اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 29, 2013
17:28 شنبه، 8ام تیرماه 1392
کد خبر: 55886

کلید اینترنتی توسعه

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : در حالی که جمعیت جهان رو به افزایش است، نیازهای افراد به استفاده از امکانات و خدمات مدرن ارتباطی هم بیشتر می‌شود. در این میان اما اینترنت بستری مهم و گسترده برای دسترسی مردم جهان به ارتباطات است و به همین علت هم در طول سال‌های گذشته میزان نفوذ اینترنت در کشورهای مختلف جهان به سرعت در حال افزایش است و هر روز به تعداد کاربران این شبکه جهانی افزوده می‌شود.
 
بر اساس آمارهای منتشر شده از طرف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، در حالی که در سال 1993 تنها ده میلیون نفر از مردم جهان به اینترنت دسترسی داشتند، این تعداد ظرف دو سال در سال 1995 به 670 میلیون نفر و در سال 2011 به 45/2 میلیارد نفر رسیده است. طبق این آمار، تخمین زده می‌شود که جمعیت جهان تا پایان سال 2013 به 1/7 میلیارد نفر برسد که از این تعداد 77 درصد در کشورهای توسعه یافته و 31 درصد در کشورهای در حال توسعه هستند.
در حقیقت با گذشت زمان میزان نفوذ اینترنت در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سرعت کندتری خواهد داشت و در مقابل دسترسی به اینترنت در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای واقع در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه با سرعت قابل ملاحظه‌ای رشد پیدا می‌کند. با توجه به این آمارمیزان نفوذ اینترنت در کشورهای مناطق مختلف آفریقا، آمریکا، کشورهای عربی، آسیا و اروپا به ترتیب به 16 درصد، 61 درصد، 38 درصد، 32 درصد و 75 درصد می‌رسد. 
این در حالی است که همزمان با افزایش سطح دسترسی مردم کشورهای مختلف به اینترنت، تقاضا برای دسترسی به اینترنت پرسرعت هم بیشتر و بیشتر می‌شود. در حقیقت افزایش سرعت اینترنت در کشورها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند رشد و توسعه آنها در بخش‌های مختلف داشته باشد. در همین راستا سه موسسه تحقیقاتی Analysys Mason، Tech4i2 و DG Connect به بررسی تاثیرات اجتماعی و اقتصادی دسترسی به اینترنت پر سرعت پرداخته‌اند. 
این تحقیقات نشان می‌دهد که اینترنت پر سرعت می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت جوامع به خصوص روستایی و محلی داشته باشد، به عنوان مثال ارائه اطلاعات و خدمات محلی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر زیادی بر سرعت انجام امور مختلف و البته مدرنیزه کردن آنها و ارائه امکانات و خدمات به روز برای افزایش رفاه عمومی داشته باشد. نمونه جالب در این مورد آمریکا است که براساس مطالعه‌ای در 2009 از میان کاربران اینترنت پر سرعت این کشور 80 درصد از اینترنت برای دیدن و خواندن اخبار محلی و کشوری استفاده می‌کردند و 79 درصد هم دست کم یک وب‌سایت محلی یا دولتی را بازدید کرده بودند.
علاوه بر اینها، دسترسی به اینترنت پرسرعت می‌تواند نقش تاثیر گذاری بر کاهش جرائم، افزایش قدرت واکنش نیروهای پلیس به وقوع جرائم، بهبود روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و بهبود توانایی ارگان‌ها و بخش‌های مرتبط دیگر برای واکنش در شرایط اضطراری داشته باشد. به طور کلی دسترسی به اینترنت پر سرعت مزایای زیادی برای ارتقای میزان توانایی خدمات عمومی و اجتماعی خواهد داشت به این ترتیب که بخش‌های مرتبط می‌توانند با استفاده از اینترنت پر سرعت به راحتی موارد دریافتی از سطح جامعه شامل متن‌ها، عکس‌ها یا فیلم‌ها را در حداقل زمان ممکن دریافت کرده و به اشتراک بگذارند تا امکان ارائه خدمات بهتر به خصوص در شرایط اضطراری را فراهم بیاورند. استفاده از اینترنت پر سرعت همچنین نقش مهمی در بهبود تحصیل، آموزش و مهارت‌آموزی در بزرگسالان و کودکان به عنوان مثال از طریق آموزش از راه دور و دسترسی آنلاین به اطلاعات آموزشی خواهد داشت. بررسی‌های مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که دسترسی به اینترنت پر سرعت امکان دانلود و آپلود سریع‌تر ویدئوها را برای برگزاری ویدئو کنفرانس‌های مربوط به کلاس‌های آموزش از راه دور و مجازی فراهم می‌آورد. در این مورد مدارس مجازی انگلستان نمونه خوبی هستند که از پهنای باند کافی و مناسب 2/19 مگابیت بر ثانیه‌ای برای برگزاری کلاس‌های آموزش از راه دور استفاده می‌کنند.
در این میان بهبود اقتصادی و افزایش اشتغالزایی یکی از ملموس‌ترین تاثیراتی است که دسترسی به اینترنت پر سرعت در کشورها می‌تواند داشته باشد. به صورت عمومی تاثیر افزایش نفوذ اینترنت پر سرعت بر بهبود شرایط اقتصادی و اشتغالزایی در هر کشور و جامعه‌ای نمود بیشتری نسبت به تاثیر آن بر بخش‌های کوچک‌تر جامعه خواهد داشت. بررسی‌های مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند دسترسی به اینترنت پر سرعت می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی آن جامعه داشته باشد و شاید مهم‌ترین تاثیر آن بر افزایش تولید ناخالص داخلی آن کشور باشد. این رشد از طریق سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها و گسترش دسترسی به اینترنت پر سرعت امکان پذیر خواهد بود. شش تحقیق مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که با هر میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در توسعه اینترنت پر سرعت در هر کشور به طور متوسط 9320 شغل مستقیم می‌تواند ایجاد شود. یک تحقیق انجام شده در این مورد توسط محققی به نام «نینا زرینچ» نشان می‌دهد که افزایش 10 درصدی میزان نفوذ اینترنت پر سرعت در هر کشور می‌تواند به افزایش 9/0 تا 5/1 درصدی تولید ناخالص ملی آن کشور منجر شود. از طرفی نمی‌توان از تاثیر دسترسی به اینترنت پر سرعت بر افزایش پس انداز افراد چشم پوشید که به طور عمده از طریق خرید آنلاین اجناس و خدمات مختلف به دست می‌آید. تحقیقات مختلف وجود رابطه مستقیم میان توسعه اینترنت پر سرعت و افزایش سطح درآمد افراد را تایید کرده‌اند. 
در نهایت این تحقیق اخیر که برای مرکز تحقیقات اتحادیه اروپا انجام شده است، نشان می‌دهد که به طور کلی استفاده از اینترنت پر سرعت نقش غیر قابل انکاری در بهبود کیفیت زندگی افراد و رفاه اجتماعی خواهد داشت که کمک به کاهش اتلاف وقت و انرژی، استفاده از خدمات و تسهیلات بهتر، تعاملات اجتماعی بهتر با دوستان و افراد خانواده و همراهی با روند رشد جهانی تنها مواردی از تاثیرات آن هستند.
از طرفی استفاده از اینترنت پر سرعت می‌تواند به کاهش هزینه‌های درمان و افزایش ارائه و ارتقای خدمات بهداشتی و اجتماعی هم کمک کند که درمان از راه دور و کنترل آنلاین بیماران یکی از بهترین روش‌های به کار گرفته در این زمینه هستند که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. مرکز راهبردی فناوری اطلاعات  آمریکا در سال 2007 تحقیقی در این زمینه انجام داد که نشان می‌داد کنترل آنلاین و از راه دور بیماران در این کشور می‌تواند در هر سال سودی در حدود 21 میلیارد دلار برای این کشور به همراه آورد.
 
شهری پیشرفته در قلب هلند
شهر «نوئنن» که در جنوب کشور هلند و حدود 10 کیلومتری شهر ایندهوون قرار دارد، در این تحقیق به عنوان نمونه‌ای از یک شهر پیشرفته با سطح دسترسی بالا به اینترنت پر سرعت معرفی شده است. میزان درآمد و تحصیلات مردم این شهر به طور عمومی بالاتر از متوسط کشور هلند است. این شهر تجربه اجرای اولین پروژه اجرا شده توسط ساکنان خود شهر را در اروپا دارد. پروژه دسترسی به اینترنت این شهر با نام OnsNet که به معنای شبکه ما است، در اواسط سال 2001 راه‌اندازی شد. هدف این طرح در ابتدا ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت و برقراری ارتباط ویدئویی و تصویری افراد مسن و ناتوان با پزشکان از خانه بوده است. برای اجرای این طرح وزارت امور اقتصادی هلند برای دسترسی هر خانه به این طرح 800 یورو سرمایه‌گذاری کرد و در نهایت میزان بودجه دولتی که برای اجرای این طرح اختصاص یافت به حدود 2/6 میلیون یورو رسید. البته بخش خصوصی هم برای اجرای این طرح و دسترسی هر خانه به اینترنت پر سرعت 15 یورو هزینه کرد و پیش‌بینی شد که زمان بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی حدود ده سال خواهد بود. حالا مردم این شهر برای دسترسی به اینترنتی با سرعت بین 100 تا 120 مگابیت در هر ثانیه در هر ماه حدود 67 یورو می‌پردازند.
 
کشوری با بیشترین کاربران اینترنت پر سرعت
ژاپن با استفاده از سه تکنولوژی مختلف دسترسی مردم این کشور به اینترنت پر سرعت را فراهم آورده است. این کشور در حال حاضر بیشترین تعداد کاربران اینترنت پر سرعت در جهان را دارد. این کشور در فاصله سال‌های 2000 تا 2009 دو تکنولوژی ADSL و FTTP را به کار گرفت و در نهایت در سال 2010 اینترنت پر سرعت کابلی را به خانه مردمش برد. این روند به رونق اقتصادی و افزایش سطح درآمد و رفاه عمومی مردم این کشور در سال‌های اخیر منجر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.