اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 21, 2013
23:28 یکشنبه، 30ام تیرماه 1392
کد خبر: 56286

مصوبه‌ی شورای رقابت؛ مصوبه‌ای برای هیچ‌کس؟!

مخابرات می‌گوید هیچ مشترکی کمتر از 510 تومان در ماه با تلفن ثابت حرف نمی‌زند و این در حالی است که بر اساس مصوبات شورای رقابت چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورت‌حساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به ماخذ 100 پالس در صورت‌حساب آنها منظور خواهد شد.
 
 
شورای رقابت در حالی مصوبه تغییر افزایش نرخ پالس را روی سایت خود منتشر کرده که پیش از آن رییس شورای رقابت اعلام کرده بود که رییس هیات مدیره مخابرات ایران را برای بررسی دقیق‌تر موضوع به جلسه شورا دعوت کرده و پس از این جلسه نتیجه را اعلام می کند.
 
جمشید پژویان یک روز قبل از انتشار مصوبه تغییر آبونمان تلفن ثابت گفته بود: شورای رقابت طی چندین هفته این موضوع را بررسی کرده است و در این رابطه تصمیم اولیه‌ای نیز گرفته شده که البته شرکت مخابرات توجیهاتی را در خصوص این تصمیم داشت.
 
بر اساس اطلاعات سایت شرکت مخابرات استان تهران، رییس شورای رقابت افزوده بود: آخرین نتیجه بررسی موضوع افزایش آبونمان تلفن ثابت این است که شورا از رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران خواسته تا در جلسه آینده شورا توضیحاتی را ارایه کنند. سپس شورا توضیحات مدیران مخابرات را بررسی و نظر تکمیلی خود را ارایه خواهد کرد.
 
اما شورای رقابت تصمیمات خود را در مورد آبونمان تلفن‌ثابت روی سایت رسمی شورا قرار داده است.
 
براساس اطلاعیه منتشر شده، در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای رقابت که در روز یک‌شنبه نهم تیرماه 1392 تشکیل شده، این تصمیمات اتخاذ شده است:
 
1. نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه 100 پالس در ماه منظور شد. چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورت‌حساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به ماخذ 100 پالس در صورت‌حساب آنها منظور خواهد شد.
 
2. چنانچه شرکت مخابرات ایران در راستای ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارایه خدمات خود اقدام کند، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت‌گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
 
براساس مصوبه شورای رقابت از این به بعد مخابرات تنها در شرایطی می تواند آبونمان دریافت کند که مشترک تلفن ثابت در ماه کمتر از 510 تومان حرف زده باشند. در این صورت مخابرات فاصله صورت‌حساب را تا کف 510 تومان افزایش خواهد داد.
 
این در حالی است که براساس اطلاعات شرکت مخابرات از بین 27 میلیون و 500 هزار خط تلفن ثابت فعال هیچ مشترکی در ماه کمتر از 510 تومان حرف نمی‌زند و عملا این مصوبه برای هیچ‌کدام از مشترکان شرکت مخابرات ایران قابلیت اجرا ندارد.
 
بر این اساس 17 سال پیش وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت مصوبه‌ای با همین مضمون به منظور دو طرفه شدن ارتباط سوییچ‌های مخابراتی در کشور مصوب کرده است.
 
با توجه به اطلاعات به دست آمده شرکت مخابرات بابت نگهداری یک زوج سیم در هر ماه نزدیک به سه هزار تومان هزینه می کند؛ ضمن اینکه در مواقعی نیز به دلیل سرقت کابل‌های مخابراتی این هزینه‌ افزایش می یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.