اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 12, 2013
14:24 چهارشنبه، 22ام خردادماه 1392
کد خبر: 55555

تمام وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره اینترنت

هنوز مدت زیادی از دوره‌ای که دولت بحث ادغام وزارت ارتباطات را مطرح کرد نگذشته و همچنان برخی کاربران در دسترسی به اینترنت با مشکلات و اختلالات مواجهند؛ در چنین شرایطی قطعا دانستن برنامه و رویکردهای کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه فضای مجازی و دانستن این که پس از پیروزی در انتخابات این کاندیداها چه مواضعی درباره فضای مجازی خواهند داشت از اهمیتی ویژه برخوردار است.
 
به گزارش ایسنا اگرچه طرح مباحثی در ارتباط با تورم، سیاست خارجی و مسائلی از این دست این روزها بیشتر موضوعات مطروحه توسط مردم و کاندیداها را به خود اختصاص داده و موضوعی مانند فضای مجازی را به رده‌های بعدی رانده اما به هر صورت اهمیت این حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت.
 
در این میان اگرچه کمتر پیش آمده که کاندیداها به طور شفاف و واضح به بیان برنامه‌ها و سیاست‌های خود در این زمینه بپردازند و به طور جزئی از سیاستهایشان در زمینه مسائلی مانند قیمت و کیفیت اینترنت و سرعت آن، تعرفه خدمات ارتباطی و … بگویند اما در حد کلیات هر یک از کاندیداها صحبت‌هایی در این زمینه داشته و حتی دو تن از آنها (غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی) با حضور در نشستهای شورای عالی فضای مجازی و یا محمدرضا عارف در دیدار با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تلاش کرده‌اند در این حوزه نقطه نظرات خود را مطرح کنند.
 
روحانی: اینترنت را نباید اینقدر امنیتی کنیم
 
حسن روحانی که از جمله کاندیداهای این دوره است اگرچه در صحبتهایش کمتر به طور مستقیم به فضای مجازی پرداخته اما در یکی از مناظره‌های صدا و سیما با تاکید بر این‌که اگر فضای دانشگاه باز شود، کسی ضرر نمی‌کند، گفت: فضای دانشگاه، شهر و کشور و اینترنت را نباید اینقدر امنیتی کنیم، بلکه باید فضا را فرهنگی و سیاسی کنیم و فضای کشور را باید امنیتی‌زدایی کنیم.
 
وی همچنین با بیان این که پهنای باند اینترنت در شأن ایرانیان نیست گفته است: دنیای امروز دنیای ارتباطات است؛ اما متاسفانه در کشور عده‌ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می‌کنند.
 
روحانی در عین حال یادآور شده است: اگر دانشگاه فضای علم و آزادی باشد به نفع همه است، چون اگر قرار باشد علم تولید کنیم باید شرایط آزاداندیشی داشته باشیم.
 
غرضی: از فروش سیم کارت سه برابر بانک مرکزی درآمد ایجاد کردم
 
اما یکی از نکات قابل توجه انتخابات این دوره آن است که از میان هشت کاندیدای اولیه دو تن از آنها(غرضی و عارف) پیش از این به عنوان وزیر پست و تلگراف مشغول فعالیت بوده‌اند.
 
محمدغرضی که در دوران سازندگی این پست را در اختیار داشته و طی 16 سال گذشته نیز کمتر به فعالیت‌های سیاسی پرداخت در صحبت هایش کم و بیش به موضوعات مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه نشان داده و در این زمینه صحبتهای متعددی داشته است.
 
وی در این صحبت‌ها با اشاره به تجربیاتش در وزارت پست و تلگراف و تلفن می گوید: برای اینکه تورم پایین بیاید، باید خدمات گسترده و فنی‌تری مثل دولت الکترونیک و اینترنت پرسرعت ایجاد شود و قوانین و مصوبه‌ها در دست عامه باشد تا با رانت و فساد مقابله شود. کشور ثروتمند است اما سیستم اداری برای مردم مشکل ایجاد می‌کند، پس باید قوانین را آزادانه در اختیار مردم قرار داد.
 
این کاندیدا در پاسخ به سوالاتی که مبنی بر قیمت 500 هزار تومانی سیم کارت در دوره وزارتش مطرح می شود، می گوید: من در دوران وزارتم در مخابرات توانستم سه برابر پول‌های بانک مرکزی از فروش سیم کارت پول جمع کنم و مردم این پول‌ها را با رغبت دادند.
 
او در عین حال یادآور می شود: زمانی که تلفن همراه وارد کشور شد ما برآورد کردیم که توسعه شبکه به ازای هر نفر 500 هزار تومان هزینه دارد، بنابراین ثبت نام کردیم و سیم کارت را 500 هزار تومان فروختیم و شبکه را در سراسر کشور توسعه دادیم و بعدها با تکمیل توسعه شبکه به مرور قیمت سیم کارت کاهش یافت.
 
ولایتی: وضعیت فعلی ایران مطلوب نیست
 
علی اکبر ولایتی نیز کاندیدایی است که در میان برنامه‌های متعدد تبلیغاتی وقتی را هم برای حضور در عرصه فضای مجازی در نظر گرفته و برای بیان برنامه هایش در نشستی خبری میهمان مرکز ملی فضای مجازی شد.
 
البته در همان روز اگرچه او سعی کرد تا جایی که فرصتش اجازه می دهد به پاسخگویی به سوالات بپردازد اما در نهایت خبرنگاران حوزه و حاضران نشست نسبت به توضیحاتی که از سوی او ارائه شده بود اظهار نارضایتی میکردند و شاید برای همین بود که کمی پس از این نشست ستاد این کاندیدای ریاست جمهوری برنامه ای مفصل را به عنوان سرفصل‌های این کاندیدا در حوزه فضای مجازی منتشر کرد.
 
در بخشی از توضیحات ستاد این کاندیدا به وضعیت فعلی ایران اشاره شده و آمده است: براساس آمار و ارقام وضعیت مطلوبی نیست و براساس آخرین آمار و شاخصها (سال 2010- 2012 ) جایگاه ایران در جهان بین 87 تا 104 در برخی شاخصها و در خاورمیانه رتبه پنجم الی دهم هستیم که این متناسب شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منطقه نیست.
 
در ادامه این برنامه‌ها مواردی مانند حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران به عنوان افسران فضای مجازی، افزایش ترانزیت پهنای باند بین‌المللی از مسیر خاک کشور با استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی، تأکید بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی در مقابل روندهای جهانی‌سازی در فضای مجازی، اشتغالزایی پایدار و ارزان از طریق ایجاد فرصت فعالیت در فضای مجازی، اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی، بهره‌گیری از قابلیتهای فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفاف‌سازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور، اصلاح ساختارهای کسب‌وکار فضای مجازی و پیشبرد و ارتقای خدمات الکترونیک در عرصه‌های مختلف مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.
 
قالیباف: فیلترینگ ضروری، تنگ نظری ممنوع
 
محمدباقر قالیباف نیز از جمله کاندیداهایی است که به نظر می‌رسد تاکیدی ویژه بر اهمیت فضای مجازی دارد و پیش از این در حوزه خدمتش در شهرداری نیز به نوعی این موضوع را به اثبات رسانده است.
 
او هم اگرچه به مانند سایر کاندیداها کمتر فرصت کرده به این عرصه ورود کند اما کم و بیش اعلام نظرهایی در این عرصه داشته و به عنوان مثال گفته است: به کارگیری فناوری اطلاعات یکی از روش‌های ایجاد اشتغال در جامعه است.
 
وی همچنین فیلترینگ اینترنت در کشور را یک ضرورت می داند اما در عین حال بر این نکته هم تاکید دارد که نبایستی در این بحث تنگ‌نظری و رفتار سلیقه‌ای اعمال شود.
 
قالیباف تصریح کرده که نمی‌توانیم بگوییم همه چیز را باید در اینترنت رها کرد و کنترل یک ضرورت است.
 
رضایی: تاکید بر شبکه ملی اطلاعات
 
محسن رضایی دیگر کاندیدایی است که سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف را در قالب یک برنامه عملکرد اعلام کرده و فصلی از آن را هم به فضای مجازی اختصاص داده است. در بخشی از این برنامه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان راهکاری برای دسترسی به اینترنت ارزان و پرسرعت اشاره شده و تخصیص حداقل ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها برای توسعه طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله راهبردهای وی برای حل معضلات حوزه‌ آی تی کشوراعلام شده است.
 
وی همچنین اینگونه اظهار کرده که در ارائه سرویس و خدمات مانند اینترنت باند پهن متوقف مانده‌ایم.
 
جلیلی: ظرفیتهای فرهنگی را تضعیف نکنید
 
سعید جلیلی نیز در صحبت هایی که تاکنون داشته لازمه آزادشدن ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را مبنا قرارگرفتن الگوی اسلامی ایرانی می داند و در عین حال می گوید: دوستانی که نگران پنهای باند اینترنتی هستند پهنای باند ظرفیتهای فرهنگی را با این بحث‌ها ضعیف نکنند.
 
وی همچنین معتقد است: در دنیای مجازی مرزهای شناخته شده و حق حاکمیت کشورها در فضای اطلاعاتی مخدوش شده و سرمایه‌های مادی و معنوی ملتها به سرقت رفته و تخریب می شود.
 
غلامعلی حداد عادل هم اگرچه طی روزهای آخر انصراف خود را اعلام کرد اما پیش از اعلام انصراف در مرکز ملی فضای مجازی حاضر شده و به ارائه برنامه‌های خود در زمینه فضای مجازی پرداخته و به عنوان مثال گفته بود: در مجلس هفتم تاکید داشته که نمایندگان از اینترنت استفاده کنند.
 
محمدرضا عارف هم دیگر کاندیدایی است که در آخرین روزها از ادامه رقابت در انتخابات صرف نظر کرد اما پیش از این با توجه به سابقه ای که در حوزه ارتباطات داشت صحبت‌های مختلفی در این زمینه کرده و دیداری هم با فعالان این بخش که در نظام صنفی رایانه‌یی فعالیت دارند ترتیب داده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.