اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 11, 2013
9:19 یکشنبه، 20ام مردادماه 1392
کد خبر: 56658

گوگل قابلیت کنترل حرکات انگشت را به نسخه آزمایشی کروم افزود

شرکت گوگل نسخه ویژه‌‏ای از مرورگر کروم خود را به قابلیت کنترل حرکات انگشت مجهز کرده است. این قابلیت در حال حاضر فقط بر روی یکی از نسخه‏‌های آزمایشی کروم که ویژه استفاده بر روی رایانه‏‌های مجهز به صفحات لمسی است، عرضه شده است.
 
به گزارش وب‌‏سایت pcworld، شرکت گوگل قابلیت کنترل حرکات انگشت را بر روی نسخه کروم کنری (canary) خود افزوده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌‏دهد با حرکت انگشت خود به چپ یا راست به صفحات قبلی و بعدی مرورگر مراجعه کنند. شرکت مایکروسافت نیز پیش از این مشابه این قابلیت را بر روی نسخه اینترنت اکسپلورر ۱۰ خود عرضه کرده است. 
شرکت گوگل همچنین قابلیت سازگاری با صفحه‏ کلید مجازی رایانه‏‌های تحت ویندوز ۸ را به نسخه کنری مرورگر کروم افزوده است. یکی دیگر از قابلیت‏‌هایی که این غول جستجوگر به مرورگر خود افزوده است، قابلیت زوم بر روی صفحه وب به کمک دو انگشت است که مشابه آن هم‏‌اکنون بر روی صفحات لمسی تبلت‏‌ها و گوشی‏‌های هوشمند عرضه شده است. 
 
شرکت مایکروسافت پیش از این مشابه همه این قابلیت‏‌ها را بر روی نسخه ۱۰ اینترنت اکسپلورر خود عرضه کرده است. اما کاربران برای اینکه بتوانند از این قابلیت‏‌ها استفاده کنند، بایستی اینترنت اکسپلورر ۱۰ را به مرورگر اصلی رایانه خود تبدیل کنند. 
گفتنی است کروم کنری نسخه آزمایشی جدیدی از مرورگر گوگل است که در حال حاضر به صورت آزمایشی برای کاربران علاقه‌‏مند و توسعه‏‌دهندگان نرم‏‌افزاری عرضه شده است. کنری در زبان انگلیسی به معنای قناری است. گوگل این نام را با الهام از شیوه‏‌ای که در قدیم برای کشف گازهای کشنده در معادن به کار می‌‏بردند، انتخاب کرده است. معدن‏کاران در قدیم برای کشف گازهای کُشنده چند قناری را با خود به داخل معدن می‌‏بردند. اگر گازهایی از این دست در فضای معدن نشت می‌‏کرد معمولاً قناری‏‌ها را زود‌تر از کارگران معدن تحت تاثیر قرار می‌‏داد. شرکت گوگل نیز که در حال حاضر کروم کنری را در اختیار توسعه‌‏دهندگان نرم‏‌افزاری قرار داده است، سعی می‌‏کند تغییراتی را که منجر به از کار افتادن این مرورگر می‌‏شود در‌‌ همان ابتدا کشف کند و دیگران را از اعمال تغییراتی از این دست برحذر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.