اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

July 7, 2013
14:41 یکشنبه، 16ام تیرماه 1392
کد خبر: 56035

معرفی فناوری NFC

تصور کنید هنگام پیاده شدن از اتوبوس‌ به جای اینکه به دنبال کارتتان باشید تا آن را به دستگاه کارت خوان نزدیک کنید، از موبایل خود استفاده می‌کنید.
 
 
یکی از فناوری‌هایی که امروز در سراسر جهان باعث راحت‌تر شدن فعالیت‌های کاربران شده NFC نام دارد؛ این عبارت به معنای ارتباط میدانی با بُرد کوتاه است و کاربرد آن تنها در تلفن‌های همراه امروزی نیست.
 
این فناوری این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند از فاصله‌ای کوتاه اطلاعات را بصورت کد شده و امن با دستگاه‌های ان اف سی خوان تبادل کند. مهم‌ترین کاربرد آن در کیف پول الکترونیکی است. کیف پول‌های الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که کاربر با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در آن‌ها می‌تواند در پرداخت‌های الکترونیکی از آن‌ها استفاده کند.
 
البته با پیشرفت‌های که در دنیای تلفن‌های هوشمند رخ داده است، این تکنولوژی در گوشی‌های امروزی در نظر گرفته شده است. طرز کار آن در گوشی‌های امروزی این گونه است که برای مثال فرد اطلاعات کارت بانکی را در موبایل خود وارد کرده و با نزدیک کردن آن به دستگاه «ان اف سی» خوان اتوبوس‌ از تلفن همراه خود به جای کارت اتوبوس استفاده می‌کند.
 
تکنولوژی NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ساخته شده که به یک دستگاه الکترونیکی این امکان را می‌دهد تا به دستگاه الکترونیکی دیگر امواج رادیویی ارسال کند و بعد از اینکه هر دو دستگاه یکدیگر را شناسایی کردند، تبادل اطلاعات صورت گیرد.
 
اما برای اینکه بتوان از این فناوری استفاده کرد حتما نیازی به گوشی‌های مجهز به تکنولوژی ان اف سی نیست. کاربرانی که گوشی‌های آن‌ها این تکنولوژی را ندارد می‌توانند با استفاده از برچسب‌های ان اف سی و یا سیم‌کارت‌هایی که به این تکنولوژی مجهز هستند از این تکنولوژی استفاده کنند.
 
خبر خوبی که می‌تواند کمی امیدوار کننده باشد اینجاست که بعضی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران در حال ارائه این تکنولوژی هستند و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد راه‌اندازی این تکنولوژی در کشور باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.