فناوری اطلاعات

July 3, 2013
11:35 چهارشنبه، 12ام تیرماه 1392
کد خبر: 55958

شورای‌عالی فضای مجازی نمی‌تواند اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را بگیرد

شورای‌عالی فضای مجازی نمی‌تواند اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را سلب کند.
 
به گزارش عصر ارتباط، محمدرضا عارف، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی برای انتقال اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به شورای‌عالی فضای مجازی، گفت: «یک شورا نمی‌تواند اختیارات یک شورای دیگر را بگیرد.»
 
او افزود: «هر دوی شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی هم‌عرض یکدیگرند و درصورتی‌که قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، حتما باید پیشنهاد آن از سوی مقام معظم رهبری ارائه شود.»
عارف گفت: «هر دوی این شوراها منصوب ایشان هستند و وظایف و اختیارات آنها نیز با هم فرق دارد و نمی‌توانند در مورد وظایف و اختیارات یکدیگر تصمیم‌گیری کنند.»
او انتقال شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به زیرمجموعه کمیسیون عالی ارتقای محتوای فضای مجازی را ممکن دانست و افزود: «چون رییس هر دوی این شوراها رئیس‌جمهور است، انتقال و تصمیم‌گیری در مورد زیرشوراها یا کمیته‌ها از سوی او امکان‌پذیر است، اما تصمیم‌گیری درباره وظایف و اختیارات شوراهای عالی، از اختیارات مقام معظم رهبری است.»
 
شورای‌عالی فضای مجازی در دهمین جلسه خود تصویب کرد از تاریخ تصویب کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور، وظایف، اختیارات و فعالیت‌های دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و تمامی شوراها و نهادهای تابع آن، در حوزه ساماندهی محتوای فضای مجازی، به مرکز ملی فضای مجازی منتقل شود.
 
در این مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، این کار با هدایت کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی انجام خواهد شد.
بر اساس شرح وظایف و اختیارات و اعضای کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور، تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌های کلان حمایت از تولید محتوای فضای مجازی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات متنوع و مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، برای تصویب در شورای‌عالی و تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چهارچوب مصوبات شورای‌عالی، از جمله وظایف این کمیسیون است.
این درحالی است که شورای‌عالی فضای مجازی از زمان تصویب انتقال وظایف، اختیارات و فعالیت‌های دبیرخانه شورای‌عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی در زیرمجموعه مرکز ملی فضای مجازی به‌دنبال کسب موافقت محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و هنوز این تغییرات اجرایی نشده است.
 
با توجه به اینکه این انتقال بدون اطلاع، موافقت و تصویب شورای انقلاب فرهنگی و بر اساس حکم مقام معظم رهبری درخصوص تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی و اختیارات آن بوده است، هنوز مراحل کسب رضایت‌نامه از دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را که عضو شورای‌عالی فضای مجازی نیست، پشت سر می‌گذارد.
جعفر بلوک‌آذری، مشاور و مدیرکل حوزه ریاست مرکز ملی فضای مجازی، مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی در این خصوص را لازم‌الاجرا دانست و گفت: «بعد از این مصوبه، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دیگر در حوزه سایبری فعالیت نمی‌کند.»
او افزود: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از زمان اتخاذ این تصمیم، مصوبه جدیدی داشته و رعایت کرده است.»
بلوک‌آذری با اشاره به اینکه در حوزه فضای مجازی، از این پس شورای‌عالی فضای مجازی باید تصمیم‌گیری کند، گفت: «درخصوص انتقال شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به کمیسیون عالی ارتقای محتوای مجازی که بر اساس اعلام داوطلبانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی نیز صورت گرفته، مکاتباتی با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و مستنداتی نیز خواسته شده و جواب‌هایی هم داده‌اند، اما درخصوص کلیت موضوع از زمانی که شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل شد، مقرر گشت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دیگر در این حوزه فعالیت نکند.»
 
او با اشاره به وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: «وظایف این شورا بسیار زیاد است و فرهنگ حوزه وسیعی شامل فضای مجازی و حقیقی را تشکیل می‌دهد که با تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، فعالیت‌های ICT در کشور متمرکز می‌شوند.»
انتقال شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به کمیسیون عالی ارتقای محتوای فضای مجازی درحالی در شورای‌عالی فضای مجازی تصویب شده که در لایحه بودجه سال 92، ردیف بودجه آن همچنان در زیرمجموعه ردیف بودجه‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و در زیرمجموعه مرکز ملی فضای مجازی در‌نظر گرفته نشده است.
دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در سال 1377 فعالیت خود را به‌عنوان یکی از نهادهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرد و توانست در طول این مدت به کمک اختیارات تفویض‌شده و همکاری نهادهای دولتی و خصوصی، بسیاری از پروژه‌های حیاتی کشور را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغازکرده و به ثمر برساند. طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات (تکفا) نقطه عطف فعالیت‌های این شورا برای افزایش ضریب نفوذ کاربری فناوری اطلاعات در کشور بود و پس از آن فعالیت‌هایش به حاشیه کشیده شد.
وظایف دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در تیر‌ماه سال 1384 بر اساس مصوبه شماره 565 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصلاح، تصویب و جایگزین آیین‌نامه مصوب سال 1377 شد و بر اساس ماده‌1 آیین‌نامه آن‌، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به‌منظور سیاست‌گذاری در امر اطلاع‌رسانی و هدایت شبکه‌ها و مراکز اطلاعاتی و هماهنگی فعالیت آنها و تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت در زمینه تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اطلاع‌رسانی در قالب نظام اطلاع‌رسانی کشور ادامه کار داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.