اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 1, 2013
23:10 شنبه، 11ام خردادماه 1392
کد خبر: 55378

تدوین سند راهبردی خدمات باند پهن برای موبایل و ابلاغ مقررات رومینگ ملی

مدیر کل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از تدوین سند راهبردی طرح ملی خدمات ارتباطات باند پهن خبر داد و گفت: بر اساس این سند راهبردی اپراتورهای فعلی موبایل می توانند در بستر باند پهن سرویس ارائه کنند.
 
حسین فلاح جوشقانی در جمع خبرنگاران گفت: این سند راهبردی در دست تدوین است و امسال به سرانجام خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: با توجه به تقاضای اپراتورهای اول و دوم برای ارائه خدمات موبایل بر بستر باند پهن استراتژی گذار به شبکه های موبایل باند پهن تا سه ماه آینده تدوین می شود و این اپراتورها بر اساس درخواستشان امکان ارائه این خدمات را خواهند داشت.
 
فلاح با بیان اینکه مقررات لازم برای فعالیت بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین می شود، ادامه داد: تدوین و بازنگری در مقررات پروانه های ارائه شده در این حوزه از جمله اقدامات سازمان تنظیم مقررات است که بر اساس آن هم اکنون مقررات سرویس رومینگ ملی به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شده است.
 
مدیر کل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات تصریح کرد: بر اساس این آیین نامه اپراتورهای مخابراتی می توانند ظرفیت بلااستفاده شان را در اختیار سایر اپراتورها قرار دهند که در این راستا چنانچه شبکه تلفن همراهی در یک منطقه امکان سرویس دهی نداشته باشد مشترک می تواند با استفاده از خدمات رومینگ از شبکه اپراتور دیگری سرویس دریافت کند.
 
فلاح همچنین از تدوین مقررات سرویس ترابرد پذیری موبایل خبر داد که بر اساس آن امکان جابه جایی اپراتور تلفن همراه مشترک بدون تغییر شماره تلفن برای وی ممکن می شود. بر این اساس که مشترک می تواند در صورت تمایل اپراتور سرویس دهنده خود را تغییر داده اما شماره موبایل خود را بدون تغییر در اختیار داشته باشد.
 
وی گفت: مقررات ارائه این سرویس تدوین شده و هم اکنون در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد.
 
این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین از تدوین ضوابط حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور پست غیر دولتی خبر داد و گفت: مزایده انتخاب این اپراتور در جریان است و تا دو ماه آینده پروانه آن صادر خواهد شد.
 
فلاح با اشاره به آیین نامه کدهای خدماتی و طرح ملی شماره گذاری مخابراتی گفت: در راستای تخصیص شماره های مخابراتی مبتنی بر طرح ملی شماره گذاری سازمان تنظیم مقررات سالانه به ازای هر شماره تلفن ثابت مبلغ 100 تومان، هر شماره تلفن موبایل مبلغ 200 تومان و هر شماره وایمکس مبلغ150 تومان از متقاضیان دریافت می کند که در صدد به روز رسانی این تعرفه ها هستیم.
 
وی با اشاره به درآمدهای حاصل از ارائه خدمات ارتباطی در سالهای گذشته و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن در تولید ناخالص ملی خاطر نشان کرد: در سال 90 در حوزه درآمدهای ICT رشد 14 درصدی را در تولید ناخالص ملی نسبت به سال89 داشته ایم.
 
به گفته فلاح ارزش خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی کشور برای سال 90 ، 2.12 درصد بوده است که با توجه به خدمات غیرمستقیم حدود 4 درصد برآورد می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.