اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

June 1, 2013
19:45 شنبه، 11ام خردادماه 1392
کد خبر: 55358

مبین‌نت در آرزوی تبدیل به شبکه ملی بی‌سیم

با توقف ارائه خدمات وایمکسی از سوی مبین‌نت در ۹ شهر کشور و ایجاد شائبه مبنی بر قطع خدمات در دیگر نقاط کشور، موضوع را از مسئولان این شرکت جویا شدیم تا با دلایل اصلی این چنین اقدامی مطلع شویم.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته شاهد انتشار خبری بر روی سایت اپراتور وایمکس بودیم که نظر بسیاری از مخاطبان متخصص، عام، پیر، جوان و خلاصه جمع کثیری از مردم را به خود جلب کرد.
مبین‌نت بر روی سایت خود اعلام کرد که خدمات خود را در 9 شهر متوقف می‌کند.
همین توقف خدمات کافی بود تا زمینه بسیاری از سوالات در ذهن کنجکاوان شکل گیرد و از چرایی چنین اقدامی تا مگر گفته نمی‌شود ضریب نفوذ در حال رشد بی‌سر و سامان است، بپرسند.
جالب‌تر از همه اینکه کمتر از یک ماه گذشته رئیس هیات مدیره مخابرات ایران گفته بود که امیدواریم هرچه زودتر مبین‌نت به سوددهی برسد چرا که براساس طرح تجاری این شرکت، انتظار می‌رفت تا چهار سال اول فعالیت آن به دلیل توسعه زیرساخت‌ها با ضرردهی روبرو شود.
مبین‌نت باید چهار میلیون مشترک جذب می‌کرد
البته سید هاشمی به این کلی نگری بسنده نکرده و گفته است مبین‌نت باید تا اینجای کار چهار میلیون مشترک جذب می‌کرده اما هم‌اکنون 500 هزار مشترک فعال دارد که این به دلیل سرمایه‌گذاری در همان دو سال شروع کارش در بخش وایمکس بوده که موجب شده ضررده باشد و قطعا مدیران آن باید هرچه زودتر چهار میلیون مشترک جذب کنند.
حال شرکتی که باید چهار میلیون مشترک جذب می‌کرده و به قول رئیس هیات مدیره مخابرات تا الآن هم دیر شده به یکباره ارائه خدمات را به مجموعه‌ای از مشترکان متوقف می‌کند که این ذهنیت را برای مردم به وجود می‌آورد که نکند به پوچی خورده و باید امروز و فردا منتظر باشیم تا مودم‌های ما هم پس گرفته شود در حالیکه از این ذهنیات بسیار است، گفت‌وگویی را با مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت داشتیم تا راجع به این تصمیم بیشتر توضیح دهد.
حمیدرضا زمانی در این باره (توقف خدمات مبین‌نت در 9 شهر کشور) اظهار کرد: شرکت برای ارایه‌‌ خدمات ارتباطی باندپهن بی‌سیم مبتنی بر فناوری وایمکس در سطح کشور و ایجاد زیرساخت‌های گسترده و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای شکل‌گیری شبکه‌ وایمکس مبین‌نت هزینه‌های بسیار هنگفتی را انجام داده است؛ از این رو طبیعی است برای گسترش ارایه‌ خدمات وایمکس در سطح کشور مانند همه‌‌ طرح‌های تجاری، تمامی شرایط کسب و کار و برگشت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مورد آن در نظر گرفته شود.
وی عنوان کرد: در مورد توقف ارایه‌ خدمات در این 9 شهر نیز از دو ماه گذشته ضمن توجیه عوامل فروش و فنی، عملیات فروش در شهرهای مذکور متوقف گردید و با تماس تلفنی یا ارسال پیامک برای مشترکان این شهرها، ضمن اعلام عذرخواهی، نحوه‌ استرداد مودم و دریافت کامل وجه پرداختی، به اطلاع آنان رسید و پس از پایان روند اطلاع‌رسانی، شهرهای فوق به منظور ایجاد ظرفیت بیش‌تر برای توسعه‌ شبکه‌ وایمکس مبین‌نت در سایر مناطق کشور، از مدار خارج شدند.
مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت ادامه داد: اگرچه حضور در شهرهای کوچک براساس خواست رگولاتوری صورت گرفته است اما ارایه‌ این فناوری قاعدتاً باید با شرایط مناطق مختلف کشور مانند تعداد و بافت جمعیت و ضریب نفوذ اینترنت در آن مناطق هم‌خوانی داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که مانع از گسترش نفوذ خدمات مبین‌نت در دیگر مناطق ‌شود؛ به عبارت دیگر باعث نشود این خدمات در اختیار متقاضیان واقعی قرار نگیرد.
تعداد سایت‌های تهران و شیراز افزایش یافت
او با تأکید بر این‌که اگر چه در این 9 شهر ارایه‌ خدمات به دلیل عدم توجیه اقتصادی متوقف شده است اما گسترش ارایه‌ خدمات با جابه‌جایی تجهیزات به مناطق و شهرهای دیگر و با متقاضیان انبوه‌تر سرعت بیش‌تری به خود گرفته است، ابراز کرد: به تازگی تعداد سایت‌ها در شهرهایی مانند تهران و شیراز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و قرار است در روزهای آینده در اهواز نیز شاهد افزایش چشم‌گیر تعداد سایت‌ها باشیم.
با 500 هزار مشترک فعال از برنامه جلوتریم
زمانی در ادامه افزود: هم‌اکنون 120 شهر کشور تحت پوشش شبکه‌ وایمکس مبین‌نت قرار دارند و روند افزایش مشترکان در کشور به حدی است که به صورت مصداقی باید بگویم از برنامه تجاری نیز جلوتریم و به جای 400 هزار مشترک تعیین شده در برنامه در این مقطع در حال حاضر  500 هزار مشترک فعال داریم که در کنار صدها شرکت و مؤسسه‌ بزرگ خصوصی و دولتی، از خدمات متنوع مبین‌نت بهره‌مند‌ هستند.
مبین‌نت دستاوردی ملی شده است
وی با تأکید بر این‌که شبکه‌ سراسری وایمکس مبین‌نت با چنین ضریب نفوذی در کشور، قطعا ً دستاورد بزرگ ملی قلمداد می‌شود، اذعان کرد: تمامی مراکز استان‌ها، شهرهای مهم صنعتی، زیارتی، تجاری، مناطق آزاد و… تحت پوشش شبکه‌ وایمکس مبین‌نت قرار دارند و علی‌رغم محدودیت‌های اقتصادی که تمام کشور در یک سال اخیر درگیر آن است، هم‌چنان درصدد توسعه‌ سایت‌های خود در مناطق مختلف پردرخواست هستیم.
پرداخت 108 میلیارد تومان حق پروانه، اقتصادی فکر کردن را اولویت اول ما کرده است
مدیر روابط عمومی مبین‌نت درباره میزان هزینه‌های راه‌اندازی این اپراتور و توسعه آن نیز گفت: تمامی هزینه‌های چند صد میلیونی راه‌اندازی یک سایت، هزینه‌های بالای نگهداری در این صنعت و حق پروانه 108 میلیارد تومانی پرداختی این اپراتور دست به دست هم داده‌اند تا اقتصادی فکر و عمل کردن در اولویت نخست کار ما قرار گیرد و به فکر سرمایه‌گذاری در مناطقی باشیم که بیشترین بازخورد را از آن‌جا خواهیم داشت.
تعهدات پوششی رگولاتوری با ماهیت فعالیت‌های ما در تضاد بود
او همچنین درباره چرایی سرمایه‌گذاری در 9 شهری که ارایه‌ خدمات در آن‌ها متوقف شده است نیز تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری بنا به تعهدات پوششی رگولاتوری انجام شده بود تا در این مناطق خدمات ارایه کنیم در صورتیکه این کار با ماهیت فعالیت‌های تجاری بخش خصوصی در تضاد است و یک شرکت خصوصی با نگاه کسب سودآوری باید استراتژی بازار را خودش انتخاب و براساس نیازسنجی اقدام به سرمایه‌گذاری کند.
امیدواریم طرح جدید به موافقت رگولاتوری برسد
زمانی درباره رفع چنین موانعی خاطر نشان کرد: طی مذاکراتی که با رگولاتوری داریم امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم طرح جدیدی را که برای کاهش میزان تعهدات پوششی مبین‌نت به رگولاتوری ارایه کرده‌ایم، به توافق برسانیم و مسئولان سازمان تنظیم مقررات در این زمینه با مبین‌نت همکاری کنند و تنها در این صورت است که می‌توانیم با تغییر استراتژی بازار و برحسب نیاز بازار، شهرها را براساس بیش‌ترین بازگشت سرمایه انتخاب کنیم.
مبین‌نت می‌تواند شبکه ملی بی‌سیم باشد
وی همچنین تغییر و تحولات اساسی را مجددا در تغییر نگاه و رویکردها دانست و بیان کرد: براساس آمارسنجی جهانی، وایمکس مبین‌نت نه تنها در میان کشورهای منطقه بلکه در بین اپراتورهای وایمکس دنیا از منظر گستردگی شهرهای تحت پوشش نیز‌ در رده‌ اول قرار دارد و حال اگر مسئولان کشور به این موضوع به دید یک دستاورد ملی بنگرند بسیاری از موضوعات قابل حل است و این  زیرساخت عظیم به خوبی می‌تواند به عنوان شبکه‌‌ ملی بی‌سیم، به ارایه‌ خدمات متنوع بپردازد.
یک هفته گذشته بود که این شرکت بر روی خروجی سایت خود توقف ارائه خدمات به 9 شهر را پیش کشید و گفت که علی‌رغم گسترش قابل ملاحظه‌ی شبکه‌ی وایمکس مبین‌نت در سراسر کشور در یک سال گذشته و انجام بازاریابی و تبلیغات فراوان در زمینه‌ی جذب مشتری، در بررسی‌های به عمل آمده مشخص گردید، ارایه‌ی خدمات در برخی از شهرهای کوچک به دلیل فاصله‌ی زیاد تعداد مشترکین فعال تا حداقل حد نصاب، فاقد توجیه اقتصادی است.
لذا تصمیم گرفته شد به دلیل هزینه‌های بالای نگه‌داری شبکه، با اعلام قبلی از ادامه‌ی ارایه‌ی خدمات به مشترکین حقیقی و حقوقی در شهرهای خلخال، مشکین شهر، پارس‌آباد، خدابنده، آزاد شهر، بروجن، بندر لنگه، اردکان و میبد صرف نظر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.