امنیت

فناوری اطلاعات

July 13, 2013
17:26 شنبه، 22ام تیرماه 1392
کد خبر: 56164

مسکو از ترس جاسوسیهای رایانه ای آمریکا ماشین تحریر را جانشین رایانه می‌کند

سازمان اطلاعات روسیه در نظر دارد به منظور حفاظت از اطلاعات دولتی به جای رایانه از ماشین تحریر استفاده کند.
 
سازمان اطلاعات دولتی روسیه موسوم به "اداره حفاظت فدرال"، که حفظ امنیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری نیز از جمله وظایف آن است، تشخیص داده است که لازم است در کاخ کرملین، دفتر رئیس جمهوری، گزارش‌های محرمانه به جای رایانه، با ماشین تحریر تایپ شود.
 
سرویس اطلاعات دولت روسیه از آن روی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده که نگران آن است استفاده از رایانه برای تحریر گزارش‌ها باعث دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه شود.
 
ظاهرا تحولاتی مانند انتشار گزارش‌های محرمانه دولت آمریکا در شبکه اینترنتی ویکی‌لیکس و افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مامور سابق سازمان سیا در اقدامات سازمان‌های اطلاعاتی غربی در کنترل ارتباطات افراد و نهادهای مختلف باعث نگرانی تشکیلات اطلاعاتی روسیه و لزوم مقابله با خطر "درز اطلاعات محرمانه" شده است.
 
وب‌سایت سازمان خریدهای دولتی روسیه اطلاعیه‌ای را حاوی دعوت به مناقصه برای خرید تعدادی ماشین تحریر برقی به ارزش کل حدود نیم میلیون روبل (حدود پانزده هزار دلار) منتشر کرده است.
 
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به سازمان اطلاعات دولتی روسیه گزارش کرده است که خرید ماشین تحریر و استفاده از آنها به جای رایانه حدود یک سال پیش اتخاذ شده است.
 
روزنامه ایزوستیا که از دولت ولادیمیر پوتین حمایت می‌کند، هم نوشته است که اداره حفاظت فدرال روسیه در نظر دارد بیست دستگاه ماشین تحریر خریداری کند زیرا "ممکن است رایانه دیگر دستگاه قابل اعتمادی برای آماده کردن اسناد سری دولتی نباشد."
 
این روزنامه در مطلبی در این مورد نوشته است که "با توجه به رسوایی‌های انتشار اسناد محرمانه توسط ویکی‌لیکس و افشاگری ادوارد اسنودن در مورد شنود ارتباط‌های دمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق، هنگام شرکت در اجلاس سران گروه ٢٠ در لندن، دولت تصمیم گرفته است که روش تهیه گزارش‌های کاغذی به جای گزارش الکترونیکی را ترویج کند."
 
استفاده از ماشین تحریر به این معنی است که از هر سندی، تنها یک نسخه کاغذی تهیه می‌شود و دسترسی به محتوای سند تنها با در اختیار گرفتن این نسخه برای مطالعه یا تکثیر از روی آن امکانپذیر است در حالیکه همیشه امکان نفوذ به رایانه و سرقت اطلاعات از آن وجود دارد.
 
افشاگری‌های ادوارد اسنودون از جمله حاکی از آن است که در جریان اجلاس سران گروه ٢٠ در سال ٢٠٠٩، دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا به جاسوسی در مورد مراودات هیات‌های شرکت کننده، از جمله هیات همراهان رئیس جمهوری وقت روسیه مبادرت کردند.
 
دولت روسیه از این رفتار ابراز ناخرسندی شدید کرده اما گفته است که از این پس، "از خود در برابر چنین اقداماتی حفاظت خواهد کرد."
 
به گزارش بی‌بی‌سی، بیش از دو هفته است که ادوارد اسنودون در بخش پروازهای بین‌المللی فرودگاه مسکو در آنچه که خبرگزاری‌ها "برزخ قانونی" نام داده‌اند گرفتار آمده در حالیکه دولت آمریکا خواستار استرداد و محاکمه او به اتهام افشای اسرار دولتی است.
 
آقای اسنودون درصدد است به کشور ثالثی پناهنده شود.
 
افشاگری‌های ادوارد اسنودن انعکاس گسترده‌ای داشته و انتقاد شماری از کشورها، از جمله برخی کشورهای دوست آمریکا را در پی آورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.