امنیت

فناوری اطلاعات

June 9, 2013
7:08 یکشنبه، 19ام خردادماه 1392
کد خبر: 55478

جاسوسی نامحدود پلیس و دولت آمریکا از سرورهای فیس‌بوک و گوگل و واکنش گوگل، فیس بوک و دولت آمریکا

شرکت‌های بزرگ اینترنتی در آمریکا برخلاف ادعاهایشان، به کاخ سفید و پلیس این کشور امکان داده‌اند تا به طور نامحدود به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند.
 
 
به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد، آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، به راحتی به سرورهای گوگل، فیس بوک و دیگر شرکت های بزرگ اینترنتی در ایالات متحده دسترسی دارند و فایل های صوتی، تصویری، ایمیل ها و دیگر محتوای عرضه شده توسط کاربران را بررسی و مشاهده می کنند.
 
افشای این مساله در کنار افشای خبر کنترل تمامی تماس های تلفنی همراه و ثابت مشترکان اپراتور وریزون به طور روزانه در آمریکا جنجالی بزرگ را به راه انداخته است.
 
این کار به طور آنی و لحظه ای و در قالب برنامه های موسوم به PRISM صورت گرفته است. اجرای طرح یاد شده از سال 2007 آغاز شده تا به اصطلاح تهدیدات خارجی بر علیه امنیت ملی آمریکا شناسایی شود. از جمله دیگر شرکت های اینترنتی آمریکایی که به کاخ سفید امکان جاسوسی در مورد کاربران خود را داده اند می توان به مایکروسافت، یاهو، اسکایپ، پال تاک، یوتیوب، اپل، ای او ال و … اشاره کرد.
 
بر اساس اسناد افشا شده کاخ سفید به راحتی به هر داده ای که توسط کاربران بر روی سرورهای این شرکت ها ذخیره شود دسترسی دارد و این جاسوسی بی شرمانه در سال های اخیر تشدید شده است و اقدامات کاربران این سایت ها به طور آنی و لحظه ای کنترل می شود، به گونه ای که در حین ارسال یک فایل ویدیویی رویت آن توسط پلیس آمریکا صورت می گیرد.
 
اولین بار روزنامه های گاردین و واشنگتن پست این جاسوسی بی سابقه از صدها میلیون کاربران این سایت ها را افشا کردند. اسناد مربوط به این اقدام توسط یک افسر اطلاعاتی فاش شده است. وی یک فایل پاورپوینت را در مورد برنامه PRISM در اختیار مطبوعات قرار داده است. تاریخ این فایل مربوط به آوریل سال 2013 است. این طرح نه تنها در آمریکا بلکه در بریتانیا هم اجرا شده است.
 
در حالی که اتهامات گسترده ای در این زمینه به دولت آمریکا وارد شده و افکار عمومی خواستار دریافت توضیحات قانع کننده ای در این زمینه است آژانس امنیت ملی آمریکا از ارائه هر گونه توضیحات در این مورد خودداری کرده است.
 
در مقابل گروه های مدنی این اقدام را نقض حقوق شهروندی و قانون اساسی ایالات متحده دانسته و تصریح کرده اند دولت حق ندارد در این ابعاد تکان دهنده از شهروندان خود جاسوسی کند.
 
آنها از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا که بخشی از ارتش این کشور محسوب می شود به تمامی زوایای زندگی دیجیتال مردم دسترسی مستقیم دارد اظهار خشم کرده و آن را تهدیدی برای آزادی بیان در آمریکا دانسته اند.
 
به دنبال حملات تند به این طرح شرکت های حامی اجرای آن مساله را تکذیب کرده اند. فیس بوک اخبار طرح شده را غیردقیق توصیف کرده و مدعی شده به هیچ ارگان دولتی اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای فیس بوک را نداده است.
 
بر همین اساس فیس بوک مدعی است در زمان دریافت چنین درخواست هایی مطابقت آن با قوانین را به دقت بررسی کرده و اطلاعات را تنها در حد پیش بینی شده در قانون افشا می کند.
 
یاهو هم مدعی شده حریم شخصی کاربران را جدی می گیرد و به دولت اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای خود را نداده است. گوگل گفته درخواست های این چنینی را با دقت بررسی می کند و اپل هم مشارکت در طرح مذکور را تکذیب کرده است. با این حال حجم تکان دهنده اخباری که در این زمینه افشا شده باعث شده که این تکذیب ها در زمینه بازگرداندن اعتماد به افکار عمومی چندان موثر نباشد.
 
فرار به جلو به سبک گوگل و فیس‌بوک: جاسوسی از کاربران محکوم است!
به دنبال افشای اسناد جاسوسی آزادانه کاخ سفید از کاربران گوگل و فیس‌بوک، مدیران این شرکت‌ها در واکنشی منفعلانه خود را در این زمینه کاملاً بی‌اطلاع نشان داده‌اند.
 
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، لاری پیج و زاکربرگ مدیران گوگل و فیس بوک هرگونه جاسوسی آنلاین از کاربران خود را محکوم کرده و از دولت ها خواسته اند در این زمینه شفاف تر عمل کنند.
 
گوگل هرگونه مشارکت در برنامه جاسوسی شش ساله کاخ سفید از فعالیت های آنلاین شهروندان موسوم به پریسم را تکذیب کرده و مدعی شده تا دیروز که رسانه ها در این مورد افشاگری کردند اصلا از این امر مطلع نبوده است.
 
برنامه موسوم به پریسم از سال 2007 توسط آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس  فدرال این کشور اجرا شده و به موجب آن دولت به اطلاعات صدها میلیون کاربر فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، یاهو و … به طور آنی و مستقیم دسترسی داشته و از آنها جاسوسی می کرده است. به عبارت دیگر سرورهای این شرکت ها عرصه تاخت و تاز بی دردسر دولت ایالات متحده بوده و امنیت و حریم شخصی کاربران به طور دائمی در معرض خطر بوده است.
 
از سوی دیگر اپراتور وریزون هم سالهاست که دسترسی آنی به محتوای مکالمات و مشخصات و سوابق میلیون ها مشترک خود را در حین ارتباط با داخل و خارج آمریکا برای مقامات دولتی ممکن کرده است.
 
لاری پیج همچنین مدعی شده که گوگل به هیچ برنامه ای نپیوسته که به دولت آمریکا یا هر دولت دیگری امکان دهند تا بتوانند به سرورهای آن دسترسی مستقیم داشته باشند. دولت آمریکا به سرورهای گوگل به طور مستقیم دسترسی ندارد و هیچ امکانی برای مشاهده اطلاعات ذخیره شده بر روی دیتاسنترهای گوگل ندارد.
 
مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک هم مدعی شده که هرگز بخشی از هیچ برنامه ای نبوده که به دولت آمریکا یا هر دولت دیگری امکان دهد به سرورهای آن دسترسی مستقیم داشته باشند. وی افزوده که هرگز درخواست یا حکمی از دادگاه در این زمینه دریافت نکرده و تا دیروز نیز در مورد برنامه پریسم چیزی نشنیده بوده است.
 
علیرغم این تکذیب ها گزارش ها و اسناد منتشر شده تایید می کند که دولت آمریکا آزادانه به همه اطلاعات موجود بر روی سرورهای گوگل و فیس بوک دسترسی داشته و دارد. این تکذیب لاری پیج و زاکربرگ نیز با واکنش های عصبی و طنزآلود کاربران مواجه شده است.
 
واکنش جالب دولت آمریکا: تنها از خارجی‌ها جاسوسی و شنود کردیم!
دولت آمریکا در واکنش به افشای خبر جاسوسی از ارتباطات میلیون‌ها شهروند این کشور مدعی شد این اقدام تنها منحصر به خارجیان بوده است.
 
به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد، دولت آمریکا ادعا کرده که تنها اطلاعات مربوط به شهروندان غیرآمریکایی که در خارج از این کشور زندگی می کنند را جمع آوری کرده است.
 
بر اساس اسناد افشا شده دولت آمریکا با دسترسی مستقیم و آنی به سرورهای گوگل، فیس بوک، مایکروسافت، اپل ، یاهو و … از صدها میلیون کاربر این سایت جاسوسی می کرده است. همچنین تمام مکالمات مشترکان خدمات ثابت و همراه وریزون توسط پلیس کنترل می شده است.
 
در اسناد یاد شده تصریح شده که این نوع جاسوسی منحصر به خارجیان نبوده و هم در داخل این کشور و هم در مورد شهروندان آمریکایی اعمال می شده است. با این حساب اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا و اف بی آی در این زمینه نقض صریح قوانین داخلی ایالات متحده هم محسوب می شود.
 
مردم و گروه های مدافع حقوق مدنی در آمریکا ضمن رد این توضیحات معتقدند دولت آمریکا در یک دهه اخیر به بهانه مقابله با تروریسم بارها حریم خصوصی مردم را نقض کرده و آنچه که به تازگی افشا شده تنها بخشی از واقعیات موجود در این زمینه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.