اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 3, 2013
20:50 چهارشنبه، 12ام تیرماه 1392
کد خبر: 55969

ماجرای حذف آرشیو کاربران بلاگفا چه بود؟!

طی هفته‌های گذشته برخی کاربران بلاگفا با مشکل مواجه شده و آرشیو چندین ساله وبلاگ آن‌ها حذف شده است. مدیر عامل بلاگفا در این باره می‌گوید: این مشکل تنها برای تعداد محدودی از کاربران ایجاد شده و در موارد متعدد این امکان وجود دارد که مطالب این افراد بازگردانده شود.
 
 
گشت و گذاری در دنیای وبلاگ‌ها گویای آن است که طی هفته‌های گذشته وبلاگ‌های قدیمی و معتبر متعددی دچار مشکل شده و بخش بایگانی آن‌ها بدون علت مشخصی حذف شده است. به عنوان مثال یک کارشناسان ارشد رشته تاریخ بر روی وبلاگ خود اینگونه آورده است که:‌«ضمن عذرخواهی از بازدیدکنندگان محترم این وبلاگ ؛به اطلاع می رساند که بایگانی این وبلاگ بدون هیچ علت مشخصی به طور کامل حذف شده است. از مسوولان محترم سایت بلاگفا به وسیله ایمیل در این مورد درخواست توضیح کرده‌ام.امیدوارم این مشکل به زودی حل شود.»
 
یکی از اساتید رشته ارتباطات و جامعه‌شناسی هم از دیگر افرادی است که دچار این مشکل شده و حتی در پست جدیدی که برروی وبلاگ خود گذاشته این موضوع را باعث بی‌حوصله شدن خود دانسته است. افراد دیگری هم هستند که طی این مدت با این مشکل مواجه شده و به شیوه‌های مختلف تلاش در پیگیری این موضوع دارند.
 
البته باید توجه داشت که حذف وبلاگی صرفا به این موضوع مربوط نمی‌شود و از گذشته هم مرسوم بوده که گاه برخی وبلاگ‌ها به دلایل خاص از دسترس خارج شده‌ و به عنوان مثال وبلاگشان به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود می‌شود. در چنین مواردی مدیریت بلاگفا این توضیح را برروی صفحه این وبلاگ‌ها قرار می دهد که «با سلام خدمت بازدیدکنندگان و اعضای بلاگفا؛ این وبلاگ به دلیل رعایت نکردن اصول اخلاقی حذف می‌باشد.»
 
اگرچه حذف شدن وبلاگ‌هایی از این دست به هر حال با نوعی توجیه و دلیل همراه است و نمی توان به آن خرده گرفت اما حذف آرشیو برخی کاربران که سالهاست در فضای وبلاگی فعالیت دارند و برخی از آنها افراد تحصیلکرده‌ای و متخصصانی هستند که سالهاست در این فضا به انتقال تجربیات خود و گفت‌وگو با مخاطبانشان پرداخته و حتی به بیان موضوعاتی کاملا علمی، ادبی و اجتماعی پرداخته‌اند و حال حذف آرشیو این افراد این سوال را به ذهن می‌رساند که چه مشکلی وجود داشته که به یک باره و بدون دلیل مشخصی آرشیو این افراد حذف می شود؟!
 
علیرضا شیرازی – مدیر بلاگفا – در گفت‌وگویی با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و با بیان اینکه مشکل فنی باعث این اتفاق شده بر این نکته تاکید می کند که تنها عده‌ای بسیار کم از کاربران بلاگفا دچار این مشکل شده‌اند و این مساله از طریق ای‌میل به اطلاع این کاربران رسیده و حتی به آنها اعلام شده است در صورتی که پست جدیدی بر روی وبلاگ خود قرار نداده باشند امکان بازگشت 70 درصد آرشیو آنها وجود دارد.
 
مدیر بلاگفا توضیحات دیگری نیز در این زمینه ارائه کرد اما قرار بر آن بود که پیش از انتشار این مصاحبه، مطلب نهایی با وی چک شود اما طی روزهای گذشته با وجود تماس‌های مختلف، خبرنگار ایسنا موفق به چک کردن این مصاحبه نشد و به همین دلیل متن کامل این مصاحبه در این گزارش منتشر نشده و تنها به ذکر چند جمله از توضیحات علیرضا شیرازی در این زمینه بسنده شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.