June 28, 2013
22:53 جمعه، 7ام تیرماه 1392
کد خبر: 55856

در دستان ایستنا: سونی اکسپریا V؛ یک گوشی ضدآب!

هنوز زمان زیادی از ورود گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگرهای 5 اینچی با کیفیت full-HD نمی‌گذرد و در این زمینه سونی با سری گوشی‌های Xperia محصولات قابل قبولی وارد بازار کرده است. اما باید توجه داشت که تنها این گوشی‌ها مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرند و یکی از محصولاتی که با نمایشگر کوچکتر توانسته است توجه هرکاربری را به خود جلب کند Xperia V سونی است.
 
سونی اکسپریا وی در خانواده گوشی‌های هوشمند متوسط عرضه شده است که با داشتن پردازنده دوهسته‌ای از نوع Krait و پشتیبانی از شبکه LTE نیازهای اصلی کاربران جهانی را برطرف می‌کند.
 
sony xperia v - 1.JPG
 
البته باید گفت که موارد یاد شده همه مزیت‌های Xperia V نسبت به موارد مشابه موجود در بازار جهانی نیست و این گوشی قابلیت‌های دیگری را نیز در خود جا داده است که به واسطه آن‌ها می‌توان این محصول را از دیگر گوشی‌های موجود در بازار جهانی متمایز کرد.
 
مهم‌ترین مزایا:
 
  • پشتیبانی از باندهای مختلف GSM/GPRS/EDGE
  • پشتیبانی از شبکه 3G با سرعت 42.2 مگابایت در ثانیه برای شبکه HSDPA و سرعت 5.76 برای شبکه HSUPA
  • پشتیبانی از شبکه مخابراتی LTE Cat3 DL با سرعت 100 مگابایت در ثانیه
  • نمایشگر 4.3 اینچی با 16 میلیون رنگ مجهز به فناوری پس‌زمینه LED با قابلیت پخش تصاویر با کیفیت 720 در 1280 پیکسل، مجهز به موتور تصویری Sony Mobile BRAVIA، مجهز به سیستم محافظ نمایشگر ضدخش
  • سیستم‌عامل اندروید نسخه Ice Cream Sandwich، با قابلیت به‌روزرسانی به نسخه Jelly Bean
  • پشتیبانی از استاندارد IP57 به معنی ضدآب و ضد گرد و غبار بودن گوشی، با قابلیت ماندن در عمق یک متری آب به مدت 30 دقیقه
  • مجهز به پردازنده دو هسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی از نوع Krait، یک گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی Adreno 225، تراشه مرکزی از نوع Qualcomm Snapdragon MSM8960
  • دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی با قابلیت اتوفوکوس مجهز به فلش LED و سیستم افزودن اطلاعات جغرافیایی به هر یک از عکس‌های گرفته شده، مجهز به قابلیت Superior Auto
  • قابلیت تصویربرداری با کیفیت فول اچ دی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه،‌ با صدای استریو و امکان اتوفوکوس
  • دوربین دوم VGA
  • گیرنده GPS همراه با A-GPS و GLONASS
  • 8 گیگابایت حافظه داخلی،‌ با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • ورودی microUSB
  • فناوری Stereo Bluetooth v4.0
  • جک استاندارد 3.5 میلیمتری برای ورودی هدفون
  • رادیو FM با قابلیت پشتیبانی از فناوری RDS
  • شماره‌گیری صوتی
  • برقراری ارتباط مستقیم با شبکه اجتماعی فیس‌بوک
  • قابلیت PlayStation Certified برای دسترسی به بازی‌های موجود در PS Store
  • سیستم شتاب‌سنج و حسگرهای مجاورتی
  • پشتیبانی از NFC
  • سرعت شارِژ باتری بالا
 
مهم‌ترین معایب
 
  • عدم پشتیبانی از نسخه JellyBean اندروید به هنگام عرضه و لزوم بروز رسانی توسط کاربر
  • عمر نسبتا کوتاه باتری
  • قابل ملاحظه نبودن کیفیت تصاویر ویدیویی گرفته شده
  • نداشتن کلید سخت‌افزاری مجزا برای دوربین 

یکی از مواردی که در بیشتر مواقع باعث شده است محصولات سونی چندان مورد توجه قرار نگیرند این است که گوشی‌های این شرکت با سیستم‌عامل به‌روز و موجود در بازار عرضه نمی‌شوند. گوشی هوشمند Xperia V هم به محض ورود به بازار شامل آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید موسوم به Jelly Bean نمی‌شود و کاربران باید آن را به‌روز کنند. تاکنون گزارش‌های فراوان در این زمینه منتشر شده است که سونی گوشی‌های هوشمند خود را همراه با آخرین نسخه از نرم‌افزارهای موجود به دست کاربران نمی‌رساند. این مسئله باعث شده است تا کاربران اندکی در این زمینه دلخور باشند.

Sony Xperia VSony Xperia V
 
Xperia V بدنه زیبا و منحصر به‌فردی دارد. این محصول نمایشگر باکیفیتی در خود جا داده است که تصاویر در آن به صورت HD پخش می شوند و دوربین دیجیتالی هم با کیفیت 13 مگاپیکسل می‌تواند تصاویر مناسبی تهیه کند. برای این گوشی مجهز به پردازنده دو هسته‌ای قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی LTE هم در نظر گرفته شده که البته در ایران کاربردی ندارد، در کنار موارد یاد شده، شما همراه با این گوش می‌توانید زیر دوش آب بروید، ایمیلهای خود را چک کنید و یا در وب گشتی بزنید!
 
این مشخصات و قابلیت‌ها نشان از یک گوشی هوشمند مناسب برای کاربران متوسط دارد که نیازهای آن‌ها به طور کامل پاسخ داده می‌شود.
 
جعبه Xperia V
 
گوشی هوشمند Xperia V سونی همراه با یک جعبه ساده به دست کاربران جهانی می‌رسد که در آن امکانات استاندارد جاسازی شده است. این امکانات شامل آداپتور A/C، کابل microUSB، یک هندزفری و یک دستگاه گوشی می‌شود. اگر هم گوشی شما قاچاق نباشد برچسب و کارت گارانتی به این فهرست اضافه میشود.
 
Sony Xperia V Sony Xperia V
 
روی جعبه این گوشی هوشمند علامت پشتیبانی از فناوری NFC حک نشده است و البته کمی عجیب به نظر می‌رسد که سونی در خانواده گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت خود از این فناوری استفاده کرده است. البته از اقدام یاد شده می‌توان این نتیجه را گرفت که سونی فناوری یاد شده را یک قابلیت قابل ملاحظه و وجه تمایز نمی‌داند و شاید به همین خاطر است که آرم فناوری NFC روی جعبه این گوشی دیده نمی‌شود. این در حالی است که علامت NFC برو روی جعبه گوشی های جدیدتر و گران قیمت تر سونی هنوز درج میشود. 
 
 
Xperia V سونی از نگاه 360 درجه
 
طول،‌ عرضه و ضخامت این گوشی هوشمند به ترتیب 129، 65 و 10.7 میلیمتر و وزن آن هم 120 گرم است. این گوشی هوشمند نسبت به مدل‌های مشابه موجود در بازار اندکی سنگین‌تر است و از قبل پیش‌بینی می‌شد که سونی آن را با وزن کمتر وارد بازار کند. زمانی که کاربر این گوشی را در دستان خود می‌گیرد احساس خوبی دارد که البته باید توجه داشت مدل دیگر این محصول با نام Xperia T سونی 20 گرم سبک‌تر است که البته از نظر امکانات داخلی با این محصول برابری نمی‌کند.
 
یکی از مواردی که در این گوشی هوشمند اصلا مورد علاقه کارشناسان و کاربران قرار نگرفته و البته در مدل Xperia T هم دیده شده، فضای بیش از اندازه قسمت بالای نمایشگر است. گوشی هوشمند که یک نمایشگر متوسط دارد، این فضای بیهوده بالای نمایشگر تنها اندازه گوشی را بزرگتر کرده است و به گفته کارشناسان، برای کنترل این نمایشگر به فضای اضافی بالای آن هیچ نیازی نیست. لازم به ذکر است که اندازه این گوشی هوشمند دقیقا با اندازه گوشی HTC One X با نمایشگر 4.7 اینچی برابری می‌کند و این در حالی است که گوشی سونی نمایشگر 4.3 اینچی دارد.
 
اما باید گفت که این گوشی هوشمند از استاندارد IP57 برای جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار به سیستم داخلی پشتیبانی می‌کند که همین مسئله آن را از محصولات مشابه موجود در بازار متمایز می‌سازد.
 
طراحی و سیستم‌های کنترلی
 
طراحی این مدل از سری گوشی‌های هوشمند سونی مانند مدل‌های قبلی به صورت تخت است و این شکل ظاهری برای همه گوشی‌های این شرکت ژاپنی در نظر گرفته می‌شود و تنها محصولی که از این استاندارد پشتیبانی نکرده‌ Xperia Arc بوده است. البته باید توجه داشت که Xperia V سونی از نظر طراحی تفاوت چندانی با مدل Xperia T ندارد و زمانی که آن را در نگاه اول می‌بینید، احتمال دارد دو گوشی را باهم اشتباه کنید.
 
بدنه گوشی هوشمند Xperia V از جنس پلاستیک ساخته شده است، اما روی این بدنه هیچ قطعه براقی دیده نمی‌شود و به خاطر همین نگران باقی ماندن اثر انگشت روی بدنه آن نخواهید بود. مهم‌ترین تفاوتی که در بدنه دو مدل V و T دیده می‌شود این است که Xperia V در قسمت پشتی یک بخش کرومی تیره‌ را در خود جا داده است که آن را از نمایشگر و رویی مجزا می‌کند.
 
در بالای نماشگر 4.3 اینچی بخش مخصوص بلندگو، دوربین دیجیتالی VGA، حسگرهای نوری و حسگرهای مجاورتی تعبیه شده‌اند که در کنار آن‌ها چراغ LED برای اطلاع‌رسانی اتفاقات مختلف به کاربر دیده می‌شود.
 
sony xperia v - 5.JPG
 
دوربین دیجیتالی VGA که وظیفه برقراری تماس‌های تصویری را دارد از جمله مواردی است که در مدل Xperia T دیده نمی‌شد.
 
در قسمت پایین نمایشگر مورد خاصی دیده نمی‌شود و سونی یک فضای بی‌استفاده را برای این بخش در نظر گرفته است. شرکت سونی در زمینه به کارگیری از کلیدهای سخت‌افزاری شهرت فراوان دارد و البته در این گوشی خبری از این کلیدها نیست. کلیدهای حسی Home، Back و Task دقیقا چسبیده به نمایشگر لمسی تعبیه شده‌اند.
 
sony xperia v - 11.JPG

sony xperia v - 5.JPG
 
 
کلید خاموش و روشن کردن این گوشی و کلید کم و زیاد کردن صدا تقریبا در قسمت بالای گوشی و در سمت راست بدنه Xperia V تعبیه شده‌اند. هر دو کلید بسیار باریک و کوچک طراحی شده‌اند که البته برای فشار دادن به اندازه کافی برجسته و سفت هستند. قرار گرفته کلیدهای یاد شده در این بخش کار را برای افراد راست‌دست آسان می‌کند، اما باید توجه داشت که افراد چپ‌دست هنگام استفاده از این کلیدها اندکی با مشکل مواجه خواهند شد.
 
sony xperia v - 6.JPG
 
بخش پایین بدنه این گوشی هوشمند تنها میکروفون را در خود جا داده است. همچنین یک فضای کوچک در قسمت پشت گوشی در نظر گرفته شده است که کاربر باید ناخن خود را زیر آن بیندازد تا درب پشتی گوشی را باز کند.
 
sony xperia v - 7.JPGsony xperia v - 8.JPG
 
ورودی microUSB در این گوشی هوشمند با یک درپوش بسته می‌شود و در قسمت چپ بدنه قرار دارد. در پایین آن هم پین‌های مخصوص گوشی دیده می‌شوند.
 
sony xperia v - 12.JPGsony xperia v - 9.JPG
 
جک استاندارد 3.5 میلیمتری مخصوص هدفون در قسمت بالای بدنه تعبیه شده است که البته یک درپوش پلاستیکی آن را در مواقع غیرضروری مسدود می‌کند تا از این طریق امکان ورود آب به بدنه داخلی گوشی گرفته شود.
 
sony xperia v - 13.JPG
 
بدنه پشتی گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده است که البته خط و خش در مقابل آن اثری ندارد. کیفیت مواد به کار رفته در این بخش چندان قابل ملاحظه نیست، اما نکته اصلی این است که جنس بدنه از لیز خوردن احتمالی گوشی جلوگیری می‌کند.
 
انر دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی در قسمت بالا و در بخش پشتی واقع شده است که دقیقا در کنار آن میکروفون مخصوص حذف صداهای اضافی محیط قرار دارد. در پایین دوربین فلش LED تعبیه شده است و کمتر پایین‌تر از آن هم لوگو Xperia را مشاهده می‌کنید.
 
سونی در قسمت پایین بدنه گوشی اسپیکرها را قرار داده است که به اندازه کافی کوچک هستند و امکان ورود آب به سیستم داخلی را نمی‌دهند. صدای پخش شده از این اسپیکرها قابل قبول است.
 
در بالای بخش مشبک اسپیکرها یک سوراخ کوچک وجود دارد که با بخش محافظ باتری سازگاری پیدا کرده است. این سوراخ کوچک در اصل حسگر آب است و برای کاربر استفاده چندانی ندارد. این حفره کوچک به ارایه دهندگان خدمات سونی کمک می‌کند تا دریابند که گوشی برای عرضه تا چه اندازه آماده شده و همه استانداردها برای آن در نظر گرفته شده است.
 
باید توجه داشت که هیچ سیستم هشدار دهنده مقاومت در مقابل ورود آب برای گوشی هوشمند Xperia V در نظر گرفته نشده است که پیش‌تر این سیستم را برای گوشی Xperia Active مشاهده کرده بودیم. زمانی که درپوش‌ها به درستی بسته نشده باشند و یا گوشی مشکلی داشته باشد این سیستم به شما هشدار می‌دهد که آن را زیر آب نبرید.
 
sony xperia v - 2.JPG

sony xperia v - 14.JPGsony xperia v - 3.JPG
 
باز کردن در پشتی این گوشی تقریبا به راحتی انجام می‌شود. باتری این محصول از نوع 1750 mAh و به صورت لیتیوم – یونی است که در حالت آماده‌باش تحت شبکه مخابراتی 2G یا 3G بین 300 تا 400 ساعت انرژی را در خود نگه می‌دارد. این باتری قادر است به هنگام استفاده مکرر از گوشی تا 7 ساعت انرژی داشته باشد و در هنگام پخش موسیقی هم به مدت 18 ساعت انرژی را در خود نگه دارد.
 




sony xperia v - 16.JPGsony xperia v - 17.JPG
نمایشگر
 
نمایشگر گوشی هوشمند Xperia V سونی تصاویر را با کیفیت 720 پیکسل به نمایش می‌گذارد و اندازه آن 4.3 اینچ است. در حالی که نمایشگرهای امروزی با کیفیت بسیار بالا به دست کاربران می‌رسند، این کیفیت نمایشگر چندان مورد قبول کاربران نیست و البته باید گفت که در اندازه یک گوشی هوشمند متوسط قابل قبول است. سونی برای این نمایشگر از موتور تصویری Bravia استفاده کرده است که می‌تواند در هر اینچ مربع 342 پیکسل را به نمایش بگذارد.
 
سونی نمایشگر این گوشی هوشمند را به نسل دوم موتورهای تصویری Mobile BRAVIA مجهز کرده است که تصاویر را با کیفیت بالاتر و شفافیت بیشتر به نمایش می‌گذارد. باید توجه داشت، زمانی که تصاویر را با زاویه مستقیم در این گوشی هوشمند مشاهده می‌کنید کیفیت مناسبی دارند، اما به محض اینکه زاویه دید خود را تغییر دهید از کیفیت نمایشگر کاسته می‌شود و رنگ‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند.
 
به هر حال باید توجه داشت که کاربران در بیشتر مواقع از کیفیت نمایشگر Xperia V احساس رضایت می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که از آن ناراضی باشند.
 
sony xperia v - 1.JPG
 
برای این نمایشگر از استاندارد ماتریکس RGB استفاده شده است که بر اساس آن می‌توانید تفاوت کیفیت تصاویر را در عکس‌های زیر مشاهده کنید.
 
 
نسخه Ice Cream Sandwich اندروید
 
گوشی هوشمند Sony Xperia V مبتنی بر سیستم‌عامل Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich به دست کاربران می‌رسد که البته کاربران پس از خرید این محصول می‌توانند سیستم‌عامل را به نسخه Jelly Bean ارتقا دهند. اگر شما اطلاع چندانی از قابلیت‌های نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید گوشی حتما این مشخصات را برای هر یک از نسخه‌های سیستم‌عامل یاد شده دریابید.
 
گوشی هوشمند Xperia V سونی در صفحه نخست خود پنج بخش مجزا دارد که هیچ قابلیتی برای کم و زیاد کردن این پنل‌ها در نظر گرفته نشده است. علاوه بر کلیدهای حسی پایین نمایشگر شما پنج بخش مجزا در اختیار دارید که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارند. این پنل‌ها کار را برای کاربران آسان می‌کند و امکان استفاده سریع از برنامه‌های داخلی را فراهم می‌سازد. البته توجه داشته باشید که به جز این پنل‌ها شما می‌توانید آیکون‌ها و فولدرهای مورد نظر خود را هم در صفحه اصلی قرار دهید.
 
این محصول مانند گوشی‌های قدیمی‌تر سونی به شما امکان می‌دهد رنگ پس‌زمینه را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.
 
Close window Close window
 
صفحه اصلی گوشی قابلیتی با نام Overview ندارد و به همین خاطر شما نمی‌توانید با یک جست‌وجوی ساده به تمام ابزارهای داخلی گوشی دسترسی داشته باشید و حتما باید از پنل‌های یاد شده استفاده کنید. زمانی که کاربر هر یک از این پنل‌ها را باز می‌کند، ابزارها و قابلیت‌های داخلی آن‌ها نمایان می‌شود.
 
Close window
 
دفتر تلفن
 
بخش دفتر تلفن در گوشی هوشمند Xperia V اندکی با مدل‌های قبلی تفاوت دارد. در بخش پایین این دفتر تلفن یک نوار ابزار دیده می‌شود که شورت‌کات‌های مورد نظر شما، بخش‌های مورد نظر، شماره تماس‌ها و یک جست‌وجوگر ویژه در آن وجود دارد که با وارد کردن شماره تلفن یا نام افراد می‌توان از آن برای دسترسی سریع‌تر به فرد مورد نظر استفاده کرد.
 
Sony Xperia V Sony Xperia V Sony Xperia V
 
لیست شماره تلفن افراد در این گوشی می‌تواند بر اساس نام کوچک یا نام خانوادگی آن‌ها مرتب شود. برای جست‌وجو در شماره تلفن‌ها دو قابلیت متفاوت در نظر گرفته شه است: یک بخش جست‌وجوگر اختصاصی که شماره تلفن‌ یا نام افراد در آن وارد می‌شود و بخش دیگر لیست حروف انگلیسی در سمت راست نمایشگر است که کاربر با زدن حرف مورد نظر می‌تواند به صورت مستقیم وارد بخشی شود که شماره تلفن مدنظر او در بخش مذکور قرار دارد.
 
سیستم تلفنی هوشمند
 
گوشی هوشمند Xperia V به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند سیگنال‌های دریافتی را تقویت کند. در بخش میکروفون این گوشی هم سیستم حذف صداهای اضافی محیط در نظر گرفته شده است که کیفیت نهایی صدا را ارتقا می‌دهد.
 
بخش شماره‌گیری تماس‌ها در این گوشی به‌روز شده است. این بخش لیست آخرین تماس‌های برقرار شده را در اختیار شما می‌گذارد و تماس‌های بی‌پاسخ را هم به صورت مجزا در قسمت بالای نمایشگر نمایان می‌کند. زمانی که شما به واسطه صفحه‌کلید موجود در این بخش شروع به تایپ کردن می‌کنید، سیستم هوشمند به صورت خودکار عمل می‌کند تا شماره‌های تایپ شده را در لیست آخرین تماس‌های شما جست‌وجو کند و سریع‌تر شماره مورد نظر را در اختیار شما بگذارد. شما همچنین می‌توانید صفحه‌کلید را در این بخش مخفی کنید تا راحت‌تر در لیست شماره تلفن‌ها بگردید.
 
Close window
 
گوشی هوشمند Xperia V سونی به واسطه حسگرهای نوری و حسگرهای مجاورتی خود قادر است زمانی که گوشی را در کنار گوش خود قرار می‌دهید به صورت خودکار نمایشگر را خاموش کند تا انرژی کمتری در طول تماس‌های تلفنی مصرف شود.
 
سیستم پیام‌رسان و قابلیت‌های سازمانی
 
در این گوشی هوشمند برای ارسال پیامک‌های نوشتاری و پیام‌های تصویری(MMS) از استاندارد معمول استفاده شده است. هر یک از پیام‌های ارسال یا دریافت شده به عنوان یک بخش مجزا در سیستم پیام‌های فوری محسوب می‌شوند تا شما همه پیام‌های ارسالی و دریافتی از سوی کاربر مشخص را به صورت مجزا در اختیار داشته باشید. شما همچنین می‌توانید هر یک از پیام‌های رسیده را به صورت مجزا مدیریت کنید و برای آن از قابلیت‌های ارسال به فرد دیگر، کپی یا پاک کردن استفاده کنید. بخش پیام‌رسان این گوشی هوشمند شامل یک جست‌وجوگر مجزا هم می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.