بازی

فناوری اطلاعات

July 12, 2013
16:35 جمعه، 21ام تیرماه 1392
کد خبر: 56140

سونی: هر سازنده‌ی مستقل یک ناشر است

سونی بارها موضع خود در رابطه با بازی‌سازان مستقل را اعلام کرده بود و اخیرا نیز این شرکت اعلام کرده هر سازنده‌ی مستقل خود به تنهایی می‌تواند وظیفه‌ی یک ناشر را اجرا کند.
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، برای سونی هیچ تفاوتی ندارد که شما یک بازی ساز مستقل از استودیو‌ای کوچک و چند نفره باشید یا عضوی از تاسیسات چندین میلیارد دلاری شرکت‌هایی چون الکترونیک آرتز یا یوبی‌سافت. پس از اعلام موضوع Self Publishing توسط سونی، همه منتظر تائید این خبر برای Xbox One هم بودند اما خلاف انتظار، مایکروسافت اعلام کرد به بازی‌سازان کوچک و مستقل اجازه انتشار بازیشان را بدون حضور یک ناشر را نخواهد داد. همین موضوع باعث اعتراض گسترده‌ی بازی‌سازان شده بود و عده‌ای هم اعلام کردند که دیگر برای پلتفرم اکس باکس بازی نمی‌سازند.
 
یکی از این افراد سازنده بازی تحسین شده‌ی Fez بود که بازی خود را به صورت انحصاری سال گذشته برای اکس‌باکس لایو منتشر کرده بود و گفته که نسخه دوم Fez به هیچ وجه برای هیچ پلتفرم مایکروسافت منتشر نمی‌شود اما در سویی دیگر، سونی و نینتندو در زمینه‌ی کنسول‌ها و والو در زمینه Steam و رایانه‌های شخصی، دست بازی‌سازان مستقل را باز گذاشته‌اند.
 
آگوستینو سیمونتا، مدیر بخش روابط با سازندگان و ناشران خارجی بخش اروپای سونی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: "بازی‌سازان مستقل هیچ تفاوتی با بازی‌سازان سنتی ندارند. ما هیچ طبقه‌بندی‌ای نمی‌کنیم."
 
وی اعلام کرد هر بازی Self Publish شده بنا به کیفیتی که دارد در PSBlog یا PSN مورد تبلیغ و معرفی بیشتر قرار می‌گیرد. سیمونتا گفت که تا امروز 500 بازی با همین شیوه از سوی 160 استودیو بازی‌سازی در PSN ثبت شده و به فروش می‌رسد.
 
از چند روز گذشته شایعاتی به گوش می‌رسد که مایکروسافت هم این قانون را می‌خواهد کنار بگذارد و حالت Self Publish را برای همه بازی‌سازها در دسترس قرار دهد. این موضوع برای بازی‌سازهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است که بتوانند بازی‌هایشان را در چنین شبکه‌هایی بدون اینکه با پیوستن به ناشری به رسمیت شناخته شوند منتشر کنند. برای مثال بازی سیاره میترا با دردسرهای فراوانی در شبکه اکس‌باکس لایو منتشر شد. استودیو سازنده این بازی با همکاری شرکتی کانادایی توانستند این بازی را به ثبت برسانند، اما اگر حالت Self Publish برای همه کنسول‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس باشد، سازندگان ایرانی با پرداخت بهایی اندک می‌توانند محصول خود را در این شبکه‌ها ثبت کنند.
 
حمایت بازی‌سازان مستقل، می‌تواند سرنوشت کنسول را رقم بزند. در این نسل، مایکروسافت از حمایت این گروه برخوردار بود و یکی از عمده دلایل موفقیت اکس باکس لایو این موضوع بود که خلا آن مستقیما در PSN و WiiWare مشخص بود. در حال حاضر با اجرای سیاست‌هایی که چندان مورد اقبال عموم مردم و بازی‌سازانی از جنس مردم نیست، نمی‌توان آینده‌ی خوبی برای اکس باکس وان در نظر گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.