امنیت

فناوری اطلاعات

June 15, 2013
19:26 شنبه، 25ام خردادماه 1392
کد خبر: 55610

این زنجیره را تو پاره کن!

حتماً برای یکبار هم که شده ایمیل هایی از این دست را دریافت کرده اید. پیام هایی که از شما می خواهند  پیغام ارسال شده از طریق ایمیل و یا پیام کوتاه را برای چندین نفر ارسال کنید تا بعد از مدتی خبر خوشی دریافت کنید.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، در اغلب این پیام ها، فرستنده پیغام سعی دارد تا نوعی از احساس گناه و یا تهدید را در گیرنده برانگیزد تا او به امید رسیدن به وعده داده شده در پیام، پیغام مورد نظر را با دیگران به اشتراک بگذارد.
براساس این گزارش طی سال های اخیر شیوه انتشار پیام با تغییرات زیادی همراه بوده است. به عنوان مثال سال ها قبل افراد مجبور بودند نامه دست نوشته خود را به همراه پاکت و تمبر تنها به یک نفر ارسال کنند. در چنین شرایطی تصور کنید که چطور می توانستید یک نامه مشابه را به چندین نفر از دوستان خود بفرستید. تا اینکه اینترنت از راه رسید تا سرعت انتشار نامه را به طرز فزاینده ای افزایش دهد. اما حالا این روش به حدی در بین کاربران گسترده شده است که بعضی آن را تبدیل به یک بازی و شوخی کرده و از طریق راه هایی مثل پیام کوتاه، ایمیل و یا به اشتراک گذاری بر روی دیوارهای شبکه های اجتماعی نوعی از محتوا را برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کرده و خواستار عدم قطع این زنجیره هستند!
اما دقیقاً سوال اینجاست که چه عاملی باعث می شود تا مردم چنین شوخی ای را جدی گرفته و ارسال همزمان یک پیام به چندین نفر را ادامه دهند؟ شاید بتوان گفت عدم قطع چنین زنجیره معیوبی به چندین عامل نظیر احساسات خوب و پاک مردم، حرص و طمع، خرافات و از همه اینها مهمتر، جهل گیرنده بر می گردد. متاسفانه افراد ترسو، ساده لوح و بی سواد طعمه خوبی برای انتشار چنین پیام هایی به شمار می آیند. متاسفانه عده ای از کاربران سودجو با ارسال این ایمیل ها سعی در گسترش ویروسی خاص و یا دریافت مفت و مجانی آدرس ایمیل های دوستان شما را دارند. عده ای دیگر نیز با این اقدامات خرافات و شایعات را در فضای مجازی گسترش می دهند.
اما بطور کلی محتوای این پیام ها به سه نوع تقسیم می شوند:
پیام هایی که به کاربران وعده کمک اقتصادی می دهند.
پیام هایی که خوش شانسی و یا بد شانسی کاربران را به ادامه این زنجیره وابسته می دانند
پیام هایی که حس نوع دوستی و کمک به دیگران را در کاربر بیدار می کنند
حال نکته اینجاست که چطور پیام های درست را از پیام های غیرواقع تشخیص دهیم و بتوانیم نسبت به ارسال و یا عدم ارسال آنها تصمیم گیری درست داشته باشیم. 
 
1- به محض دریافت چنین پیامی ابتدا در گوگل جستجو کنیم. اگر این یک پیام واقعی باشد احتمالاً سایت و یا کمپینی در ارتباط با آن موضوع وجود خواهد داشت. به همین منظور شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.
2- دقت کنید که این کمپین توسط موسسه ای اجرا شده باشد که تا قبل از این نیز در حوزه ترویج اقدامات اجتماعی سابقه داشته باشد. در ضمن به تاریخ آغاز و پایان کمپین هم توجه کنید. چرا که هر کمپین خیرخواهانه ای آغاز و خاتمه ای دارد.
3- حتما توجه داشته باشید که در پیام های نوع دوستی که برای شما ارسال می شود، لوگو و نشانه موسسه خیرخواه ذکر شده باشد. اگر پیامی فاقد چنین نشانه ای باشد بهتر است به آن اعتماد نکرده و از ارسال به دیگران صرف نظر کنید. 
4- اگر در پیام ارسالی شما را تهدید کرده بودند که در صورت عدم ارسال بدشانسی می آورید و یا در صورت ارسال، خبر خوبی دریافت خواهید کرد، مطمئن باشید این پیام دروغ محض است. از ارسال آن صرف نظر کنید.
و اما بعد …
در این شرایط تنها به یک چیز فکر کنید؛ اگر این پیام ها واقعی بودند آیا نباید تا به حال یا خیلی پولدار و یا خیلی فقیر می بودید؟ آیا هستید؟
آیا هنوز هم می خواهید این زنجیره را ادامه دهید؟!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.