اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 2, 2013
12:23 سه شنبه، 11ام تیرماه 1392
کد خبر: 55934

در قشم چه خبر است؟

qeshm.JPG

این روزها قشم به یکی از کانون‌های توجه مدیران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است.
 
این جزیره جنوبی یک‌بار توسط محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تبدیل‌شدن به جهان‌شهر و بار دیگر از طرف محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برای تاسیس شهر الکترونیک پرسپولیس مورد توجه قرار می گیرد.
عمده درآمد و اشتغال در جزیره قشم به‌واسطه قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری و اقتصادی، مبتنی بر صادرات و واردات است، اما حالا وزیر ارتباطات قصد دارد پس از طرح ناموفق تبدیل جزیره کیش به شهر الکترونیکی ایران، حالا قشم را هدف قرار دهد.
 
این جزیره جنوبی یک‌بار توسط محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تبدیل‌شدن به جهان‌شهر و بار دیگر از طرف محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برای تاسیس شهر الکترونیک پرسپولیس مورد توجه قرار می گیرد.
 
نامی با اشاره به سابقه و توان فراوان ایران در گردشگری، پیش از این گفته بود: «با چند کشور برای عبور خط بزرگ اینترنت با حجم 5 تا 6 ترابایت، از منطقه آزاد قشم به توافق رسیده‌ایم و اکنون زمان آن است که به احداث «جهان‌شهرها» بیندیشیم تا مبادی عمده ورود علم، قدرت‌ و گردشگر به کشورمان بشوند.»
او با بیان اینکه جهان‌شهرها در کنار آب‌های آزاد ساخته می‌شوند، از قشم به‌عنوان یکی از مستعدترین نقاط کشور برای تحقق این مهم نام برد و وعده داد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های آینده توجه ویژه‌ای به امر توسعه گردشگری مبذول خواهد کرد.
پس از آن، محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در صحبت‌های تازه‌ای از تاسیس شهر الکترونیک پرسپولیس و شبکه تلویزیونی پرسپولیسTV سخن گفت و این اقدامات را در راستای الگوبرداری از باشگاه‌های مطرح خارجی، به‌منظور درآمدزایی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجارت بین‌الملل، پوشش اخبار و رویدادهای باشگاه پرسپولیس و ارائه خدمات ویژه به هواداران دانست.
این درخواست جدید که برای نخستین بار پای رویانیان را به حوزه فناوری باز کرده، از منظر قانونی قطعا نیاز به مجوزهایی خواهد داشت. محمدعلی فرقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات درباره چارچوب قانونی این برنامه جدید باشگاه پرسپولیس گفت: «آقای رویانیان دو درخواست برای اخذ پروانه اپراتوری «شهر الکترونیک پرسپولیس در قشم» و اخذ پروانه اپراتوری «نسل چهارم تلفن همراه» به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده‌ است.»
او افزود: «به دلیل اینکه او می‌خواهد در شهر الکترونیک پرسپولیس یعنی جزیره قشم کار اقتصادی انجام دهند و سرویس ارائه کنند، نیازمند اخذ مجوز از رگولاتوری هستند.»
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «تاکنون تجربه‌ای در کشور به‌عنوان مجوز اپراتوری شهر الکترونیک با چنین وسعت و گستردگی و با اهداف اقتصادی وجود نداشته و به همین دلیل این درخواست برای طرح و بررسی موضوع به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات فرستاده خواهد شد.»
او افزود: «در زمان صدور یک پروانه اپراتوری، موضوعاتی از جمله شرح خدمات، منطقه جغرافیایی، سرویس، تکالیف و دوره حفاظت از سرمایه پیش‌بینی و در پروانه قید می‌شود که این موارد در مورد پروانه شهر الکترونیک نیز باید بررسی شود.»
فرقانی، پاسخ درخواست این باشگاه برای ایجاد شهر الکترونیک پرسپولیس در قشم را وابسته به نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دانست و گفت: «در پاسخ به درخواست اخذ پروانه نسل چهارم نیز با توجه به اینکه پیش از این پروانه FTTX (اپراتور چهارم، اپراتور فیبر نوری) به شرکت ایرانیان‌نت واگذار شده و مدت دوره حفاظت این پروانه پنج سال است، آنها را به شرکت ایرانیان‌نت ارجاع داده‌ایم که با جلب رضایت ایرانیان‌نت بخشی از کار این اپراتور را به صورت کارگزاری در قشم انجام دهند و با توجه به دوره حفاظت پنج‌ساله اپراتور فیبر نوری، پروانه جدیدی در این زمینه برای پرسپولیس صادر نخواهد شد.»
با این تفاسیر بعد از برنامه‌های مفصلی که درباره تبدیل کیش به شهر الکترونیکی وجود داشت، حالا با تصمیم‌های عجولانه قرار است برای تبدیل شدن قشم به شهر الکترونیکی تصمیم‌گیری شود؛ اقداماتی که درصورت برنامه‌ریزی ناصحیح به بافت سنتی اقتصاد منطقه صدمه خواهد زد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.