امنیت

فناوری اطلاعات

July 19, 2013
17:32 جمعه، 28ام تیرماه 1392
کد خبر: 56260

پاسخ مایکروسافت به شایعات مربوط به جاسوسی NSA

شرکت عظیم خدمات نرم­‌افزاری و ابری مایکروسافت برای مقابله با این اتهام که PRISM به داده­‌های کاربران این شرکت شامل ارتباطات رمزگذاری­ شده- دسترسی بسیار داشته است، به شرکت­ های فیس بوک و گوگل پیوست.
 
 
گاردین گزارشی منتشر کرده است که نهادهای ضداطلاعاتی ایالات متحده برای از کار انداختن حفاظ­های امنیتی و رمزگذاری­‌ها ابزارهایی را در خدمات مایکروسافت، از جمله اسکار­درایو (SkyDrive)، اسکایپ (Skype) و اوت­لوک (Outlook) تعبیه کرده بودند.
 
بنا بر این گزارش، مایکروسافت با همکاری با مؤسسۀ امنیت ملی ایالات متحده (NSA) و اف ­بی ­آی، نقش مهمی در تسهیل دسترسی به داده­‌های کاربران داشته است.
 
از زمانی که ادوارد اسنودن، پیمانکار NSA، موضوع جاسوسی PRISM را افشا کرده است، شرکت­های بزرگ فناوری، مانند اپل، گوگل و فیسبوک ناچار وارد کارزار مقابله با این اتهام شده‌­اند که دولت ایالات متحدۀ امریکا از دسترسی مستقیم به سرورهای مراکز داده­ای ابری این شرکت­ها و داده‌­های کاربران آن­ها برخوردار بوده است.
 
بر اساس اطلاعات سایت سازمان فناوری اطلاعات، مایکروسافت در گزارش کوتاهی که در تاریخ 11 ژوییه منتشر شده، ضمن اشاره به اتهامات اخیر بر موضع این شرکت در مقابل درخواست­های دولت برای کسب داده­های مذکور تأکید کرده است.
 
مایکروسافت می­گوید که این شرکت داده­های مربوط به مشتریان را تنها برای فرایندهای قانونی در اختیار می­گذارد و گروه بررسی­ کنندۀ تطابق، هر یک از درخواست­ها را با دقت بررسی و مواردی را که قانونی نباشند رد می­کند.
 
این شرکت اعلام کرده است که تنها به درخواست­های مرتبط با شناسه‌­ها و حساب­های ویژۀ کاربری رسیدگی می­کند و به درخواست­های کلی که مطبوعات طی هفته­‌های اخیر راجع به آن­ها بحث به راه انداخته­‌اند پاسخ نمی­‌دهند. بنا بر اعلام مایکروسافت، این موارد در اطلاعات مفصلی که این شرکت اخیراً منتشر کرده مستند شده است.
 
این شرکت چنین تأکید کرده است: "به روشنی اعلام می­کنیم که مایکروسافت به هیچ دولتی امکان دسترسی مستقیم و فراگیر به اسکای­درایو،
 
اوت­لوک، اسکایپ یا هر محصول دیگری از مایکروسافت را نمی­‌دهد." همچنین اعلام شده است که قانون مانع تشریح مسائلی می­شود که ممکن است به روشن­تر شدن این وضعیت کمک کند.
 
در این گزارش آمده است: در نهایت، وقتی محصولات خود را ارتقاء می­دهیم و روزآمد می­کنیم، ممکن است الزامات قانونی در مواردی ما را بر آن دارد که امکان نگهداری اطلاعات را برای خود حفظ کنیم تا در مواردی که اجبار قانونی یا درخواستی مرتبط با امنیت ملی وجود داردف پاسخگو باشیم. این بحث­ها وجوهی دارند که کاش می­توانستیم راجع به آن­ها آزادانه سخن بگوییم.
 
مسوولان ارشد گوگل، لری پیج و دیوید دراموند نیز بر همین نکته تأکید کرده­‌اند که شرکت­شان به هیچ برنامه‌­ای نپیوسته است که به دولت آمریکا یا هر دولت دیگری امکان دسترسی مستقیم به سرورهایش را بدهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.