سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 8, 2013
11:07 دوشنبه، 17ام تیرماه 1392
کد خبر: 56052

تغییر مد در دنیای کامپیوترهای شخصی

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : اولین گوشی موبایل آی‌فون در روز بیست و نهم ماه ژوئن سال 2007 در بازار عرضه شد و به فروش رسید. «تام سان» آن زمان را به خوبی به خاطر می‌آورد، چون شرکت TPK که او در آن زمان مدیر عامل آن بود درست از چهار هفته قبل از آن تاریخ کار ساخت و تولید نمایشگرهای لمسی برای گجت‌ها و محصولات دیجیتال شخصی اپل را آغاز کرده بود. 
 
تام سان حالا پیش بینی می‌کند که در سال جاری میلادی 2/1 میلیارد دستگاه گوشی موبایل در جهان با نمایشگرهای لمسی طراحی و تولید شوند. 
آی‌پد هم با ورودش به بازار بخش جدیدی به نام تبلت‌ها را ایجاد کرد که دستگاه‌هایی صد در صد لمسی هستند و به این ترتیب نیاز به نمایشگرهای لمسی دارند. 
حدود یک ماه پیش در نمایشگاه سالانه Computex که در تایوان برگزار شده بود، شرکت TPK در غرفه‌اش با افتخار جدیدترین کامپیوترهای شخصی چند منظوره یا All-in-One و نوت بوک‌ها را به نمایش گذاشت. این در حالی بود که تام سان مدیر عامل این شرکت درباره محصولات دیگری از دوربین‌های دیجیتال گرفته تا خودروهای الکترونیکی صحبت می‌کرد و رقبا را به رقابت می‌طلبید. از نظر او بسیاری از شرکت‌ها راه شرکت بزرگ Tesla را که تولیدکننده خودروهای الکترونیکی است و در جدیدترین مدل S خودش یک نمایشگر بزرگ 17 اینچی را تعبیه کرده است، دنبال می‌کنند.
 
مرکزی برای ساخت محصولات تکنولوژی 
کشور تایوان که زمانی به خاطر تولید اسباب بازی‌های جالب برای کودکان و حتی انواع چتر در جهان شناخته می‌شد، حالا مدت زیادی است که به مرکزی برای تولید و ساخت محصولات تکنولوژی تبدیل شده است. این کشور نمونه‌های خاصی از استراتژی‌های صنعتی موفق را به خصوص در زمینه سخت افزار ارائه می‌کند. این کشور در سال 1973 موسسه تحقیقات تکنولوژی و صنعتی را با نام ITRI تاسیس و راه اندازی کرد تا صنعت تکنولوژی این کشور را توسعه بدهد. این موسسه تحقیقاتی کارش را با  پردازنده‌های نیمه رسانا آغاز کرد و سعی کرد تکنولوژی قدیمی پردازنده‌های شرکت آمریکایی RCA را در سال 1976 تغییر بدهد. موسسه تحقیقاتی ITRI در سال 1983 تعدادی از کامپیوترهای شخصی شرکت IBM را تولید کرد. هفت سال بعد این موسسه اتحادی را میان شرکت‌های تولید کننده کامپیوترهای شخصی و نوت بوک‌ها تشکیل داد. به این ترتیب بود که در این زمان صنعت تکنولوژی و ارتباطات یک‌سوم تولید ناخالص داخلی تایوان را تشکیل می‌داد.
این جزیره کوچک به تدریج حاکمیت تجارت نوت بوک جهان را به دست گرفت، تا جایی که موسسه تحقیقاتی MIC این کشور اعلام کرده است که شرکت‌های تایوانی 89 درصد از نوت بوک‌ها و 46 درصد از کامپیوترهای رومیزی جهان را می‌سازند. این شرکت‌ها در این سال‌ها به طور عمده از نیروی کار چینی استفاده می‌کنند تا جایی که 94 درصد از تولیدات کامپیوتری تایوان توسط چینی‌ها ساخته می‌شود. این در حالی است که تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در سرتاسر جهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است و طبق آمارهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در یک سال منتهی به فصل اول سال 2013 کاهش 9/13 درصدی داشته است. در واقع این روزها کاربران در نقاط مختلف جهان ترجیح می‌دهند به جای کامپیوترهای شخصی، تبلت یا موبایل هوشمند بخرند. 
 
تغییر سلیقه بازار
ورود دستگاه‌های دیجیتال شخصی و قابل حمل به بازار و استقبال گسترده کاربران در سرتاسر جهان از آنها همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، اما کامپیوترهای شخصی بیشترین تاثیر را از این جریان گرفته‌اند و رو به زوال گذاشته‌اند. به این ترتیب است که دوره بعد از کامپیوترهای شخصی آغاز شده است و موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها به سرعت در شرف پشت سر گذاشتن کامپیوترهای رومیزی قدیمی و نوت‌بوک‌ها هستند. برای بعضی از شرکت‌های تایوانی اما این تغییر مد در بازار محصولات کامپیوتری یک نعمت و اتفاق خوب بوده است. یکی از این شرکت‌ها، شرکت TPK است که با وجود کاهش نسبی فروش در فصل دوم به خاطر کمتر بودن تقاضا برای خرید نوت بوک‌های صفحه لمسی نسبت به پیش بینی‌های انجام شده، همچنان به بازار امیدوار است. این شرکت همچنان در زمینه تولید و ساخت نمایشگرهای لمسی فعالیت می‌کند.
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company یا TSMC هم یکی دیگر از این شرکت‌های خوش بین به آینده و یک تولید کننده تراشه‌های کامپیوتری منشعب شده از موسسه تحقیقاتی ITRI در سال 1987 است. این شرکت تراشه‌های کامپیوتری را برای شرکت‌های طراح و تولید کننده‌ می‌سازد که Qualcomm که یک شرکت آمریکایی تولیدکننده پردازنده‌های اصلی برای اغلب موبایل‌های هوشمند است و MediaTek شرکتی در شمال تایوان که در سال 2012 بیش از 110 میلیون چیپ ست برای موبایل‌های هوشمند فروخته است از آن جمله هستند. 
این تغییر برای شرکت‌هایی که موفقیت‌شان را بر تجارت کامپیوترهای شخصی پایه گذاری کرده‌اند، آزمون سخت‌تری خواهد بود. تایوان در حال حاضر دو شرکت بزرگ تولیدکننده کامپیوترهای شخصی جهان یعنی Acer و ASUSTek را که در فهرست پنج برند برتر جهان قرار دارند، در خودش دارد. با این حال اما بازار کامپیوترهای شخصی بسیار بزرگ‌تر از این دو شرکت و حوزه فعالیت‌شان است. این بازار در تایوان اغلب سازندگان قطعات اصلی (ODM) بی نام و نشان را شامل می‌شود که محصولاتی برای شرکت‌های بزرگ و شناخته شده مانند HP، Dell، Lenovo و حتی Acer و ASUSTek را می‌سازند و تولید می‌کنند. شرکت Quanta در این کشور برترین سازنده نوت بوک و پیشرو بازار است و به دنبال آن شرکت‌هایی مانند Compal، Wistron (که در اصل زیر مجموعه‌ای از شرکت Acer است)، Pegatron (که زمانی زیرمجموعه شرکت ASUSTek بود) و Inventec قرار دارند و در این بازار فعالیت می‌کنند. شرکت Hon Hai هم یکی از این سازندگان است که بیشتر با نام Foxconn و به خاطر تولید محصولات دیجیتال شخصی شرکت اپل مانند آی‌پد و آی‌فون در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت محصولات دیگری را هم تولید می‌کند و می‌سازد و درآمد آن تقریبا چهار برابر شرکت Quanta است.
با این همه اما این شرکت‌ها در سال‌های اخیر و با افزایش تقاضا برای خرید تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در بازارهای جهانی، شاهد کاهش نسبی درآمدهای خودشان بوده‌اند. 
حالا این شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا جان تازه‌ای به صنعت کامپیوترهای شخصی بدهند. به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار شاید شرکت Intel که سازنده تراشه برای اغلب کامپیوترهای شخصی جهان است، با معرفی پردازنده جدیدش در نمایشگاه Computex امسال بارقه امیدی در میان شرکت‌های سازنده کامپیوترهای شخصی روشن کرده است. از طرفی شرکت‌هایی مانند ASUS و Acer هم سعی دارند با طراحی و تولید کامپیوترهای شخصی مبتنی بر نمایشگرهای لمسی و امکانات جدید مانند سیستم عامل ویندوز 8 درآمد خودشان را افزایش داده و همچنان در این بازار باقی بمانند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.