اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 24, 2013
18:09 چهارشنبه، 2ام مردادماه 1392
کد خبر: 56330

افزایش ۹ برابری قیمت اینترنت از زیرساخت تا کاربر

شرکت زیرساخت با رد انتقاداتی که این شرکت را مقصر گرانی و بی‌کیفیتی اینترنت می‌داند، اعلام کرد سهم دولت از قیمت اینترنت فقط ۱۱ درصد است. منتقدان می‌گویند تا بخش خصوصی به خرید اینترنت ورود نکند وضع همین است.
 
به گزارش خبرنگار فارس امروز یک مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت سهم این شرکت دولتی را در قیمت خدمات ADSL یازده درصد اعلام کرده است.
 
مدیر روابط عمومی زیر ساخت گفته است: اجاره ماهیانه هر لینک ارتباطی STM1 (معادل MBP 155) سرویس اینترنت 37 میلیون و 500 هزار تومان است که با احتساب تخفیف 20 درصدی برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ADSL، هر STM1 به آنان 30 میلیون تومان واگذار می‌شود.
 
مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: با این تعرفه، سهم اینترنت زیرساخت در قیمت هر خط ADSL با سرعت  256 کیلو بیت برثانیه و با ضریب اشتراک یک به ده برای سرویس‌های نامحدود، 4 هزار و 840 تومان است. در حالی که قیمت این سرویس در شرکت‌های واگذار کننده سرویس ADSL بیش از 9 برابر بیشتر است.
 
وی با این محاسبه نتیجه گرفته است: سهم این شرکت دولتی در قیمت خدمات ADSL یازده درصد است.
 
این اظهار نظر را می‌توان ‌پاسخ رسمی شرکت ارتباطات زیرساخت به انتقاداتی اخیرا از این شرکت دانست.
 
چندی است نوک پیکان انتقادات، این شرکت دولتی را به عنوان عامل اصلی گرانی و سرعت پایین اینترنت در ایران نشان رفته است.
 
منتقدان می‌گویند: به دلیل اینکه قانون، انحصار تامین پهنای باند کشور را به یک شرکت دولتی سپرده، اوضاع اینترنت کشور به این روز دچار شده است.
 
پیش از این نیز، شرکت‌های خصوصی انتقاداتی را نسبت به قیمت بالای اینترنت زیرساخت مطرح کرده‌ بودند. اما کار به جایی نرسید. اکنون دیگر این انتقادات بازگو نمی‌شود.
 
آن زمان شرکت زیرساخت در پاسخ به این انتقادات سهم این شرکت را در قیمت اینترنت کاربر نهایی 20 درصد اعلام کرد.
 
این شرکت می‌گفت: مقصر گرانی اینترنت نیست و اگر اینترنت را به رایگان در کشور توزیع کند باز هم شرکت‌های خصوصی هزینه‌های سربار خود را روی اینترنت می‌گذراند و اینترنت کاربر تنها 20 درصد ارزان‌تر می‌شود.
 
دیروز رئیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس که در دولت پیشین در مسند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می‌گفت، این موضوع را تایید کرده است.
 
محمد سلیمانی گفته است: قیمت اینترنت کاربر شامل 20 درصد قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت و 80 درصد هزینه‌های دیگر است.
 
راه‌کار پیشنهادی وی این است که دروازه‌های ورودی اینترنت کشور حتما باید در اختیار حاکمیت باشد و نمی‌توان در اختیار بخش خصوصی قرار داد، اما باید در بحث تجارت پهنای باند رقابت ایجاد شود تا قیمت‌های خرید پهنای باند کاهش یابد.
 
تقریبا اغلب صاحب‌نظران و منتقدان گرانی اینترنت، روی این موضوع که ورود و خروج اینترنت باید از مسیر شرکت ارتباطات زیرساخت باشد توافق دارند. آنها همچنین اتفاق نظر دارند که علاوه بر این با رعایت این شرط، شرکت‌های خصوصی نیز باید در امر تجارت و خرید اینترنت به بازی گرفته شوند.
 
اما سختی کار، همین روش انجام کار است که سال‌ها است مشکل گرانی و بی‌کیفیتی اینترنت ایران را به کلاف سردرگرمی تبدیل کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.