اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 13, 2013
11:27 شنبه، 22ام تیرماه 1392
کد خبر: 56151

پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اظهارات وزیر اسبق ارتباطات درباره وضعیت امضای دیجیتال در کشور

چندی پیش وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تاکید کرد که با وجود ادعاهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اجرای طرح امضای دیجیتالی، این بحث عملیاتی نشده است اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این اظهارات اعلام کرده که این خدمت در کشور مدت‌ها است که ارائه می‌شود و لیکن سامانه‌های بهره بردار تعداد اندکی هستند و نهضت ارتقای سیستم‌ها از دو سال پیش با پیگیری‌های این مرکز شروع شده است.
 
محمد سلیمانی – وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود:‌ زیرساخت‌های کلی و عمومی طرح امضای دیجیتالی از لحاظ ارتباطاتی آماده است ولی مرکزی مطمئن برای نگهداری از داده‌ها وجود ندارد.
 
وی همچنین وجود چنین مرکزی برای حفاظت از اطلاعات در زمینه امضای دیجیتال را ضروری دانست و ادامه داد: این نوع امضا به عنوان سندی مادام‌العمر است و نباید بتوان از بیرون به آن حمله کرد. برای چنین موضوعی حداقل باید دو یا سه سرور پشتیبان وجود داشته باشد.
 
اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به اظهارات محمد سلیمانی – وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات – مبنی بر اینکه با وجود ادعاهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اجرای طرح امضای دیجیتالی، این بحث عملیاتی نشده است و برای چنین موضوعی حداقل باید دو سه سرور پشتیبان وجود داشته باشد، توضیحاتی ارایه کرده که در آن آمده است: این نشان دهنده عدم آشنایی فنی و اطلاع از اقدامات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. زیرا لازم به ذکر است علیرغم تمامی زحماتی که در مجموعه وزارت بازرگانی سابق برای توسعه سیستم‌های مبتنی بر گواهی الکترونیکی فقط به سایر سامانه‌های مهم ملی که در دستگاه‌های کشور مانند سامانه‌های در حال بهره برداری در بورس اوراق بهادار (ستاک، کدال) و همچنین دریافت اظهارنامه مالیاتی مودیان مالیاتی در سطح کشور برای دومین سال متوالی نشان ازواقعیت‌ها دارد نه ادعا؛ هرچند تا فراگیر و همگانی شدن آن هنوز فاصله وجود دارد و لیکن این خدمت در کشور مدت‌ها است که ارائه می‌شود.
 
ولیکن سامانه‌های بهره بردار تعداد اندکی هستند و نهضت ارتقای سیستم‌ها از دو سال پیش با پیگیری‌های این مرکز شروع شده است. بیان موضوعاتی از قبیل این‌که "مرکزی مطمئن برای نگهداری از داده‌ها وجود ندارد" یا "حداقل باید دو یا سه سرور پشتیبانی وجود داشته باشد" با توجه به ساختار زیرساخت کلید عمومی در کشور نشان دهنده عدم آشنایی دوستان از زیرساخت کلید عمومی کشور و معادل سازی ذهنی با دیگر سیستم‌ها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.