اپراتورها

رگولاتوری

July 17, 2013
15:03 چهارشنبه، 26ام تیرماه 1392
کد خبر: 56247

کپی‌برداری در تعیین آبونمان تلفن ثابت از وزارت پست و تلگراف سابق

فاطمه سامعی – فارس : شورای رقابت در پاسخ به درخواست مخابرات برای افزایش آبونمان تلفن ثابت، مصوبه 17 سال پیش وزارت پست، تلگراف و تلفن را به زبان امروزی تصویب کرد.
 
اواخر سال 91 بود که شرکت مخابرات ایران درخواست افزایش مبلغ آبونمان تلفن ثابت را به شورای رقابت برد.
 
به تازگی این شورا در جلسه 158 نهم تیرماه 92 در پاسخ به این درخواست مخابرات مصوبه‌ای را گذرانده که براساس آن مبلغ آبونمان هر خط تلفن ثابت معادل 100 پالس (با احتساب نرخ هر پالس 51.03 معادل 5103 ریال) تعیین کرده است.
 
این مصوبه شورای رقابت مشروط به میزان استفاده از خط است؛ به این تعبیر که اگر مشترکی در طول ماه کمتر 100 پالس از خط تلفن استفاده کند باید آبونمان بپردازد و اگر بیشتر از 100 پالس استفاده کند از پرداخت آبونمان معاف می‌شود.
 
البته رئیس شورای رقابت گفته که مدیران مخابرات با این تصمیم شورا موافق نبوده‌اند و قرار است دلایل خود را در شورا بیان کند.
 
جمشید پژویان گفته است: شورا پس از شنیدن نظرات مخابرات، نظر تکمیلی را اتخاذ خواهد کرد.
 
اما در این مصوبه شورای رقابت نکته جالبی نهفته است که قدیمی‌های مخابرات آن را خوب به یاد دارند و اتفاقاً همین موضوع است که مخالفت مخابراتی‌ها را در پی داشته است.
 
17 سال پیش وزارت پست، تلگراف و تلفن دقیقا چنین مصوبه‌ای را با هدف استفاده مودم از تلفن، فعال شدن تلفن‌های واگذار شده و مهم‌تر از آن تست سوئیچ‌ها اتخاذ کرده بود.
 
دقیقا در آن زمان نیز مصوب شده که اگر مشترک در ماه کمتر از 100 پالس مکالمه کرد، معادل 100 پالس از او گرفته شود و در غیر این صورت نیاز به پرداخت هزینه 100 پالس نبود.
 
اکنون شورای رقابت با سر زدن به مصوبه 17 سال پیش وزارت پست، تلگراف و تلفن،  خاطرات روزهای دور ورود تلفن به کشور را زنده کرده است.
 
17 سال پیش 100 پالس تلفن معادل 34 تومان بود که هنوز هم حدود 2 برابر 34 تومان (مبلغ 63 تومان) در قبوض دو ماه یکبار تلفن ثابت به عنوان آبونمان درج می‌شود.
 
آن زمان به آبونمان تلفن ثابت به عنوان روشی برای فعال‌شدن خط تلفن‌های واگذار شده نگاه شده بود. اما اکنون مخابرات به آبونمان به عنوان هزینه‌ای بابت نگهداری سوئیچ‌ها، سیم‌ها و امکانات مشترک نگاه می‌کند.
 
مدیران مخابرات می‌گویند امروز هزینه ماهانه نگهداری یک زوج سیم 3 هزار تومان است و امیدوار بودند شورای رقابت حداقل با یک سوم این هزینه به عنوان آبونمان موافقت کند.
 
اما مصوبه آبونمان 100 پالسی شورای رقابت نشان می‌دهد نظر شورا و مخابرات 17 سال از هم فاصله دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.