اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 24, 2013
18:20 چهارشنبه، 2ام مردادماه 1392
کد خبر: 56338

محمد سلیمانی: قیمت اینترنت در ایران بسیار گران است

رئیس کمیته فناوری های نوین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت اینترنت در ایران بسیار گران است، گفت: حتی اگر پهنای باند اینترنت جهانی را به صورت رایگان وارد کشور کنیم تنها 20 درصد از قیمت فعلی اینترنت در کشور کاهش می یابد.
 
دکتر محمد سلیمانی در گفتگو با مهر با تاکید براینکه گرانی قیمت اینترنت در ایران باید بررسی شود و کار کارشناسانه روی آن صورت گیرد، اظهار داشت: براساس محاسبات صورت گرفته 20 درصد قیمت اینترنتی که به دست کاربر می رسد مربوط به قیمت پهنای باندی است که شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کشور می‌کند و 80 درصد آن مربوط به هزینه های دیگری است که به کاربر نهایی تحمیل می‌شود؛ با این وجود حتی اگر هزینه اینترنت جهانی را صفر محاسبه کنیم بازهم قیمت اینترنتی که کاربر نهایی باید بپردازد 20 درصد ارزان تر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه اینترنت در ایران گران است و نرخ های فعلی این ابزار ارتباطی در سبد دهک های 6 و 7 خانوار ایرانی نیز نمی گنجد، ادامه داد: یک خط اینترنت پرسرعت 128 کیلوبیتی هم اکنون حدود 12 هزار تومان محاسبه می‌شود و خانوار ایرانی توانایی پرداخت ماهانه این رقم را ندارند؛ براین اساس باید راهکاری برای پایین آوردن قیمت اینترنت پرسرعت به کار گرفته شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم، یکی از راهکارهای فعلی در این بخش را توسعه دانست و گفت: در نظام های ارتباطی، تعداد مشترکان بالا منتج به سودآوری می‌شود و این مساله باعث خواهد شد ارائه دهندگان اینترنت هزینه های جانبی را کاهش داده و به مراتب نرخ اینترنت نیز کاهش می یابد.
 
سلیمانی با بیان اینکه دروازه های ورودی اینترنت کشور حتما باید در اختیار حاکمیت باشد و نمی توان این دروازده ها را در اختیار بخش خصوصی قرار داد، افزود: باید در بحث تجارت پهنای باند اینترنت رقابت ایجاد شود تا قیمتهای خرید پهنای باند کاهش یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تعرفه مصوب پهنای باند ورودی به کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین می‌شود و این کمیسیون باید برای این نرخ ها کار کارشناسی انجام دهد.
 
رئیس کمیته فناوری های نوین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ اینترنت در کشورهای همسایه ایران حدود یک پنجم قیمت در ایران است، تاکید کرد که در این کشورها، دولت برای پهنای باند سوبسید می دهد اما در کشور ما با وجود گرانی قیمت پهنای باند و اینترنت نهایی، باز هم شرکت ارتباطات زیرساخت و هم بخش خصوصی سوددهی بالایی ندارند که این موضوع باید بررسی شود.
 
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مسیر اینترنتی که به کاربر نهایی می رسد نیز باید قانونمند شود تا نحوه اشتراک و امکان انداره گیری آن نیز قابل تشخیص باشد.
 
سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر پهنای باندی که کاربر نهایی دریافت می‌کند سرعت واقعی ندارد و در مسیر افت می‌کند که این نیازمند نظارت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.