امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 7, 2013
16:16 یکشنبه، 16ام تیرماه 1392
کد خبر: 56046

دبیرشورایعالی فضای مجازی: تلاش ۹ هزار سایت برای برهم زدن فضای انتخابات؛ ۳۶۰ میلیون مطلب تحریک‌آمیز نوشته شد

بهابادی1رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در ایام انتخابات بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ سایت و پایگاه علیه نظام و راجع به موضوع انتخابات فعالیت کردند و در مجموع نزدیک به ۳۶۰ میلیون مطلب برای برهم زدن انتخابات نوشته شد.
 
مهدی اخوان بهابادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به "در این دوره از انتخابات (ریاست جمهوری) به هیچ وجه قطعی پیامک را حتی در روز برگزاری انتخابات نداشتیم" اظهار کرد: خود اینترنت نیز در روز برگزاری انتخابات قطع نشد که البته برخی از غربی‌ها ابراز تعجب کردند که چه اتفاقی افتاده است.
وی ادامه داد: همین برخورد باعث شد که انتخابات پرشورتر برگزار شود چرا که مردم بیشتر با هم تماس می‌گرفتند و تهییج و تشویق به حضور در انتخابات می‌کردند و این (مشارکت حداکثری) برای ما یک اصل بود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی سرویس‌های ارتباطی علی‌رغم ماهیت‌شان که می‌توانستند تنش‌زا باشند، قطع نشد، گفت: دلیل اینکه در این انتخابات شاهد قطع پیامک یا اینترنت نبودیم این بود که از ماه‌ها قبل تدابیر امنیتی و فنی لازم اندیشیده شده بود تا با نزدیکی به انتخابات، خدای ناکرده فضا ملتهب نشود و شاهد تکرار وقایع تلخ سال 88 نباشیم و ضمناً مردم هم بتوانند فعالیت‌های روزمره‌شان را داشته باشند و به موضوعات این حوزه نیز رسیدگی کنند.
وی افزود: این دوره نشان داده شد که با مدیریت و تدبیر می‌شود انتخاباتی پرشور و با مشارکت تمام سلیقه‌های سیاسی کشور و به‌دور از التهاب داشت؛ شور و شوق انتخابات همه‌جا وجود داشت و مردم پیگیر موضوع انتخابات بودند و علاوه بر آن ناهنجاری‌ها را هم نداشتیم که یکی از دلایل آن، مدیریت فضای مجازی کشور بود.
او ابراز کرد: در این دوره سیاست بر این بود که استفاده حداکثری از فضای مجازی برای تمام سلیقه‌های سیاسی داخل نظام به‌صورت برابر بدون هیچ‌گونه محدودیتی وجود داشته باشد ولی از طرفی دیگر به هیچ وجه اجازه فعالیت به معاندین و بدخواهان نظام در فضای مجازی داده نشود.
بهابادی درباره برداشتش از چنین اقداماتی، معتقد است برداشت آنان نیز طبق گفته رئیس جمهور منتخب این است که فضای مجازی نقشی جدی را این دوره در انتخابات بازی کرد و تجربه خوبی در عین گران‌بها بودن برای نظام به ارمغان آورد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: باید بدانیم که دو تفکر تند و افراطی درباره فضای مجازی در داخل کشور وجود دارد؛ یکی از این تفکرات با تهدید دانستن فضای مجازی به‌دنبال برخورد سلبی با آن است؛ تفکر دیگر می‌گوید این فضا فرصت است و بدون هیچ محدودیتی باید در اختیار همگان باشد.
او ادامه داد: نتیجه این دو تفکر به‌ضرر نظام است و در این دوره سعی شد که حد وسط انتخاب شود و همین عمل هم در کل اتفاق افتاد و ثابت شد افرادی که تنگ‌نظرانه به فضای مجازی نگاه می‌کردند و معتقد بودند اگر فضا برای تمام سلیقه‌های سیاسی باز باشد، نظام با تهدید مواجه می‌شود، دقیقاً عکس این موضوع اتفاق افتاد و واضح شد که بین سلیقه‌های سیاسی داخل نظام و معاندین خارج نظام فاصله و مرز وجود دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که افزایش تهدیدات سایبری یا فعالیت‌های معاندین در این دوره تا چه اندازه بود، اذعان کرد: برخی عنوان می‌کنند که در این دوره انتخابات آرامی داشتیم و این به‌دلیل عدم فشار دشمنان نظام در این دوره بوده است، در حالی که اصلاً این موضوع صحت ندارد و فعالیتی که بدخواهان نظام برای برهم زدن فضای آرامش انتخابات انجام دادند نسبت به دوره قبل ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده بود.
بهابادی یادآور شد: در این ایام بیش از 9 هزار و 600 سایت و پایگاه، علیه نظام و راجع به موضوع انتخابات فعالیت می‌کردند و در مجموع نزدیک به 360 میلیون مطلب برای برهم زدن انتخابات نوشته شد که با تدبیر مناسب اجازه فعالیت به این معاندین داده نشد.
وی افزود: ما در شرایطی حرکت کردیم که کاندیدهای مختلف با هر طرز تفکری اجازه فعالیت کافی در فضای مجازی داشتند ولی مانع تحت تأثیر قرار دادن فضای مجازی کشور از طرف معاندین نظام شدیم.
او در پایان گفت: انواع اقدامات را برای حفظ و حراست از فضای مجازی در این دوره از انتخابات داشتیم و صرفاً بحث پالایش مد نظر نبوده و با برخی موضوعات، هوشمندانه برخورد شد و آسیب‌ها به حداقل کاهش یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.