امنیت

فناوری اطلاعات

August 11, 2013
19:31 یکشنبه، 20ام مردادماه 1392
کد خبر: 56675

شرکت های اینترنتی بر سر دوراهی ؛جاسوسی برای دولت آمریکا یا توقف فعالیت

شرکت ارائه‌دهنده خدمات ایمیل لاوابیت، به دلیل سرپیچی از دستور دادگاه برای همکاری با دولت آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مرداد فعالیت خود را متوقف کرد. این واقعیت سند دیگری براین موضوع است که بسیاری ازشرکت های اینترنتی بر سردوراهی جاسوسی برای دولت آمریکا و یا توقف فعالیت قرار دارند.
 
به گزارش ایرنا ازپایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، چاپ آمریکا درگزارشی به قلم سومینی سنگوپتا نوشت: شرکت «سایلنت سیرکل» و همچنین شرکت «لاوابیت» از پنجشنبه بعد از ظهر، تمامی خدمات اینترنتی و ایمیل خود را تعطیل کردند. 
به گزارش گاردین لاوابیت که به خاطر ضریب امنیتش مشهور بود، و به ۳۵۰ هزار نفر خدمات ایمیل ارائه می‌داد، ظاهرا به خاطر سرپیچی از دستور دادگاه برای همکاری با دولت آمریکا برای رصد کاربرانش به فعالیت خود پایان داده است. شرکت لاوابیت که مقر آن در ایالت تگزاس است، شرکتی است که ادوارد اسنودن، افشاگر عملیات جاسوسیِ گسترده ی سازمان امنیت ملی آمریکا، از خدمات ایمیل و اینترنتیِ آن استفاده می کرده است و از همین رو، دولت فدرال آمریکا خواهان دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت بوده است. 
لادار لوینسن بنیانگذار شرکت اینترنتی لاوابیت در بیانیه‌ منتشره در وبسایت این شرکت گفت: من دوراه پیش رو داشتم، همکاری با دولت یا تعطیلی شرکت. مجبور شدم تصمیم دشواری بگیرم. در جرایم علیه مردم آمریکا همدستی کنم یا اینکه ۱۰ سال کار سخت را فراموش کرده و لاوابیت را ببندم. محدودیت‌هایی که به برایم اعمال شده مانع از آن است که او بتواند آنچه بر این شرکت گذشته را توضیح دهد. 
براساس قوانین آمریکا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی نمی‌توانند این موضوع که چه درجه از اطلاعات را در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار ‌دهند، فاش سازند. 
البته به نظر می رسد لاوابیت از معدود شرکت هایی است که حاضر شد علیه کاربرانش اقدام نکند. 
گاردین گزارش داد تنها شرکت‌های معدودی در آمریکا هستند که همچنان در برابر همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی این کشور مقاومت می‌کنند، 
منابع خبری همچنین پیشتر گزارش دادند که دو شرکت کوچک ارائه کننده خدمات اینترنتی و پست الکترونیکی نیز در آمریکا فقط برای اینکه اطلاعات شخصیِ کاربران خود را به مقامات فدرالِ دولت آمریکا ندهند، فعالیت خود را تعطیل کردند. 
ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، یکی از کاربران لاوابیت بوده و از این ایمیل خبرنگاران را به کنفرانس خبری فرودگاه مسکو دعوت کرده بود. با این حال در بیانیه‌ای که بنیانگذار لاوابیت منتشر کرده هیچ اشاره‌ای به آژانس امنیت ملی آمریکا و ادوارد اسنودن نشده است. 
وی در این بیانیه می‌نویسد: این تجربه به من یک درس بسیار مهم داد و موکدا توصیه می‌کنم هیچکس به اینکه اطلاعات خصوصی‌اش در شرکتی که پیوند فیزیکی با ایالات متحده دارد، (محرمانه بماند) اعتماد نکند. 
ادوارد اسنودن، یکی از کارکنان سابق سی آی ای و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پس ازفاش ساختن اینکه دستگاه‌های امنیتی آمریکا نه تنها مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و اتباع خارجی این کشور را کنترل می‌کنند، بلکه در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن نیز تجهیزات شنود کار گذاشته‌اند.وی پس انتشار اسناد شنود گسترده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از شهروندان این کشور و متحدان آمریکا، به روسیه گریخت. 
اسنودن پس از چندین هفته بلاتکلیفی در فرودگاه مسکو، سرانجام موفق به دریافت پناهندگی موقت از روسیه شد و توانست فرودگاه را ترک کند.آمریکا که خواستار استرداد این شخص است، این اقدام روسیه را مایوس‌کننده خواند و باراک اوباما نیز دیدار دوجانبه خود با ولادیمیر پوتین در کنفرانس گروه ۲۰ در سن پترزبورگ را لغو کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.