اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 3, 2013
11:34 چهارشنبه، 12ام تیرماه 1392
کد خبر: 55957

را‌ه‌اندازی IDCهای استانی در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات

استان قم با اعتباری بالغ بر هفتاد میلیارد ریال مالک سومین دیتاسنتر استانی کشور شد.
 
به گزارش عصر ارتباط، پیش از این دیتاسنترهای استان‌های بوشهر و خوزستان راه‌اندازی شده بودند و پنج‌شنبه گذشته نیز دیتاسنتر قم به جمع دیتاسنترهای فعال و درحال سرویس‌دهی استانی افزوده شد. به‌زودی نیز مراکز داده استان‌های همدان، فارس، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی نیز به مراکز دیگر افزوده می‌شوند.
میزبانی صفحات وب تحت ویندوز و لینوکس، میزبانی پست الکترونیکی، اجاره سرور اختصاصی، اجاره مرکز داده مجازی مبتنی بر رایانش ابری و اجاره فضا از جمله خدماتی است که این مراکز به متقاضیان ارائه می‌دهند.
در قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه در بخش علم و فناوری و مطابق بند الف ماده 46 این قانون، به‌منظور بسط خدمات دولت الکترونیکی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور اقدام کند.
تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند ضمن اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی خود، اطلاعات خود را در مراکز داده داخلی با رعایت مقررات امنیتی و استانداردهای لازم، نگهداری و به‌روز کنند.
بر همین اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران، اقدامات لازم برای ایجاد مراکز داده در تمامی استان‌های کشور را آغاز کرده که در 18 استان کشور عملیات اجرایی این مراکز در حال انجام است. در این راستا شبکه گسترده‌ای با هدف ارائه سرویس به ذی‌نفعان شبکه به صورت رایانش ابری پیاده‌سازی می‌شود. همچنین وزارت ارتباطات با توجه به مطالعات تطبیقی در زمینه تعداد مراکز داده و میزان نرخ نفوذ ارتباطات، به‌خصوص اینترنت در سایر کشورها، آگاهی دارد که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت نیاز به راه‌اندازی مراکز داده افزایش می‌یابد.
درحال حاضر بسیاری از طرح‌های ارائه خدمات الکترونیکی، به مراکز داده به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی خود نیازمندند که همین امر موجب توجه بسیاری از سازمان‌های دولتی به ایجاد مراکز داده شده است.
علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران که اجرای شبکه ملی اطلاعات را طبق ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه و در زیرمجموعه آن دیتاسنترهای استانی را بر عهده دارد، دراین باره گفت: «استان قم، سومین استانی است که به دیتاسنتر استانی مجهز می‌شود و ویژگی‌های این استان شامل تولید محتوای غنی و پیاده‌سازی دولت الکترونیکی با استفاده از شبکه مترواترنت قم، ضرورت راه‌اندازی یک مرکز داده در این استان را ایجاب می‌کرد.»
او افزود: «راه‌اندازی این مرکز کمک می‌کند هم زیرساخت شبکه و هم دیتای استان قم تحت پوشش قرار بگیرد و از سوی دیگر موجب رونق کسب‌و‌کار و پیاده‌سازی دولت الکترونیکی نیز می‌شود.»
حکیم‌جوادی، راه‌اندازی دیتاسنترهای استانی را در راستای مصوبه شورای‌عالی فناوری اطلاعات برای اجرای احکام ماده 46 قانون برنامه پنجم در قالب شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: «توزیع دیتاسنترها در استان‌های مختلف کشور موجب تمرکززدایی و توزیع مناسب ترافیک در نقاط مختلف می‌شود.»
او با اشاره به اینکه ایده نهایی تشکیل دیتاسنترهای استانی، شکل‌گیری آنها بر اساس رایانش ابری است، افزود: «با این روند در کنار دیتاسنتر ملی، یک شبکه یکپارچه توزیع‌شده‌ای را با دیتاسنترهای استانی ایجاد می‌کنیم.»
وجود محتوای متنوع و بسیار زیاد در استان قم نظیر محتواهای تصویری و نوشتاری، مانند دروس مراجع و اساتید حوزه، تفاسیر قرآنی و سایر محتواها در این استان، ضرورت ایجاد مرکز داده را با توجه به ظرفیت‌های این استان نمایان ساخته است. نگهداری این محتواها در این مرکز علاوه بر اینکه امکان دسترسی طلاب حوزه‌های علمیه قم به مطالب آموزشی را به صورت شبانه‌روزی و روی رایانه شخصی فراهم می‌کند، امکان استفاده از این محتواها برای سایر مردم و طلاب سراسر کشور نیز مهیا می‌شود.مراکز داده استانی با استفاده از پهنای باند ارتباطی وسیع و پشتیبانی و نگهداری حرفه‌ای و تمام‌وقت، به ارائه انواع خدمات مرتبط با اطلاعات و داده از قبیل میزبانی خدمات ذخیره، نگهداری و بازیابی اطلاعات و خدمات رایانش ابری می‌پردازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.