اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 3, 2013
19:44 دوشنبه، 13ام خردادماه 1392
کد خبر: 55417

تعداد کاربران اینترنت ایران طی چهار سال سه برابر شد

بر اساس آمارهای رسمی تعداد کاربران اینترنت در ایران طی چهار سال اخیر ، سه برابر شده و از ۱۵ میلیون نفر در سال ۱۳۸۷ ، به ۴۵میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ رسیده است .
 
به گزارش ایرنا ، بر اساس گزارش های مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت ( متما) ضریب نفوذ اینترنت از ۲۱.۸ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۵۹.۵۰ درصد در شش ماهه اول سال ۱۳۹۱ رسیده است . 
بر اساس آمارهای این مرکز دولتی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، جمع کل کاربران اینترنت در سال ۱۳۸۸ برابر ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر و ضریب نفوذ اینترنت نیز ۲۶.۴ درصد بود. 
در سال ۱۳۸۹جمع کل تعداد کاربران ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر و ضریب نفوذ اینترنت به ۳۲.۶۶ رسید . 
روند افزایش تعداد کاربران اینترنت در سال ۱۳۹۰ نیز ادامه داشت و تعداد کاربران اینترنت کشورمان در سال ۱۳۹۰، حدود ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ضریب نفوذ اینترنت نیز ۴۳درصد بود. 
 
افزایش کاربران GPRS , ADSL 
نکته قابل توجه افزایش پر شتاب کاربران خدمات GPRS است که از طریق تلفن همراه به اینترنت وصل می شوند و تعداد آنها از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر در سال ۱۳۸۷ به ۲۷ میلیون کاربر در سال ۱۳۹۱ رسیده است که بیشترین رقم کاربران کشور را تشکیل می دهند. 
تعداد کاربران سرویس اینترنت پر سرعت یا ADSL نیز از نقاط قابل توجه در چهار سال اخیر است به گونه ای که تعداد کاربران این سرویس از کمتر از یک میلیون نفر در سال ۸۷ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ و سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۱ رسیده است . 
تعداد کاربران سرویس وایمکس نیز طی چهار سال اخیر با شیب ملایمی رشد کرده و از ۱۵۴ هزار کاربر در سال ۱۳۸۸ به ۸۶۷ هزار کاربر در سال ۱۳۹۱ رسیده است . 
تعداد کاربران سرویس Dialup ( شماره گیری تلفنی ) طی چهار سال اخیر تقریبا ثابت مانده و رشدی نکرده است و این امر نشان می دهد ، کاربران اینترنت به سمت سرویس های پر سرعت تر رفته اند. 
بنا بر آمارهای متما ،بیشترین اتصال به شبکه اینترنت در ایران از طریق تلفن همراه انجام می شود و تعداد کاربران شبکه GPRS در کشورمان بالغ بر ۲۷ میلیون و ۵۸۰ هزار نفر است که به این ترتیب ۳۶ درصد کاربران اینترنت در ایران از طریق شبکه GPRS (اینترنت روی موبایل) به اینترنت وصل می شوند. 
همچنین بر اساس آخرین آمارهای رسمی که مربوط به شش ماهه اول سال ۱۳۹۱ است ،حدود هفت میلیون نفر در ایران از طریق شماره گیری تلفنی(Dialup )، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از طریق اینترنت پر سرعت(ADSL) و ۸۶۷ هزار نفر با استفاده از شبکه وایمکس و حدود شش میلیون نفر نیز از طریق فیبر نوری به اینترنت وصل می شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.