باندپهن

باندپهن ثابت

August 3, 2013
19:06 شنبه، 12ام مردادماه 1392
کد خبر: 56520

تاکید بر لزوم برداشته‌شدن انحصار تامین پهنای باند اینترنت

به اعتقاد یک کارشناس کاهش قیمت سرویس تنها زمانی ممکن می‌شو که انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در زمینه پهنای باند حذف شود.
 
علی توسلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در صورتی که بخش خصوصی وارد کننده پهنای باند در کشور شود، می‌توان بصورت مستقیم با فروشندگان خارجی ارتباط برقرار و پهنای باند را با قیمت بسیار پایین‌تر فراهم کرد.
 
به گفته او مساله زمانی حل خواهد شد که بخش خصوصی وارد عمل شود اما در حال حاضر متاسفانه دست بخش خصوصی عملا بسته شده چرا که نه تنها منبع تامین پهنای باند انحصاری است بلکه تامین سایر امکانات اولیه و پایه ای مورد نیاز سرویس نیز توسط شرکتهای مخابراتی تامین و با قیمتهایی که خود تعیین می‌کنند ارایه می شود و امکانات هم اگر داده شود بصورت قطره چکانی است که راه گسترش ارایه سرویس توسط بخش خصوصی را سد می کند.
 
توسلی همچنین وضعیت کنونی اینترنت را از بعد از انتخابات عادی دانست و ادامه داد: در شرایطی که با امکانات زیرساختی موجود میتوان
 
سرویس بسیار بهتر سریع تر و با کیفیت‌تر ارایه داد، سرعت اینترنت در کشور هیچ تناسبی با استانداردهای جهانی ندارد. در سایر کشورها روی کابل مسی سرعت هشت مگابایت به مردم ارائه می‌دهند و این درحالی است که در ایران بالاترین سرعت دو مگابایت بوده که سهم کاربر خانگی از آن تنها 128 کیلوبایت است که نیازهای کاربران را با افزایش همه روزه نیازها پاسخگو نیست.
 
او همچنین گفت: تمام پارامترهای اصلی تعین قیمت در دست شرکت‌های خصوصی نیست و مجموعه‌ای از هزینه‌هایی که شرکت مخابرات از شرکتها مطالبه می‌کند مانند هزینه‌های پورت‌، برق، فضا و پهنای باند (که قیمت آن را پیشنهاد شرکت زیرساخت تعیین می‌کند) کف قیمت را تعیین می‌کند.
 
به گفته وی در حال حاضر هزینه یک پورت خام سرویس چیزی در حدود شش تا هفت هزار تومان است. باید به فکر افزایش کیفیت و سرعت با بهره‌برداری درست از امکانات و بسترهای موجود باشیم، در این صورت برای مثال می‌توان با قیمتی که در حال حاضر به سرعت‌های پایین اختصاص داده می‌شود، سرویسی با سرعت مناسب و کیفیتی خوب دریافت کرد.
 
این کارشناس خاطر نشان کرد: باید سیاست‌ها بگونه‌ای باز تعریف شود که شرکت‌های مخابراتی در بهره‌برداری از امکانات زیرساختی مخابراتی دقیقا همان شرایط شرکت‌های خصوصی را داشته باشند و هرگونه انحصار حذف شود.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید گامی جدی و رو به جلو در این زمینه برداشته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.