اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

August 4, 2013
21:22 یکشنبه، 13ام مردادماه 1392
کد خبر: 56548

ضرورت بازنگری قیمت اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت

یک کارشناس هزینه اینترنت در سبد خانواده‌های ایرانی را کم دانست و گفت: خانواده‌ها به علت رقابتی که شرکت‌های اینترنت با هم دارند، قیمت کمی را پرداخت می کنند.
 
محمد اسمی در گفت‌وگو با ایسنا، میانگین هزینه حدودی ADSL در ایران را در سبد خانواده‌های ایرانی 15 هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: این قیمت با کشورهای منطقه اختلاف زیادی دارد و چیزی در حدود یک درصد درآمد مردم را به خود اختصاص می‌دهد، که چندان هم بالا نیست.
 
او ادامه داد: در مورد حجم کلی اینترنت در کشور هم در چهار سال اخیر رشد کافی و معادل سالهای قبل از آن که میزان پهنای باند اینترنت کشور بطور متوسط هر سال دو برابر می شد، نداشته‌ایم و در مقایسه با کشورهای خارجی سرعت و حجم اینترنت مصرفی کاربران اینترنت بسیار پایین است و امیدواریم که در این زمینه‌ها کارهای بیشتری صورت بگیرد.
 
وی در رابطه با بحث‌های کلان این حوزه افزود: ما در منطقه اروپا و آمریکا قرار نداریم به همین علت نباید انتظار داشت اینترنت به قیمت اروپا یا آمریکا و با همان سرعت و کیفیت در اختیار شرکتها قرار گیرد در این بین شرکت ارتباطات زیرساخت انتقال و توزیع اینترنت را با هزینه‌های بالایی نسبت به خرید خود ارائه می‌دهد؛ به شکلی که اینترنت از مرز تا مرکز کشور رشد قیمتی بیش از پنج برابر می یابد و ضروری است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه قیمت اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت بازنگری اساسی انجام دهد.
 
اسمی درمورد پهنای باند ابراز عقیده کرد: اگر ارائه پهنای باند به شرکت‌های خصوصی واگذار شود، قیمتها کاهش چشمگیری را خواهد داشت چرا که در این حوزه بخاطر طبیعت رقابتی شرکتها کاهش قیمت و افزایش کیفیت حرف اول را خواهد زد.
 
این کارشناس تصریح کرد: قیمت فروش پهنای باند بالاست، باید تلاش کرد تا این قیمت کاهش یابد و در این زمینه بیشترین نقش را شرکت ارتباطات زیرساخت ایفا می‌کند.
 
به نظر این کارشناس به رغم همه کاستی‌ها باید از تلاش شبانه روزی کارشناسان شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین و نگهداری شبکه بزرگ کشوری قدردانی شود.
 
او در پایان یکسان‌سازی تمامی مشخصات کیفیتی اینترنت دریافتی تمامی شرکت‌ها در کشور را امری غیر ممکن دانست و علت این موضوع را اینگونه عنوان کرد: به هر شرکت ممکن است خطوط خاصی اختصاص داده شود و هر یک از این خطوط ویژگی خاص خود را دارند که در سرعت و برخی مشخصات کیفیتی اینترنت تاثیر گذار خواهد بود٬ اما شرکت ارتباطات زیرساخت باید تلاش کند سطح قابل قبولی از کیفیت را به عنوان پایه برای تمام شرکتها تامین و در راستای یکسان سازی کیفیت تا جایی که ار نظر فنی امکان پذیر است تلاش کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.