سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 28, 2013
10:10 یکشنبه، 6ام مردادماه 1392
کد خبر: 56406

محصول جدیدی که تعریف تلویزیون را تغییر می‌دهد: شاهکار 35 دلاری گوگل

ترجمه ندا لهردی – دنیای اقتصاد : دانگل جدید گوگل به اندازه یک USB معمولی است و به پورت HDMI هر تلویزیونی متصل می‌شود و می‌تواند دستگاه را به تلویزیون هوشمند تبدیل کند.
 
در حالی که تکنولوژی‌های جدید به سرعت وارد زندگی روزمره ما می‌شوند و آن را تغییر می‌دهند، شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه تمام تلاش خودشان را برای ارائه محصولات و خدمات متفاوت و منحصر به فرد می‌کنند تا بتوانند عرصه رقابتی جدیدی را ایجاد کنند.
 گوگل هم یکی از این شرکت‌ها است که در سال‌های اخیر سعی کرده است جایگاهش را به عنوان غول موتور جست‌وجوی اینترنتی کمی تغییر داده و بیشتر به کاربران نزدیک شود. درست به همین دلیل هم بود که سیستم عامل‌های کروم و آندروید خلق شدند و دستگاه‌های دیجیتال شخصی نکسوس با همکاری گوگل و دیگر شرکت‌های سخت افزاری طراحی و تولید شدند. حالا این محصولات کاربردی گوگل طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده‌اند.
حالا گوگل سعی دارد فعالیتش در این حوزه را توسعه بدهد و محصولاتی جدید را وارد بازار کند. در همین راستا این شرکت چهارشنبه گذشته در رویدادی که «ساندرا پیچای» رییس بخش کروم و آندروید گوگل میزبان آن بود، جدیدترین محصولات دیجیتال شخصی این شرکت را همراه با آخرین نسخه از سیستم عامل آندروید معرفی و رونمایی کرد. در کنار سیستم عامل جدید آندروید و جدیدترین نسخه از تبلت پر طرفدار نکسوس 7 که ساختاری باریک‌تر، سبک‌تر، با وضوح تصویر و مشخصات سخت افزاری ارتقا یافته نسبت به مدل قبلی خودش داشت، گوگل از یک محصول جنجالی و منحصر به فرد به نام کروم کست (Chromecast) رونمایی کرد؛ ابزار جدیدی که نفوذ گوگل به زندگی روزمره افراد را بیشتر می‌کند.
 
کروم کست چیست؟
کروم کست یک دانگل مبتنی بر پورت HDMI یا USB است که ابعادی به اندازه حافظه‌های فلش USB دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا ویدئو و فیلم مورد نظرشان را از طریق مرورگر کروم در موبایل هوشمند یا تبلت به تلویزیون انتقال دهند. دانگل کروم‌ کست در واقع از آنجا که بر اساس مرورگر کروم کار می‌کند محدودیتی از نظر استفاده از ابزارها و دستگاه‌های مختلف برای کاربرانش ایجاد نمی‌کند و تنها کافی است مرورگر کروم روی آن ابزار یا دستگاه مبدا اجرا شود. این دانگل در واقع هر تلویزیون معمولی کاربران را به تلویزیون هوشمند تبدیل می‌کند و امکان کنترل آن از طریق دستگاه‌های دیجیتال شخصی مختلف را فراهم می‌آورد. ساندرا پیچای در این مراسم گفت: «همه مردم موبایل هوشمند، تبلت و لپ تاپ خودشان را دوست دارند. ما هم بر خلاف محصولات و خدمات دیگر، کاربران را به استفاده از یک سیستم عامل یکسان در تمام ابزارها اجبار نکرده‌ایم.» کروم کست از طریق یک پورت HDMI به تلویزیون‌ها متصل شده و مجهز به یک پورت USB هم هست. این دانگل می‌تواند در صورتی که تلویزیون کاربران پورت اضافه‌ای نداشته باشد، به راحتی به پورت A/V تلویزیون‌ها هم متصل شود. موبایل یا تبلت کاربران به یک ریموت کنترل تبدیل می‌شود تا از طریق آن ویدئو پخش کنند، حجم صدا را کنترل کنند یا حتی تلویزیون خود را روشن و خاموش کنند. حتی کاربران می‌توانند در زمانی که در حال تماشای ویدئو هستند اپلیکیشن‌های دیگر را هم اجرا کنند. پخش فیلم از این طریق حتی در زمانی که موبایل یا تبلت به حالت استندبای می‌روند هم ادامه پیدا می‌کند. این دانگل با ابزارهای مبتنی بر آندروید و iOS کار می‌کند و همچنین با لپ‌تاپ‌های ویندوزی و OS X هم سازگار است. گوگل انتظار دارد دستگاه‌های دیجیتال آینده از شرکای تجاری‌اش که به احتمال زیاد انواع تلویزیون و گیرنده‌های دیجیتال خواهند بود، همگی مجهز به کروم کست باشند. برای پخش ویدئو از طریق این دستگاه تنها باید مرورگر کروم را در ابزار مبدا اجرا کرد و سپس ویدئو مورد نظر را پخش کرد. برای پخش ویدئو هم می‌توان از سرویس‌هایی مانند یوتیوب و Netflix هم استفاده کرد. این دانگل از طریق Wi-Fi هم امکان اتصال به دستگاه‌ها و ابزارهای دیگر را هم دارد. 
برای پخش ویدئو از طریق کروم کست باید ویدئو خود را از طریق مرورگر کروم در موبایل، تبلت و لپ تاپ پخش کرد. به همین دلیل هم در حال حاضر سرویس‌های معروف آنلاین یوتیوب، Netflix و گوگل پلی از طرف این دانگل پشتیبانی می‌شوند؛ اما گوگل منابع مربوط به این محصول را در اختیار توسعه دهندگان نرم‌افزاری قرار داده است تا نسبت به سازگاری سرویس‌های خود با آن اقدام کنند و امکان انتقال تصاویر مختلف به تلویزیون هم فراهم شود.
این دانگل دارای مشخصات سخت‌افزاری شامل پردازنده سیستم-روی-یک-چیپ Marvel مدل DE3005-A1، حافظه داخلی 4گیگابایت، حافظه رم 512 مگابایت از نوع DDR3، تراشه AzureWave برای کنترل شبکه بی‌سیم، بلوتوث و گیرنده امواج رادیویی FM، پورت HDMI و پورت microUSB است. 
این دانگل از طریق موبایل هوشمند یا تبلت کاربران هدایت می‌شود و خودش رابط کاربری ندارد. نکته جالب توجه درباره این محصول قیمت بسیار ارزان 35 دلاری آن است که این ابزار را به یک محصول جنجالی در بازار تبدیل می‌کند. به این ترتیب کروم کست ارزان‌ترین راه برای دسترسی به سرویس‌های آنلاین ویدئویی و تبدیل تلویزیون‌های معمولی به تلویزیون‌های هوشمند است. فروش این محصول از زمان معرفی آن در چهارشنبه گذشته با قیمت 35 دلار در فروشگاه‌های مجازی آمازون وBest Buy آغاز شده است.
 
گوگل و ساخت یک گیرنده دیجیتال دیگر؟!
درست یک روز بعد از معرفی کروم کست وال استریت ژورنال گزارش کرد که گوگل علاوه بر این ابزار در حال طراحی یک ست تاپ باکس یا گیرنده دیجیتالی جدید و توانمند است. در این گزارش آمده است که اندی رابین مدیر سابق بخش آندروید در نمایشگاه CES 2013 یک گیرنده دیجیتال آندرویدی را به صورت خصوصی برای بعضی شرکت کنندگان به نمایش گذاشت که امکان استریم ویدئو از یوتیوب یا فیلم و برنامه‌های تلویزیون از گوگل پلی به تلویزیون را داشت. این ابزار حتی قادر به نصب و اجرای برنامه‌های آندرویدی هم بوده و مرورگر پیش فرض آن کروم است. از طرفی بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، کروم‌ کست اولین تلاش گوگل برای ایجاد ارتباط بین تلویزیون و وب نبوده است و آنها سال گذشته محصول ناموفقی به نام Nexus Q را معرفی کردند که هیچ وقت برای فروش آماده نشد. گوگل قبل از آن و در سال 2010 هم نرم‌افزار Google TV را معرفی کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌داد محصولات مبتنی بر آن را تولید کرده و از طریق آن امکان هوشمند سازی تلویزیون‌ها را در اختیار داشته باشند.
شاید محصولی که اندی رابین در CES امسال به صورت خصوصی برای برخی به نمایش گذاشت، هیچ وقت به تولید انبوه نرسد و گوگل ترجیح داده باشد تا محصول ارزان Chromecast را با قابلیت‌های محدودتر و البته قیمت پایین‌تر روانه بازار کند. از طرفی بعضی هم معتقدند که شاید این محصول شروعی برای ارائه یک محصول بزرگ‌تر باشد. این در حالی است که گوگل اعلام کرده که قصد از بین بردن Google TV را ندارد و به زودی به‌روز رسانی آن را ارائه خواهد کرد که از کروم کست هم پشتیبانی کند. با این همه گوگل در این بازار رقبای زیاد و بزرگی دارد. شرکت‌های شناخته شده دنیای تکنولوژی مانندIntel، Apple، Amazon و غیره هم در تلاش هستند تا محصولات ترکیبی برای تلویزیون‌ها ارائه کنند و خود را در بازار گیرنده‌های دیجیتال مطرح کنند.
 
تهدیدی برای تلویزیون‌ها
گوگل در واقع بیش از هر شرکت تکنولوژی دیگری محصولات آینده را می‌سازد، از کامپیوترهای پوشیدنی گرفته  تا خودروهای بدون سرنشین که شاید جایگاه چندانی در دنیای امروز نداشته باشند و در آینده کاربردهای زیادی خواهند داشت. حالا گجت 35 دلاری جدید این شرکت آمده است تا جنجال جدیدی را ایجاد کند. کروم کست تنها دستگاه برای اجرای ویدئو از کامپیوتر، موبایل و تبلت روی تلویزیون نبوده و می‌تواند تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی و تلویزیون‌ها ایجاد کند. 
در حالی که شرکت‌های بزرگی مانند اینتل، مایکروسافت و سونی بعد از شرکت‌هایی مانند اپل در حال کار روی پروژه‌های مشابه هستند، گویا گوگل سعی کرده است با عرضه یک گجت ارزان قیمت و کاربردی از حالا پیروز این عرصه رقابتی باشد. کارشناسان و فعالان بازار انتظار دارند این روند رقابتی در نهایت به ایجاد تحول بزرگی در صنعت طراحی و تولید انواع تلویزیون منجر شود و راهکارهای جدید را برای تولید در این صنعت پیش روی شرکت‌های بزرگ قرار بدهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.