرکتهای خارجی و وندورهایی که با ایران همکاری داشتند باشد افزود: برخی شرکتهای خارجی به دلیل این تحریم ها در همکاری با ایران تحت فشار بودند که این تصمیم به نفع آنها خواهد بود و دیگر بهانه ای برای ارائه و پشتیبانی سرویس نداشته باشند.
 
به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ارتباط با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ژنو که اوایل ماه جاری برگزار شد وزیر ارتباطات سودان بر این تحریم ها اعتراض کرد چرا که به عقیده وی تحریم هایی که به صورت یکجانبه برای کشورها گذاشته می‌شود نقض کامل دسترسی آزاد به اطلاعات است که از سوی آمریکا مطرح می‌شود و تاثیرات سوئی در توسعه جامعه اطلاعاتی دارد.
 
به گزارش مهر، روز گذشته معاون وزیر خارجه آمریکا از تصمیم این کشور برای لغو تحریم‌ فروش تکنولوژیهای ارتباطی به ایران خبر داد و اعلام کرد که از نهم خرداد راه براى فروش قانونى وسایل ارتباطى به ایران باز می شود.
 
وی مدعی شد دولت آمریکا این تصمیم را گرفته است تا تحریم ها مانعى براى استفاده از تکنولوژى هایى که مردم براى ارتباط بهتر و سریعتر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند.
 
به گفته شرمن، رئیس جمهورى آمریکا متعهد است جلوی ایجاد یک "پرده آهنین ارتباطی" دور ایران را بگیرد.
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.