اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 15, 2013
18:26 شنبه، 25ام خردادماه 1392
کد خبر: 55599

بایدها و نبایدهای نیجریه در اجرای MNP

طی چند سال اخیر صنعت مخابرات تحولات فراوانی را در اقتصاد نیجریه به وجود آورده است. در گذشته شرکت NITEL به صورت انحصاری بازار مخابراتی این کشور را در اختیار داشت و در آن زمان افرادی که قصد برقراری تماس را داشتند، باید در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندند تا باجه‌های تلفن خالی شود و آن‌ها بتوانند از این طریق تماس‌های خود را برقرار کنند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کودکانی که از سال 2001 میلادی به بعد در کشور نیجریه متولد شده‌اند نمی‌توانند تصور کنند که برای پدران آن‌ها خط تلفن ثابت هم وجود نداشت و تلفن‌همراه برای آن‌ها یک رویا محسوب می‌شد.
 
اعطای مجوز برای فعالیت شرکت‌های مخابراتی موبایلی در کشور نیجریه از سال 2001 آغاز شد و از آن زمان به بعد اقتصاد این کشور دست‌خوش تغییرات فراوانی شد و با گذشت زمان صنعت مخابرات در نیجریه تحولات فراوانی یافت. دولت نیجریه این روزها یک آژانس ویژه برای خود تاسیس کرده است که "کمیسیون ارتباطات نیجریه" نام دارد و که طی 12 سال گذشته سعی بر رعایت حقوق کاربران در صنعت مخابرات داشته است و از این نظر بسیار فعال بوده است.
 
از مهم‌ترین توسعه‌های اخیر صنعت مخابرات در نیجریه می‌توان به معرفی سرویس جدید Mobile Number Portability(MNP) اشاره کرد. به طور کلی می‌توان ایده راه‌اندازی این بخش در صنعت مخابرات را بسیار جدید دانست. این سرویس نخستین بار در سال 1997 در کشور سنگاپور راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
از دیگر کشورهایی که هم‌اکنون از قابلیت MNP در صنعت مخابرات خود استفاده می‌کنند می‌توان به بریتانیا، هنگ کنگ و هلند اشاره کرد که دو سال پس از سنگاپور سراغ این سرویس رفتند. همچنین کشورهای اسپانیا، سوئیس، استرالیا، سوئد، دانمارک، نروژ، بلژیک، ایتالیا، پرتغال، آلمان، ایرلند، فرانسه و دیگر کشورها شامل آمریکا نیز به این عرصه پیوسته‌اند. لازم به ذکر است که برخی کشورها از جمله هند در این راستا مانند نیجریه گام برداشتند و پس از چند سال بررسی و برنامه‌ریزی، قابلیت MNP را وارد سیستم مخابراتی خود کردند.
 
قبل از آنکه مزیت‌های فراوان قابلیت MNP در عرصه مخابرات بازگو شود، برای آشنایی بیشتر با این فرآیند می‌توان به تعریف زیر بسنده کرد. این قابلیت در یک تعریف ساده به مشترکان تلفن‌همراه این امکان را می‌دهد تا زمانی که اوپراتور مخابراتی خود را تغییر می‌دهند، شماره تلفن خود را نگه دارند و بتوانند با همین شماره از خدمات اوپراتور دیگر بهره‌مند شوند.
 
امروزه بیشتر مشترکان تلفن‌همراه در کشور نیجریه بیش از یک خط تلفن دارند و گوشی‌هایی در اختیار گرفته‌اند که به صورت همزمان از دو یا چند سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. کاربران معمولا به دلیل افزایش کیفیت خدمات مخابراتی مورد نظر خود و یا کاهش هزینه‌ها، اوپراتور را عوض می‌کنند.
 
در حال حاضر بسیاری از مشترکان تلفن‌همراه در نیجریه از این اتفاق بسیار خوشحال هستند که دو یا چند سیم کارت مربوط به اپراتورهای مختلف را به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌دهند و این امکان را دارند تا در هر زمان بهترین خدمات و قابلیت‌ها را در اختیار بگیرند. بر این اساس برخی کارشناسان نگران آن هستند که قابلیت MNP برای مشترکان نیجریه‌ای جذابیت چندانی نداشته باشد و آن‌ها به جای آنکه با حفظ شماره تلفن اوپراتور خود را تغییر دهند، از چند سیم‌کارت استفاده کنند.
 
با این وجود باید توجه داشت که اگرچه قابلیت MNP در ذات مزایای فراوانی را شامل می‌شود، اما باید توجه داشت که این اتفاق مشکلاتی را هم به همراه دارد. به عنوان مثال، هر یک از پیشوندهای شماره تلفن‌ها مربوط به یک اوپراتور مخابراتی خاص می‌شود و زمانی که کاربران از این سرویس استفاده می‌کنند و شماره خود را به اوپراتور دیگر انتقال می‌دهند، قابلیت شناسایی اوپراتور از روی پیشوندهای شماره‌ها از بین می‌رود.
 
پیش از آنکه طرح MNP در کشور نیجریه عملی شود همه کاربران به خوبی می‌دانستند که پیش‌شماره‌های به‌ترتیب 0803، 0802، 0805 و 0809 مربوط به شرکت‌های مخابراتی MTN، Airtel، Glo و Etisalat می‌شود. اما با اجرای این طرح هم‌اکنون مشخص نیست که کدام یک از پیش‌شماره‌های یاد شده در کدام اوپراتور مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
این طرح همچنین نگرانی‌های دیگری را نیز در این زمینه باعث شد. تا پیش از اجرای طرح یاد شده شرکت‌های مخابراتی هزینه‌های مختلفی را برای مشترکان خود در نظر می‌گرفتند و اگر کاربران تماس‌های درون‌شبکه‌ای برقرار می‌کردند، هزینه تماس آن‌ها کاهش میافت و نسبت به هزینه تماس‌های برون‌شبکه‌ای کمتر می‌شد. اما با اجرای طرح MNP مانیتورینگ قیمت‌ها بسیار دشوار شده است، زیرا یک شماره که پیش‌تر متعلق به اوپراتور دیگری بوده است و هم‌اکنون در شبکه مخابراتی یک اوپراتور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به هنگام تماس با شماره‌های آن اوپراتور در بخش تماس‌های درون‌شبکه‌ای محاسبه می‌شود و از این روز محاسبه هزینه‌های هر مشترک بسیار دشوار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.