امنیت

فناوری اطلاعات

July 2, 2013
12:32 سه شنبه، 11ام تیرماه 1392
کد خبر: 55938

دستاوردهای بزرگی از مرکز ماهر در راه است

مرکز امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) برای نخستین بار در سال 87 و با هدف ارتقای امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور ایجاد شد که با راه‌اندازی این مرکز دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در حوزه تامین امنیت مجازی کشور به دست آمد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، علی حکیم‌جوادی رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به  ایجاد سامانه تعاملی اطلاع رسانی ایمن مرکز ماهر با عضویت 320 نماینده در سطح کلیه دستگاه های اجرایی گفت:  از زمان راه‌اندازی این مرکز تا کنون بیش از 30 هزار آدرس آلوده به بدافزار و بالغ بر 5 هزار و 446 بدافزار در آزمایشگاه تحلیل شناسایی شد و متعاقباً دستورالعمل‌ها و راهنمای پاک سازی این بدافزارها به حوزه های ذینفع ابلاغ شد.
 
وی ایجاد مرکز تخصصی واکنش به حوادث رایانه ای و مرتبط با بدافزار در محیط های صنعتی و ایجاد شبکه ارتباط امن و سریع مرکز ماهر  با 10 نقطه حساس در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده ذیل مرکز ماهر عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار در این مرکز همچنین گروه‌های رصد آسیب پذیری‌ها و پشتیبانی و مشاوره در زمینه نرم افزارهای کاربردی تحت وب و غیر وب ایجاد شد که این این گروه‌ها تهیه و توسعه مستمر بانک جامع بدافزارها و شناسایی و پیگیری در خصوص جرایم اینترنتی از قبیل فیشینگ را بر عهده داشتند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژه به حضور بخش خصوصی در حوزه امنیت مجازی کشور را از دیگر اهداف این مرکز عنوان کرد و افزود: صدور 6 پروانه فعالیت برای بخش خصوص در زمینه مشاوره در نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات، صدور 8 پروانه فعالیت برای بخش خصوص در زمینه آموزش در نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در مرکز ماهر است.
 
حکیم‌جوادی گفت: مرکز ماهر نهادی نوپا محسوب می‌شود که هم اکنون با وجود درگیر بودن برای بسترسازی و ایجاد سازوکار لازم برای عمل در حوزه فضای مجازی کشور توانسته دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
 
وی ادامه داد: این مرکز در آستانه بلوغ بوده و برنامه‌های کلان زیادی را در دستور کار دارد که با تداوم وضع موجود در سال‌های آتی شاهد اخبار بزرگی از دستاوردهای مرکز ماهر خواهیم بود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.