اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2013
8:34 یکشنبه، 12ام خردادماه 1392
کد خبر: 55382

آشنایی با نقش اینترنت در کارزار انتخاباتی

محمدرضا محمدی فر: اینترنت به عنوان یک رسانه به تدریج جایگزین رسانه‏‌های دیگر شده است و امروزه تقریبا همه مردم دنیا بدان دستیابی دارند. از این روی‏، کلیه برنامه‌‏های تبلیغاتی انتخابات را در اینترنت نیز می‌‏توان اجرا کرد.‏
اما اینترنت علاوه‏ بر این‏که از نظر فضای تبلیغاتی می ‏تواند نقش رسانه‏ های دیگر را داشته باشد، دارای چند امتیاز ویژه است که رسانه‏‌های دیگر فاقد آنها هستند.‏
 
به طور کلی استفاده از اینترنت در کارزار انتخاباتی به سه روش انجام می‌شود:
 
۱. تبلیغات یا درج آگهی در پایگاه‌های وب پرمخاطب‏؛ 
۲. هدایت یا کشاندن مخاطبان به پایگاه وب شخصی نامزد؛ 
۳. بهره‌‏گیری از پایگاه‌های وب ویژه‌‏ای که یا ارگان حزب نامزد هستند و یا به هر صورتی به طور کامل از نامزد حمایت می‏‌کنند.‏ 
هریک از سه روش فوق ظرفیت‌ها و محدودیت‌های خود را دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت‏.‏
 
هم‌چنین اینترنت دارای سه کاربرد در کارزار انتخابات است‏:
 
۱. تبلیغات برای آگاهی دادن و تشویق کردن‏، 
۲. جمع‏‌آوری کمک‌های مردمی برای تأمین هزینه کارزار و تبلیغات‏، 
۳. نظرسنجی مستمر و بدون وقفه‏، برای اصطلاح پیام‌ها و برنامه‌‏ها.‏
 
که از این لحاظ، اینترنت را می‏‌توان رسانه‏‌ای منحصر به فرد به حساب آورد زیرا در دنیای غیر اینترنت‏، سه هدف فوق (که در ضمن برای کارزار بسیار مهم هستند) به روش‌های گوناگون و پراکنده انجام می‌‏شوند.‏
 
۱. فضای تبلیغاتی اینترنت
 
درج پیام‌ها و اطلاعات مربوط به زندگی‏نامه و سوابق کاری نامزد، و نام شخصیت‌های معروف و محبوب اجتماعی حمایت‏ کننده از جمله موارد مهم کاربرد فضای تبلیغاتی اینترنت است‏.‏
 
نامزد انتخابات می‏‌تواند با صرف هزینه در پایگاه‌های وب پرمخاطب آگهی درج کند و از این طریق پیام خود را به رأی‏ دهندگان بالقوه برساند. همچنین می‏‌تواند نشانی پایگاه وب شخصی خود را در تبلیغات قرار دهد تا دیدارگران با کلیک بر روی آن مستقیما وارد پایگاه وب شخصی نامزد شوند.‏ اما در بیشتر موارد، دیدارگران پایگاه‌های وب پرمخاطب‏، فقط آگهی نامزد را رؤیت می‏‌کنند و مطالب آن را می‏‌خوانند و روی آن کلیک نمی‏‌کنند. تا همین حد هم ممکن است از فضای تبلیغاتی استفاده مفید شود که این بستگی به طراحی حرف‌ه‏ای آگهی‏، و درج درست و به‌هنگام آن در پایگاه‌های وب مناسب دارد.‏
 
برخی از پایگاههای وب‏، تسهیلاتی برای گپ‏‌زنی (chat) و سخنگاه‌های بحث آزاد بین طرفداران نامزدهای رقیب فراهم می‌‏سازند.‏
 
۲. پایگاه وب شخصی نامزد
 
امتیاز اصلی اینترنت نسبت به رسانه‏‌های دیگر، پایگاه وب شخصی نامزد است که دو راه برای ورود دارد:
 
۱. از طریق نشانی پایگاه وب شخصی‏، مشروط بر آن که هزینه زیادی صرف تبلیغات نشانی وب خود در رسانه‏‌های دیگر مانند بیل‏بوردها و نشریات کند؛ 
۲. از طریق جستجوگرها، مشروط بر آن‏که نام و نشانی پایگاه وب شخصی نامزد طوری باشد که اولین یا دومین رتبه را در جستجو کسب کند.‏
 
اگر نامزد به هریک از دو روش فوق بتواند مخاطبان را به پایگاه وب خود هدایت کند، به قابلیت‌های مهمی دست می‏‌یابد، زیرا رسانه‏‌ای دارد که می‌‏تواند به طور نامحدود از فضا و زمان آن استفاده کند؛ انواع فیلم‌ها و سخنرانی‌ها و آثار منتشرشده خود را در آن قرار دهد و به طور مستقیم و دائمی با طرفداران و رای دهندگان بالقوه ارتباط داشته باشد. همچنین سخنگاه‌های متعدد برای برقراری بحث‌های آزاد بین طرفداران خود فراهم سازد، و به ویژه به طرفداران خود آموزش دهد که چگونه از نظرات وی در بین مردم دفاع کنند.‏
 
شاید مهم‌تر از همه‏، امکانات بی‌‏نظیر اینترنت در جمع‌‏آوری کمک‌های مردمی سالم برای تأمین هزینه‏‌های کارزار و نیز نظرسنجی از مخاطبان باشد.‏ سالم بودن اینترنت از این جهت است که معمولا کمک‌های بسیار بزرگ مالی به نامزدها (که ریشه برخی فسادها می‏‌تواند باشد) از طریق اینترنت صورت نمی‏‌پذیرد.‏
 
معمولاً نظرسنجی در کارزار انتخابات را با نظرسنجی برای پیش‌‏بینی نتیجه انتخابات اشتباه می‏‌گیرند.‏ نظرسنجی توسط شخص نامزد است که در کارزار اهمیت دارد، زیرا وی از این طریق البته به کمک متخصصان تبلیغات و روابط عمومی‏) می‏‌تواند پیام‌ها و رفتارها و همه چیز مربوط به انتخابات را که به وی مربوط باشد اصلاح کند.‏
 
اما احتمال موفقیت نامزد در این که رای‏‌دهندگان بالقوه به یکی از دو روش نشانی وب نامزد یا جستجوگرهایی مانند گوگل وارد پایگاه وب شخصی وی شوند معمولاً بسیار کم است‏.‏ درصد بسیار ناچیزی از مردم نشانی وب نامزد را در حافظه دارند. احتمال ورود از طریق جستجوگرها هم تقریباً صفر است‏، زیرا جستجوگرها با هر کلیدواژه‏ایی که به انتخابات و حتی نام کامل شخص نامزد مربوط شود در درجه اول و به طور طبیعی نام رسانه‏‌های بزرگ و پایگاه‌های خبری پرمخاطب را می‏‌آورند.‏
 
برای دستیابی به این هدف که مخاطبان وی از هر طیف و گروهی که باشند، وارد پایگاه وب شخصی نامزد شوند راه‌های گوناگونی وجود دارد که گاهی به موفقیت منجر می‏‌شوند.‏
 
شبکه‏‌ای از نمایندگی‌ها (affiliate)  که به صورت وب‏لاگ یا پایگاه‌های وب تأسیس شده‌‏اند، با ارائه خدمات گوناگون اینترنتی رایگان‏، می‏‌توانند به ارتقای نام و نشانی وب پایگاه نامزد کمک کنند.‏ یکی از هزینه‌‏های کارزار انتخابات می‏‌تواند تاسیس شبکه نمایندگی‌ها باشد که هم می‏‌توانند در ارتقای نام پایگاه وب نامزد مفید باشند و هم جستجوگرها را به روش‌های گوناگون به سمت پایگاه وب نامزد هدایت کنند.‏
 
برخی از پایگاههای وب که در اینترنت فعالیت می‏‌کنند و مرتباً روزآمد می‏‌شوند و ظاهراً هیچ درآمدی ندارند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به احزاب یا نامزدهای انتخاباتی بالقوه مرتبط هستند و در حقیقت جزو شبکه‏‌های نمایندگی نامزد یا حزب هستند.‏ 
(حتی در کشورهای صنعتی [متأسفانه یا هرچیز دیگر] برخی از پایگاه‌های وب هرزه‌‏نگاری که به طور رایگان فعالیت می‏‌کنند و قاعدتاً هزینه‏‌هایی نیز صرف تولید برنامه‏‌های خود می‏کنند، به نحوی به شبکه‏‌های نمایندگی مرتبط با سرمایه‏‌داران بزرگ مربوط می‏‌شوند.).‏ 
 
رسانه‌‏های اجتماعی (social media) در حقیقت سخنگاه‌هایی هستند که از ارتباط اینترنتی استفاده می‏‌کنند و هر صفحه وب آنها می‌‏تواند حاوی تعداد زیادی از دیدارگران باشد که در ضمن دارای حق درج مطلب هم هستند.‏ به عبارت دیگر هر صفحه یا وبلاگ موجود در یک شبکه اجتماعی‏، یک جامعه چندنفره تا چندصدنفره یا چندهزار نفره است که یک مدیر (صاحب صفحه‏) دارد و معمولاً موضوع و گرایش بحث توسط مدیر تعیین می‏‌شود.‏
 
یکی از اهداف مهم نامزد انتخابات در سال‌های اخیر این شده است که از طرفداران خود و یا شخصیت‌های معروف جامعه درخواست می‏‌کند که با ایجاد صفحه وب در شبکه اجتماعی‏، جوامع کوچک را به حمایت از وی و به ویژه نشانی وب شخصی وب فرابخوانند.‏
 
کاربرد اینترنت در کارزار انتخاباتی یک تیغ دولبه است که می‌‏تواند هم منجر به تخریب شخصیت نامزد و هم منجر به ارتقای شخصیت نامزد شود.‏ می‏‌تواند با ایجاد صدها نمایندگی و صفحه وب شبکه اجتماعی به برخی از اهداف خود برسد، اما همان‏‌گاه هرگونه فعالیت سبک و بی‏‌محتوا به سهولت می‌‏تواند شخصیت و وجهه اجتماعی نامزد را تخریب کند. یکی از کاربردهای نظرسنجی مستمر و بی‏‌وقفه در اینترنت کسب اطلاع از همین موارد است‏.‏
 
۴. پایگاه‌های ارگان حزب
 
بدیهی است که پایگاه‌های وب ویژه‌‏ای که یا ارگان حزب نامزد هستند و یا به هر صورتی به طور کامل از نامزد حمایت می‌‏کنند، فضای بسیار وزین و معتبری از اینترنت را در اختیار نامزد قرار می‏‌دهند. اما این پایگاه‌ها ظرفیت محدود و ثابتی دارند که معمولا به کندی قابل افزایش هستند.‏ مثلاً اگر یک پایگاه وب ارگان دارای نیم میلیون دیدارگر روزانه باشد، و ماهانه چهار میلیون دیدارگر غیرمکرر وارد آن شوند، درصد قابل محاسبه‏‌ای (از طریق نظرسنجی‏) از آن‌ها به دلیل ورود به پایگاه و دیدار از صفحات وب مرتبط با نامزد به رای دادن به نامزد گرایش پیدا می‌‏کنند.‏ مقدار این درصد معمولا اندک است و به ندرت تغییر چشمگیری در گرایش به نامزد پدید می آورند.‏
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.