فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 9, 2013
10:04 سه شنبه، 18ام تیرماه 1392
کد خبر: 56078

نمایشگرهای دیجیتال سینماها را فتح می‌کنند

در حالی که جهان پیرامون ما هر روز بیشتر با تکنولوژی‌های روز همراه می‌شود و از آنها بهره می‌گیرد، دنیای سرگرمی‌ها هم با این روند مدرن و مدرن‌تر می‌شوند.
 
با این اوصاف است که تصاویر هم کم‌کم دیگر از حالت آنالوگ و قدیمی بیرون آمده و به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند. فیلم‌های سینمایی هم از این قاعده مستثنا نیستند. درست به همین دلیل هم هست که در حدود یک سال و نیم گذشته دنیای سینما و فیلم‌هایش به سرعت در حال تغییر و دگرگونی هستند.
بر اساس گزارش‌های مختلف در این زمینه، در طول یک سال و نیم گذشته فیلم‌های سینمایی به تدریج از فرمت 35 میلیمتری قدیمی‌شان فاصله گرفته و فرمت‌های جدید دیجیتالی جایگزین آنها می‌شوند. 
در همین حال است که نمایشگرهای دیجیتال هم سعی دارند سینماهای جهان را فتح کنند و کارشناسان و تحلیلگران معتقدند این روند سرعت قابل توجهی خواهد داشت. 
موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli هم به تازگی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان نفوذ نمایشگرهای دیجیتال در سینماهای جهان تا پایان سال 2013 به 90 درصد می‌رسد.
اولین فیلم سینمایی دیجیتالی حدود چهارده سال پیش در یک سینمای تجاری به نمایش درآمد. در ماه ژانویه سال گذشته میلادی هم فیلم‌های دیجیتالی به عنوان فرمت اصلی و به صورت رسمی جایگزین فیلم‌های 35 میلیمتری قدیمی در سینماها شدند. 
براساس آمار منتشر شده، تا پایان سال 2012 تعداد نمایشگرهای دیجیتال در سینماهای جهان برابر 89341 نمایشگر بوده که این رقم در مقایسه با 63825 نمایشگر دیجیتال در سال 2011 رشد 40  درصدی را تجربه کرده است. 
حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2013 تعداد 20 هزار نمایشگر دیجیتال به این میزان اضافه می‌شود تا در نهایت تعداد نمایشگرهای دیجیتال در سینماهای جهان به 109 هزار و 176 نمایشگر برسد. این رقم باعث می‌شود که میزان نفوذ تکنولوژی نمایشگرهای دیجیتال در سینماهای جهان به 90 درصد می‌رسد. 
نکته جالب اینکه سینماهای کشورهایی مانند هندوستان که یکی از پررونق‌ترین صنعت سینما را در جهان در اختیار دارند در این جریان با سرعت بیشتری پیش رفته و خودشان را با تکنولوژی‌های جدید هماهنگ می‌کنند. 
با این اوصاف آمار نشان می‌دهند که سینماهای هندوستان تا پایان سال 2013 دارای 5000 نمایشگر دیجیتال نسبتا ارزان قیمت و با استاندارد پایین خواهند شد. در این میان، اما بیشترین تعداد سینماهای دیجیتال جهان در سال 2013 با استاندارد جهانی یا دی سینماها (d-cinema) در منطقه آمریکای شمالی خواهند بود. 
در حال حاضر تعداد دی سینماها در آمریکای شمالی به 36 هزار می‌رسد که این میزان برابر 2/40 درصد از کل سینماهای دیجیتال جهان است. با این اوصاف در حالی که میزان نفوذ سینماهای دیجیتالی در آمریکای شمالی کندتر می‌شود، کشورهای دیگری هستند که روند رشد سریع‌تری را در این زمینه در پیش گرفته‌اند. 
در حال حاضر سینماهای بعضی از کشورها مانند دانمارک، هنگ کنگ، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و کره جنوبی کاملا دیجیتالی شده‌اند یا به زودی کاملا دیجیتالی می‌شوند. 
میزان نفوذ سینماهای دیجیتالی در کشورهای دیگری مانند بلژیک، کانادا، فنلاند، فرانسه، اندونزی، سوئیس، تایوان و انگلستان هم در حال حاضر به بیش از 90 درصد می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.