اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

July 15, 2013
18:04 دوشنبه، 24ام تیرماه 1392
کد خبر: 56198

اینترنت کشور از کجا می‌آید؟

طبق اعلام مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت که وظیفه تامین پهنای باند اینترنت را برعهده دارند، در حال حاضر 20 درگاه بین الملل داریم که از هشت درگاه آن پهنای باند اینترنت کشور تامین می‌شود.
 
مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به منظور افزایش امنیت تامین پهنای باند، شمار مسیرها را افزایش داده‌ایم تا در صورت اختلال و یا قطعی در یک مسیر ظرفیت پهنای باند از دیگر مسیرها تامین شود.
 
حسن کریمی همچنین عنوان کرد: نقاط اتصال ما با دیگر کشورها برای تامین پهنای باند اینترنت هشت نقطه است که به ترتیب در سمت جنوب: چابهار(کابل فالکون و کابل پیشگامان)، جاسک و بندرعباس، ترکیه: سرو و بازرگان، آذربایجان: آستارا، ارمنستان: نوردوز را داریم و به زودی GBI در بوشهر نیز به این درگاه‌ها افزوده می‌شود و تعداد این درگاه‌ها به 9 نقطه افزایش پیدا می کند.
 
بر اساس آخرین اعلام های رسمی تا آبان ماه سال گذشته، دو درگاه اینترنتی در مرزهای چابهار هر یک با ظرفیتی معادل STM1 64 و درگاه بندر‌عباس با ظرفیتی معادل STM1 55 فعال بوده اند.
 
درگاه آستارا نیز حدود STM1 56 و نوردوز STM1 64 از پهنای باند کشور را تامین می‌کردند و درگاه بازرگان با ظرفیت STM1 96 فعال بود. درگاه‌های سه‌رود و جاسک نیز به ترتیب با ظرفیت‌های 64 و STM1 4 دیگر درگاه‌های اینترنتی کشور به‌شمار می‌روند که البته همان طور که گفته شد ظرفیت این درگاه‌ها بر اساس آنچه آبان ماه گذشته اعلام شد در این گزارش آمده است.
 
حسن کریمی در گفت‌وگویی که آبان ماه سال گذشته با ایسنا داشت یادآور شده بود که از طریق 9 درگاه اینترنتی کشور ظرفیتی معادل STM1 467 تامین می‌شود و قرار است در آینده نزدیک ظرفیت مرز آستارا تا STM1 72 و نوردوز تا STM1 64 افزایش پیدا کند.
 
وی همچنین از آغاز به کار درگاه بوشهر در آینده ای نزدیک خبر داده و ظرفیت این درگاه را حدود STM1 64 دانسته و اظهار امیدواری کرده بود طی چند ماه آتی STM1 200 به ظرفیت درگاه های کشور افزوده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.