فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 25, 2013
17:26 پنجشنبه، 3ام مردادماه 1392
کد خبر: 56357

ایده‌های خلاقانه سامسونگ، برنده جوایز IDEA شدند

سامسونگ الکترونیکس برای پنجمین سال پیاپی، بیشترین جوایز IDEA (جوایز بین‌المللی بهترین طراحی) 2013 را به خود اختصاص داد. در این مراسم که توسط انجمن طراحان صنعتی آمریکا (IDSA) برگزار شد، سامسونگ توانست پنج مدال طلا و چهار مدال برنز دریافت کند. IDEA یکی از مهم‌ترین رقابت‌هایی است که از سال 1980 در آمریکای شمالی برگزار می‌شود و معیارهای اصلی آن ارزیابی خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات است.
 
گفتنی است که سامسونگ نه تنها از سال 2009 تاکنون هر ساله بیشترین جوایز این رقابت را به خود اختصاص داده، بلکه از سال 2004 تاکنون (مدت 10 سال) برای پنجمین سال پیاپی است که برنده جوایز می‌شود.
 
 
لوگوی تلویزیون OLED سامسونگ بیشترین امتیاز را در این رقابت به دلیل وجود طرح O شکل انحنادار در وسط نوشته OLED که رنگ‌های واقعی این تلویزیون را منعکس می‌کند و کاربران را با این تلویزیون OLED این شرکت آشنا می‌کند، به دست آورد.
 
سه نمونه مفهومی از چاپگرهای این شرکت نیز به عنوان محصولات انقلابی موفق شدند سه مدال از پنج مدال طلا را از آن خود کنند. پرینتر اوریگامی این شرکت یکی از چاپگرهایی است که موفق به دریافت مدال طلای این رقابت شد. بدنه این پرینتر کاملا از مقوای قابل بازیافت درست شده و بعد از مصرف به دور انداخته می‌شود و به همین دلیل کاملا دوستدار محیط زیست است. کیس خارجی این دستگاه مقوایی با روش اوریگامی مونتاژ شده است و به دلیل نبوغی که در طراحی و استفاده از مواد قابل بازیافت و سبز در آن به کار رفته، این مدال طلا را دریافت کرده است.
 
Clip یکی دیگر از نمونه‌های مفهومی، پرینتری است که به دلیل سادگیش امتیاز بالایی کسب کرد. کیس خارجی این پرینتر ابتدا شبیه به یک جعبه باز شده است. فقط کافی است که کاربر آن را تا بزند و با استفاده از چفت‌های پلاستیکی کوچکی که در برخی قسمت‌های آن وجود دارد، آن را به شکل یک پرینتر تمام عیار درآورد. Mate نیز نمونه دیگری است که در رده این پرینترهای ساده و در عین حال خلاقانه قرار گرفته است. در پرینتر Mate، کاربر می‌تواند پنل‌ها یا صفحات را به صورت تکی و به هر رنگی که می‌خواهد انتخاب کند و با سرهم کردن آن یک پرینتر به رنگ دلخواهش درست کند.
 
یک پرینتر لیزری رنگی و پرینترهای چند کاره از سری CLP-415/CLX-4195 نیز در بخش محصولات این رقابت مدال برنز را گرفتند. این پرینترها به دلیل نوع طراحی، تجربه‌ای بی‌نظیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از طرف دیگر،‌ ابعاد دیگری از طراحی را که باعث گذار ابزارهای سنتی OA خواهد شد، نشان می‌دهد.
 
دستگاه آزمایش خون LABGEO A20A سامسونگ نیز به دلیل اینکه توانسته مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد، برنده مدال طلا شد. این محصول با به حداقل رساندن میزان حرکت یا لرزش، خطاهای عملکردی‌اش را به کمترین حد ممکن رسانده است.
 
یکی دیگر از محصولاتی که موفق به دریافت مدال برنز شد، تلویزیون 85 اینچی اولترا HD با ساختار واقع‌گرایانه‌ای است که به دلیل چارچوب خاصی که دارد، معلق در هوا به نظر می‌آید. قاب این تلویزیون به گونه‌ای طراحی شده که تلویزیون روی یک محور در وسط این چارچوب به صورت معلق در هوا نگه داشته می‌شود و می‌تواند در جهات مختلف حرکت کند. مانیتور دیگری که توانست مدال برنز را به دست آورد، مانیتور Full HD با نام SC750 است که این مانیتور هم می‌تواند به صورت افقی مورد استفاده قرار گیرد و هم به صورت عمودی.
 
به طور کلی در میان 22 محصولی که سامسونگ در این رقابت برده بود، می‌توان به طراحی تجربه کاربری Galaxy S III و Galaxy Note II، یخچال فریزر ساید بای ساید FS9000 و تلویزیون TV UX که به جای استفاده از کنترل از راه دور از دست کاربر فرمان می‌گیرد، اشاره کرد.
 
بو- کئون یون (Boo- Keun Yoon)، مدیر اجرایی و رییس نمایشگاه وسایل الکترونیکی مصرفی یا CEO و همچنین رییس بخش مرکز طراحی وسایل الکترونیکی سامسونگ در این مورد گفت: "هدف همیشگی و آینده ما انجام بهترین طراحی‌هاست و همین امر نیز باعث شده که امسال به دستاوردهای بسیار خوبی برسیم. ما تلاش می‌کنیم که محصولات خلاقانه‌ای تولید و وارد بازار کنیم که نه تنها از نظر فنی، بلکه از نظر طراحی معرف طراحی منحصر به‌فرد و بی‌نظیر ما باشد."
 
علاوه بر این، موسسه هنر و طراحی سامسونگ (SADI) توانسته با ساخت و معرفی دو ابزار جالب توجه دو مدال برنز را نیز به اسم خود کند. یکی از این ابزارها، یک رخت‌آویز با نام Widy است. این رخت‌آویز به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را بسته به نوع فضایی که در اختیار دارید، باز کنید و میله‌های آن را با توجه به نیازتان جابه‌جا کنید. محصول دیگر یک نمک‌پاش است که به کاربر امکان می‌دهد قبل از ریختن نمک، میزان آن را کنترل کند.
 
گفتنی است که مراسم اهدای جایزه IDEA 2013 در روز 21 ماه اوت در شیکاگو برگزار خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.