فناوری اطلاعات

June 25, 2013
9:43 سه شنبه، 4ام تیرماه 1392
کد خبر: 55790

توصیه دکتر شهریاری به رئیس جمهور منتخب در خصوص انتخاب وزیر ارتباطات

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به رئیس جمهور آینده کشورمان توصیه کرد تا در انتخاب وزیر ارتباطات بیشترین دقت را داشته تا بیشترین هماهنگی را با مرکز ملی فضای مجازی داشته باشد زیرا در آینده بحث فناوری اطلاعات بحثی مهم خواهد بود.
 
معاون آمار و انفورماتیک قوه قضاییه با اشاره به عدم تخصیص بودجه خرید کامپیوتر برای قضات از فعال شدن ۶ سامانه اطلاعاتی سخا، سجا، تناد، ثنا، رایور و سمپ خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار قضایی فارس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری در ادامه نشست خبری خود با اعلام این مطلب افزود: در سال 91 ، 31 هزار پرونده در دیوان عالی کشور ورود پیدا کرد که نسبت به سال قبل 11 درصد رشد داشت.
 
وی گفت: در حوزه دادگاه‌های عمومی، شاهد 2 درصد رشد ورود پرونده بودیم و این در حالیست که در حوزه دادگاه‌های انقلاب با کاهش 6 درصدی ورود پرونده‌ها روبرو بودیم.
 
شهریاری تصریح کرد: در حوزه بهره‌برداری از فن‌آوری نوین رشد 36درصدی را شاهد بودیم که یکی از دستاوردهای آن تولید سال‌نامه آماری قوه قضائیه در سال 91 بود.
 
وی گفت: امروزه براساس سال‌نامه آماری موجود می‌توانیم بگوییم کدام یکی از 8 هزار شعبه دادگاه‌های دستگاه قضایی فعال‌تر عمل‌کرده و کدام یک از 9 هزار قاضی نسبت به دیگر همکارانش عملکرد بهتری داشته است.
 
معاون انفورماتیک قوه قضائیه با اشاره به اینکه همه اینها در سایه به کار گیری سامانه جامع آماری کشور (سجا) محقق شده است، گفت: این سامانه امکان هرگونه گزارش گیری را برای مسئولان دستگاه قضایی البته به فراخور موقعیت و جایشگاهشان فراهم کرده است.
 
شهریاری در تشریح 10 اتهام اول کشور گفت: سرقت تعزیری 12 درصد، ضرب و جرح 9.5 درصد، ایراد صدمه غیرعمدی 6درصد، توهین به اشخاص عادی 5.5 درصد، تهدید 4.5 درصد، تخریب 3.5 درصد، نگهداری مواد مخدر 3.5 درصد، استعمال مواد مخدر 2.5 درصد و خیانت در امانت 2.5 درصد تعیین شده است.
 
وی گفت: این 9 اتهام 50 درصد پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده است.
 
معاون انفورماتیک قوه قضائیه با اشاره به اینکه شبکه ملی عدالت 9 هزار نقطه قضایی با 35 هزار ایستگاه کاری را به هم متصل کرده است، گفت: این در حالی است که منتظریم تا سازمان ثبت اسناد و املاک با 430 نقطه ، سازمان زندان‌ها با 230 نقطه و سازمان پزشکی قانونی با 130 نقطه به ما متصل شود.
 
وی درباره 13 عنوان خواسته مردمی نیز گفت: مطالبه طلب با 8درصد، تعیین خواسته با 7 درصد، طلاق 6 درصد، درخواست مهریه 5 درصد،درخواست وجه چک 5 درصد، اعصار از عدم پرداخت مبلغ دادرسی 4.5 درصد، خسارت 3.5 درصد، الزام به تمکین 3 درصد، نفقه 3 درصد، اعصار محکوم به از پرداخت 2.5 درصد و درخواست طلاق از طرف زوجه با 1.5 درصد 50 درصد کل مطالبات مردم را تشکیل می‌دهد.
 
شهریاری درباره سامانه خدمات الکترونیک قضایی به عنوان (سخا) عنوان کرد: تلاش ما بر این بود تا خدمات قضایی را به درب منازل شهروندان ببریم و آنهایی که امکان استفاده از اینترنت را دارند بتوانند با استفاده از این فن‌آوری، بدون مراجعه به محاکم قضایی و فقط با مراجعه به سایت عدل ایران از خدمات قضایی بهره‌مند شوند.
 
وی گفت: امروز خوشبختانه در شهر تهران 80 درصد مطالبات و درخواست‌های شهروندان به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و آن دسته‌ای هم که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر ارائه خدمات قضایی از این امکانات برخوردار شوند.
 
معاون انفورماتیک قوه قضائیه تصریح کرد: امروز بیش از 20 رکورد اطلاعاتی از طریق پرونده‌های ثبت شده در سیستم از طرفین درگیری ثبت می‌شود که در گذشته این امکان وجود نداشت.
 
شهریاری با اشاره به سامانه (تناد) سامانه تحلیل و نقد آرای قضایی، گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی برخط کردن آراء بوده است که با این سامانه این امکان فراهم می‌شود.
 
وی همچنین نسبت به عدم اختصاص اعتبارات کافی برای مجهز کردن قضات به کامپیوتر انتقاد کرد و گفت: امیدواریم دولت آینده نسبت به اختصاص بودجه فعالیت‌های انفورماتیک قوه‌قضائیه اقدام لازم را انجام دهند.
 
معاون انفورماتیک قوه قضائیه در آخرین بخش از سخنان خود به دو سامانه (رایورز) سامانه دبیرخانه الکترونیک قوه قضائیه و سامانه (ثنا) سامانه ثبت‌نام الکترونیک دفاتر خدمات قضایی اشاره کرد.
 
شهریاری همچنین به رئیس جمهور آینده کشورمان توصیه کرد تا در انتخاب وزیر ارتباطات بیشترین دقت را داشته و با مرکز ملی فضای مجازی هماهنگی در این زمینه داشته باشد زیرا در آینده بحث فناوری اطلاعات بحثی مهم خواهد بود.
 
وی همچنین درباره این پرسش که شما چه نمره‌ای به معاونت فناوری و اطلاعات قوه قضاییه می‌دهید گفت: به مجموعه خودم نمره ۱۹ از ۲۰ می‌دهم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.