بازی

فناوری اطلاعات

August 4, 2013
9:09 یکشنبه، 13ام مردادماه 1392
کد خبر: 56531

انتظار برای ورود کنسول‌های جدید

اگر چه هر سال در فصل تابستان بازار خرید و فروش کالاهایی که جنبه سرگرمی داشته رونق می‌گیرد، اما امسال وضعیت در بازار صورت دیگری است و از رونق در بازار این کالاها خبری نیست.
 
یکی از این کالاهایی که امسال چنین تفاوتی را نسبت به سال‌های قبل تجربه کرده‌اند بازار کنسول‌های بازی و تجهیزات سرگرمی دیجیتالی است.
 
بازاری که اگرچه طی دو هفته گذشته با کاهش 5 تا 7 درصدی قیمت در مورد برخی ابزارهایش مواجه بوده است، اما این کاهش قیمت به افزایش تقاضا، آن‌هم در فصلی که باید مشتری‌ها دست از سر بازار برندارند منجر نشده است.
به گفته فعالان بازار با توجه به این موضوع که بازار روزهای بسیار بی‌رونقی را سپری می‌کند و کنسول‌های جدید هم در راه بازار هستند، به نظر می‌رسد خریداران به دو گروه تقسیم شده‌اند. 
دسته اول خریدارانی هستند که منتظر کنسول‌های جدید نظیر ps4 و… هستند و اصولا قیمت برایشان اهمیتی ندارد.
 
دسته دوم نیز خریدارانی هستند که باز هم منتظر ورود کنسول‌های جدید به بازار هستند تا به این ترتیب قیمت کنسول‌های قدیمی‌تر کاهش یافته و آنها برای خرید اقدام کنند.
فعالان بازار اعلام کردند: اگر چه این پیش‌بینی از جانب برخی وجود دارد که با عرضه کنسول‌های جدید قیمت قدیمی‌ها در بازار کاهش یابد، اما کاهش قیمت‌ها بیش از این ممکن نیست. پس اگر قصد خرید دارید برای خرید اقدام کنید. 
محسن مرندی، یکی از فعالان بازار کنسول‌های بازی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگرچه خبر ورود کنسول‌های جدید منتشر شده است، اما پیش‌بینی ما این است که این کنسول‌ها به دلیل قیمت بالایی که خواهند داشت چندان در بازار داخلی با اقبال عمومی مواجه نشوند.
به گفته وی، در حال حاضر اگر کسی قصد خرید داشته باشد، به سراغ xbox360 می‌رود.
این درحالی است که در بازارهای جهانی این ps3 است که سهم بزرگی از آمار فروش را به خود اختصاص داده است. به گفته وی، علت اصلی این اختلاف محبوبیت کنسول‌های بازی در بازارهای جهانی و ایران در این است که کنسول‌های ps3 بدون پشتیبانی از نرم‌افزارهای قفل شکسته هستند. 
این درحالی است که سایر کنسول‌های بازی موجود در بازار از انواع و اقسام نرم‌افزارهای قفل شکسته بازی و سرگرمی پشتیبانی می‌کنند و همین پشتیبانی غیرحرفه‌ای موجب محبوبیت این کنسول‌ها شده است.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، در هر حال حاضر کنسول محبوب و دوست داشتنی Microsoft Xbox 360 Limited Edition Halo 4 با ظرفیت حافظه 320 گیگابایت در حدود یک میلیون و 600 هزار تا یک میلیون و 700 هزار دارد و قیمت Microsoft Xbox 360 Slim 4GB همراه مکمل بازی Kinect در حدود یک میلیون و 480 هزار تا یک میلیون و 590 هزار تومان است.به گفته وی این کنسول توجه های زیادی را به خود جلب کرده است و در حال حاضر در رده کمیاب‌های بازار نیز قرار دارد.
وی قیمت کنسول Microsoft Xbox 360 Slim 4GB به تنهایی و بدون هیچ ابزار مکملی را در حدود یک میلیون و 120 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد و گفت: امروزه هر کس برای خرید کنسول بازی به بازار مراجعه می‌کند حتما پشت آن قصد خرید یک مکمل بازی را هم دارد و اکثر خریداران با آگاهی با مکمل‌های بازی قابل استفاده روی این کنسول‌ها برای خرید اقدام می‌کنند.
وی قیمت کنسول SLIM PS3 هم بسته به ظرفیت حافظه و… را در حدود یک میلیون تا یک میلیون و 700 هزار تومان متغیر اعلام کرد. 
 
یکی دیگر از دلایل رشد محبوبیت کنسول‌های بازی در بازار عرضه ابزارهای مکمل برای این کنسول‌ها است. مرندی در مورد قیمت مکمل‌های کنسول‌های بازی هم گفت، این ابزارها روی کنسول‌های بازی یا در کنار آنها در نقش مکمل به کار برده می‌شوند و با قیمت‌های مختلفی از حدود 200 هزار تومان تا 700 هزار تومان و گاه بیشتر در بازار خرید و فروش می‌شوند. 
به گفته وی، تا پیش از عرضه ابزارهای مکمل کنسول‌های بازی به ویژه ابزارهای حرکتی بازار کنسول‌های بازی هیجان چندانی نداشت و بیشتر تکیه ما بر بازار نرم افزارهای قفل شکسته بود. چرا که اکثر افرادی که کنسول داشتند اخبار مربوط به نرم‌افزارهای جدید را پیگیری می‌کردند. اما اینک با عرضه ابزارهای مکمل بازار این کالاها رونق بیشتری گرفته است. به گفته وی این ابزارهای مکمل که در انواع مختلفی روی کنسول‌های مختلفی نصب می‌شوند قیمت‌های مختلفی دارند و در برندهای گوناگونی به بازار عرضه شده‌اند. به گفته محمدی، یکی از فعالان بازار،هر کدام از این ابزارهای مکمل بازی برای کنسولی خاص کاربرد دارند.
 به‌عنوان مثال move با ps3 سازگار است و kinect که یک سیستم حرکتی مبتنی بر یک دوربین است با xbox 360. kinect یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مکمل بازی است و بر خلاف ابزارهای مشابه برای کنسول‌های Wii و Ps3 احتیاج به هیچ ابزار کنترل‌کننده در دست کاربر ندارد. این فناوری خارق‌العاده از سیستم ردیابی بدن استفاده می‌کند و دارای سنسورهایی است که بدن کاربر را شناسایی کرده و تمامی ‌حرکات بدن کاربر را در درون بازی انعکاس می‌دهد. 
 
فعالان بازار اعلام کردند: اگر چه این پیش‌بینی از جانب برخی وجود دارد که با عرضه کنسول‌های جدید قیمت قدیمی‌ها در بازار کاهش یابد، اما کاهش قیمت‌ها بیش از این ممکن نیست. پس اگر قصد خرید دارید برای خرید اقدام کنید. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.